Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Sonett7 - 20XX? Avslutat projekt.
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (26195 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353


Trådstartare
Nej, växellådan kommer att sitta rakt. Det verkar vara en standardlutning på motorn (runt 7 grader) inom GM-koncernen.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353


Trådstartare
Har pysslat med mina motorfästen nu i över en vecka - ett djäkla pill när man måste tillverka dem av lösa plåtar.





Här ser man (?) att motorkuddarna sitter vinklade in mot motorn och dessutom ganska högt för att komma nära motorns vridpunkt för att bättre kunna stå emot vridmomentet. På vänstersidan har motorfästet ett valv där jag kommer att dra röret mellan turbon och intercoolern.

I morgon koppas jag hinna bli klar med fästena i ramen så jag kan mäta upp exakt var motorn hamnar och därefter börja rita på bärarmarna fram med tanke på CGH och RC...





Började fundera på fastsättningen av växellådan på eftermiddagen idag och öppnade påsarna med de universalgummikuddar jag köpte på Biltema. Tyckte att gängorna såg konstiga ut och provade med olika muttrar inkl UNC och UNF men inget passade. Efter en del forskande kom jag och farsan fram till att det var 3/8" BSF-gänga (British Standard Fine)!!! Hur f-n kan man idag 2005 sälja gummikuddar med gängor som sedan länge har varit omoderna? Blir till att åka till Opel i morgon och se hur omegans upphängning såg ut original...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Mats Friberg skrev:
Efter en del forskande kom jag och farsan fram till att det var 3/8" BSF-gänga (British Standard Fine)!!! Hur f-n kan man idag 2005 sälja gummikuddar med gängor som sedan länge har varit omoderna?


BTDT - du hade kunnat fråga mig istället för att köpa dem, har redan gjort det misstaget...helt hopplöst, men Sifverts kan säkert skaka fram muttrar om man verkligen vill. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Jag åkte ner på Rubber och rotade i deras lådor..
Där hittade jag en kudde som var 65mm i diameter och kanse 30mm hög, med m10 gänga åt bägge hållen.
Det är en vibrationsdämpare för elmotorer, kostade 70-80:- om jag minns rätt...

Bra tips istället för att köpa mystiska orginalkuddar från bilar!
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353


Trådstartare
Tja... ingen är väl mer medveten än jag om att detta bygge tar oändligt mycket längre tid än det från början var planerat. Första ambitiösa planen var att vara klar till 2006 - den nuvarande är att förhoppningsvis bli klar innan min 40-årsdag som infinner sig sommaren 2011, men inte ens det känns riktigt säkert. Till mitt "försvar" kan jag säga att jag hunnit både bli med hus, blivit pappa till en tjej som är 3 år nu, gift mig, sålt det gamla huset och blivit med nytt hus och nu planerar garagebygge hemma istället för att ha sakerna 4 mil bort...

Nåväl här följer lite bilder på nuvarande status:











Har sänkt motorn 15 mm her än jag från början tänkt och visst behövs det fortfarande en bula på huven men inte alls lika grotesk som det verkade från början



Ser ut som om jag lyckats med min tanke om att sitta lågt i bilen. Konstigt att den ser så stor ut bara när den är ute ur garaget...


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



...så där händer lite iallafall thumbs up

Ser snyggt ut Mats, SFRo snart?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



super nice thumbs up Jag trodde ett tag att du gett upp !! kul att så inte var fallet..
bara jobba på.

_________________
Michael Thulesius
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353


Trådstartare
Med tanke på att det numera är en tidsbegränsning på 5 år mellan SFRo1 och SFRo2 så tänkte jag i alla fall ha haft bilen körande innan SFRo1 för att inte riskera att överskrida tidsgränsen... Hoppas på att hinna med SFRo1 innan jag troligen skall lämna mitt nuvarande garage vilket sker senast vid årsskiftet.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



ojoj... nu händer det grejjer.... forstsätt att så är det snart dags att

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
spectrum
Markaryd
Här sen Jun 2008
Inlägg: 87



Mats Klinglöf skrev:
Tja... ingen är väl mer medveten än jag om att detta bygge tar oändligt mycket längre tid än det från början var planerat. Första ambitiösa planen var att vara klar till 2006 - den nuvarande är att förhoppningsvis bli klar innan min 40-årsdag som infinner sig sommaren 2011, men inte ens det känns riktigt säkert. Till mitt "försvar" kan jag säga att jag hunnit både bli med hus, blivit pappa till en tjej som är 3 år nu, gift mig, sålt det gamla huset och blivit med nytt hus och nu planerar garagebygge hemma istället för att ha sakerna 4 mil bort...

