Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2254 besök totalt |
Diffbroms
Jag har en E30 323 med Wankelmotor byggd för rallycrossens klass 4 som till sommaren ska gå full säsong min fråga är nu jag har sett en tråd någonstans om att man kan tillverka och montera en bricka i en original diffbroms och få 75% diff istället för 25% som är original. Jag tycker att det verkar som ett billigt alternativ när jag hört mig för lite och fått ett pris på en 75% diffbroms på 11000kr inkl moms. Tack på förhand! Mvh Niklas M ![]() _________________ Niklas Mörtsell |
||||||
Re: Diffbroms
Det lyder delade meningar om just denan modifikation vill jag minnas. operationen är större än så enligt vissa. Själv vet jag inte öht. Nåt annat jag har läst (vilket likaväl kan vara mumbojumbo) är att bromsen ger sig med för hög förspänning. Det fungerar vid rakt fram körning typ dragrace och gatåka men vid långvarig användning så säger det knak. Någon mer kunnig än mig kommer säkert in och styr upp det hela. Jag borde kanske varit tyst men orden slankt fram så fint. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Jo och de håller ju... ![]() Man kan få mindre än 75% uppspänning beroende på brickans tjocklek. Det funkar väl med varierat resultat... _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
_________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Hmmm, gzon kör med dubbla höfläktar och krämar ur långt mer mos än Mörtsell. Greppet på en rallycrossbana är väl inte riktigt jämförbart med det som är på strippen? _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||||
Jo jag vet... Det var lite internt då jag har puttat runt hans bil på Bilsportsmässan. Sprätte iväg lite mattor då. En självklar succé tyckte mässpersonalen ![]() ![]() Stora fördelen med BMWklumpen är väl att det finns fler. _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
Det blir inte rätt om man bara sätter in en bricka, det du gör då är att ta bort det axiella spelet som finns och diffen låser 100% med risk för att lamellerna skär.
För att öka bromsen så måste man lägga till fler lameller och tryckbrickor. På dom stora BMW klumparna brukar det finnas en 4mm tjock planbricka i botten av diffhuset, har man den så går det lätt att bygga om den till 40%. Genom att fördubbla antalet lameller så får du 40% för att komma upp i 75% så måste man byta tryckringar till en modell med andra vinklar till diffkorset.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Däremot går det ju mellan asfalt, grus tillbaks till asfalt så nog får bakaxlarna känna på belastningar. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Har redan en med svetsad klump och för oss som ska svänga också så innebär det ett litet problem med att komma runt en del tvära böjar åka med ställ går ju men ibland så skulle man nog föredra att smyga runt för att sen få mata wankeln fullt igen...
_________________ Niklas Mörtsell |
||||||
Jo slagbelastning (hjulstuds) vid vridmomentstoppen är inte att rekomendera. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2254 besök totalt |