Nåväl här följer lite bilder på nuvarande status:











Har sänkt motorn 15 mm her än jag från början tänkt och visst behövs det fortfarande en bula på huven men inte alls lika grotesk som det verkade från början



Ser ut som om jag lyckats med min tanke om att sitta lågt i bilen. Konstigt att den ser så stor ut bara när den är ute ur garaget...



Svin coolt bygge!
thumbs up

_________________
Eddie Bergh


Bmw e30 325iM
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Härligt att se Mats!

Passade insuget utan problem? När du har fått igång bilen och allt fungerar kan du höra av dig om du behöver lite SAAB-delar. Har lite prylar på vinden som jag inte behöver (portad korttopp som passar insuget, kina-IC, 909cc spridare, många tryckrör i aluminium, en komplett B234 motor osv.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353


Trådstartare
Tack för de snälla orden - tyvärr har jag inte riktigt kommit igång efter semesteruppehållet. Har i princip bara måttat in slangar och rör till kylsystemet och turbosystemet. Det största bakslaget är väl att jag insåg att jag köpt för korta stötdämpare bak för att klara SFRo's nya krav på minst 60 mm utfjädring bak så när jag väl får tummen ur så skall Libell få leverera två 15" långa stötdämpare istället för de 13" jag har nu...

Just denna vecka har jag semester och håller på med det här:


Det är en byggsats från Björklidens - GL65 (6,55 x 10,85). Är riktigt imponerad så här långt - i morgon ger vi oss på takstolarna! Skall bli skönt att få hem bygget så det bara är att kliva i skorna för att kunna klura på någon lösning.

>>Beepbeep
Det passade hur bra som helst - får dock bygga om min og9-3-motor med transkåpa inkl vattenpump och remdrivning från Saab 9000 för att få bort remspännaren från spjällhuset. Jag hör av mig om det blir aktuellt med fler delar - för tillfället har garaget ätit en stor bit ur nöjeskontot.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



Hoppas att du kommer igång på riktigt igen snart!! ser ut att bli ett fint garage!! thumbs up

Mats Klinglöf skrev:
Det största bakslaget är väl att jag insåg att jag köpt för korta stötdämpare bak för att klara SFRo's nya krav på minst 60 mm utfjädring bak så när jag väl får tummen ur så skall Libell få leverera två 15" långa stötdämpare istället för de 13" jag har nu...


Vad är detta för ny bestämmelse?? jag hittar inget om det på SFRo's hemsida...

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



grattis till ditt nya garage.. är guld värt att ha det nära..

_________________
Michael Thulesius
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353


Trådstartare
Staffan Lindén skrev:


Vad är detta för ny bestämmelse?? jag hittar inget om det på SFRo's hemsida...


Den nya Bygghandboken Detta skall vara rekommendationer och går kanske att snacka sig runt men eftersom jag inte ens gjort SFRo 1 så lär jag åka på det. Sanningen är att jag inte ser det som en nackdel - tanken är ju att man skall hålla hjulen i marken hela tiden och inte råka ut för att bakdelen släpper pga att utfjädringen inte räcker till...

Taget ur huvudet:
Fram: In 60 mm ut 20 mm.
Bak: In 60 mm ut 60 mm.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Är inte 60 mm ganska meningslöst om man inte åker komfortfjädrat...? Med seriösa fjädrar blir det ju bara att man får köra med hjälpfjädrar för att inte den riktiga fjädern ska skramla runt och riskera att hamna fel om det skumpar till lite i fel ögonblick.

Beträffande garaget: 65 m2!? om man hade fått bygga det... Jag får nöja mig med 15 - men jag har iaf fått dit port, dörr, tak mm, och blir nog klar med plåttaket imorrn.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Dags för årsupdate thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Han håller på att sätta gips på insidan...
Tror bilen ligger i dvala, men så fort garaget blivit klart kommer han nog igång igen.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



Hur mycket har garaget gått på totalt?

Jag känner ett stort behov av att utöka mekarean hemma.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Svante skrev:
Han håller på att sätta gips på insidan...

Men det var ju ett år sen stommen var rest! Vill du inte ha nåt garage? Är du en äkta bilentusiast eller har du en hemlig dragning åt knyppling, frimärkssamling eller nåt annat?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



2fast4u skrev:
Svante skrev:
Han håller på att sätta gips på insidan...

Men det var ju ett år sen stommen var rest! Vill du inte ha nåt garage? Är du en äkta bilentusiast eller har du en hemlig dragning åt knyppling, frimärkssamling eller nåt annat?


Småbarnsförälder och med nybyggt hus så är den lediga tiden inte så stor...

Jag skulle byggt klart min hardtop för nåt år sen...


...men inget klart än.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Sonett7 - 20XX? Avslutat projekt.
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (26195 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande