Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vilken kurva skulle du vilja bygga om??
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (12555 totalt)
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Sörpan skrev:
Chikanen på Midlanda är ingen höjdare. Blind ingång och knepig feldoserad utgång med hjulspinn ut på långa rakan...


Just den blinda ingången tycker jag är lite spännande, det gör att spårvalen skiljer sig betänkligt från varv till varv. Helt hopplöst att veta när man skall klämma till på bromsen.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peeter skrev:
Kvarnkurvan på Kinnekulle, skulle inte skada av att vara en velodrom-kurva med rejäl dosering!
Eller varför inte bygga om den som Karusellen på Ringen, med en rejält lutande del längst ner!
Som den är utformad idag, så sliter den förbannat mycket på vänster framhjul på framhjulsdrivna bilar! thumbs down

Ingången till kvarnen skulle kunna byggas som Schwalbenschwanz/lilla karusellen! Pang in - pang ut i hög fart uppför backen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Så här: (då skulle man kunna ta lite andra spår, hehe!)







_________________
Magnus Thomé
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Micke Holmström skrev:
Sörpan skrev:
Chikanen på Midlanda är ingen höjdare. Blind ingång och knepig feldoserad utgång med hjulspinn ut på långa rakan...


Just den blinda ingången tycker jag är lite spännande, det gör att spårvalen skiljer sig betänkligt från varv till varv. Helt hopplöst att veta när man skall klämma till på bromsen.


Jo, ingången är betydligt mer spännande än utgången...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Tobias Jonasson
Värnamo
Här sen Dec 2003
Inlägg: 61



Fredrik - SLC skrev:
Senaste versionen av Mantorp chikanen ... Idiotkurva som är omöjlig för normala bilar att köra om in i inbromsning och bara ser till att det kommer ut en jäkla massa grus på banan.... enda fördelen med den är att bilarna inte åker i räcket på utsidan längre.... Fast det var ju lite spännande när man körde själv....


Hehe just den gillar jag...av den anledningen att man kan köra om betydligt motorstarkare bilar mitt på rakan om man får en bra utgång.
Sen hade det ju inte varit fel om man fått köra hela Mantorp nångång....skulle nog gå hyfsat snabbt från fullfartsvänstern ner mot romkuvan.

_________________
Alfa Alfetta GT-SA -75 (Räserbilen)
Alfa 155 V6 -93 (Bruksbilen)
Alfa 75 TS -88 (Skrotfärdig)
Alfa Giulia TI -64 (Finbilen)
Alfa 75 TURBO (Vinterbilen)
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



2002 hade jag svarat idioten men efter att ha kört med R-däck i fjol har jag inga problem längre. Då hade jag problem med snäva kurvor, nu är det långa svepande som är kruxet. Och jag som gillar dom bäst. Jag skulle vilja påstå att med rätt inställ bil funkar alla kurvor.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



ice skrev:
Torparsvängen på Sviestad, eller varför inte åka åt andra hållet, då skulle den säkert vara kul.


Torparen tävlar ju med chikanen om den bästa svängen på hela banan! Man ställer bilen på nosen med bromsarna på väg in sen gäller det att gå på gasen snabbt (framhjulsdrift) för att inte vända bilen!

Speciellt i regn är den ju en riktig rysare! Kalaskurva! thumbs up

Däremot kan dom gott asfaltera om runt rondellen ..
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Sörpan skrev:
Chikanen på Midlanda är ingen höjdare. Blind ingång och knepig feldoserad utgång med hjulspinn ut på långa rakan...


Jag gillar den kombinationen ganska mycket faktist. Jag brukar styra in ganska tidigt bromsar sent i ingången. Jag har ju inte fått upp så hög fart innan, det går ju uppför. Ibland måste man stötta med gasen för att det inte ska gå så brett. Sedan släpper man bromsen och lägger om till vänster så att man får ett fint fyrhjulssläpp innan det är dags att svänga höger igen och sikta mot utgången. Problemet är just att det är lätt att få hjulspinn, det får jag i samtliga kurvor på Midlanda. Men nu har jag skaffat diffbroms .

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Magnus Thomé skrev:
Fast man kan åka in i räcket på insidan istället numera om man gasar lite entusiastiskt (med bakhjulsdrift då...)


Eller om man har dålig koll på sina bromsar att man lallar av när man försöker bromsa för chickanen. För den intresserade kan jag visa filmen där vederbörandes däcktjut ackompanjeras av leca.kulor som stdusar...

Annars skulle jag bygga om halva Kullen. Helt omöjlig bana!
Men det säger nog mer om mina okunskaper än fel på banan. Förhoppningsvis blir det annorlunda i sommar! Då skall den j-veln betvingas.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Torparen tävlar ju med chikanen om den bästa svängen på hela banan! Man ställer bilen på nosen med bromsarna på väg in sen gäller det att gå på gasen snabbt (framhjulsdrift) för att inte vända bilen!

Speciellt i regn är den ju en riktig rysare! Kalaskurva! thumbs up

Däremot kan dom gott asfaltera om runt rondellen ..


Med VR6 syncron var Torparn skoj men relativt odramatisk. Med M3'an är den både giftig och spännande

och rondellen är ju SKITSKOJ o gå på fullt genom på tvåan med lätt ställ (kanske inte effektivast men fruktansvärt roligt ) Konstigt att det alltid går åt så mycket bakdäck på Sviestad


----


Visst är det intressant att den enes hatkurva alltid älskas av någon annan

_________________
Magnus Thomé
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



NGK på knutan (krönet), och då menar jag inte bansträckningen utan att byta ut muren mot en STOR lecagrop. Då hadde man vågat ligga fullt över med lite lätt bakhjulssläpp utan att behöva kolla hur mycket ens aktier är värda innan, för att täcka evntuella besök i muren.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Eftersom jag är nybörjare och bara kört på Kinnekulle hittills så får jag nog oxo säga kvarnkurvan, tror aldrig jag på mina ca 50 varv hittat nåt sätt som känns bra.... Kanske borde dela upp den till två kurvor med en kortkort raksträcka emellan.... Jaja, till sommaren skall den nötas igen. Practice makes perfect...
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



om man ska ta med skyddszoner också så skulle det kännas trevligare med lite mer avstånd till räckena efter knäppen och vid TV-kurvan på kullen. Kanske bara jag som är lite "chicken"?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



porschedriver skrev:
NGK på knutan (krönet), och då menar jag inte bansträckningen utan att byta ut muren mot en STOR lecagrop. Då hadde man vågat ligga fullt över med lite lätt bakhjulssläpp utan att behöva kolla hur mycket ens aktier är värda innan, för att täcka evntuella besök i muren.


Det där håller jag med om!!! Tänk om man inte hade behövt vara smått galen för att våga åka fort där.....

_________________
Pär Hylander
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Pär Hansson skrev:
om man ska ta med skyddszoner också så skulle det kännas trevligare med lite mer avstånd till räckena efter knäppen och vid TV-kurvan på kullen. Kanske bara jag som är lite "chicken"?

Kanske också ta bort stora brOpelare i betong som står i farans riktning?

Ensam om att tycka att Kullen är "speciell"? oh, nej. Avåkningszonerna är min stora invändning mot kullen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



BTG skrev:
.....
Kanske också ta bort stora brOpelare i betong som står i farans riktning? ......
Den har jag faktiskt inte tänkt på! ....den siktar man ju på! Men det är sant, den bromsar nog bra.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Magnus Thomé skrev:
Dan Hovang skrev:
Torparen tävlar ju med chikanen om den bästa svängen på hela banan! Man ställer bilen på nosen med bromsarna på väg in sen gäller det att gå på gasen snabbt (framhjulsdrift) för att inte vända bilen!

Speciellt i regn är den ju en riktig rysare! Kalaskurva! thumbs up

Däremot kan dom gott asfaltera om runt rondellen ..


Med VR6 syncron var Torparn skoj men relativt odramatisk. Med M3'an är den både giftig och spännande

och rondellen är ju SKITSKOJ o gå på fullt genom på tvåan med lätt ställ (kanske inte effektivast men fruktansvärt roligt ) Konstigt att det alltid går åt så mycket bakdäck på Sviestad


Kan vara så att jag inte gillar rondellens asfalt för att den bilen jag kört med på Sviestad (DTL's Golf) är väldigt hård och då skakar man fram över den dåliga asfalten som en påse nötter ..
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



kurvan ut till motorvägspåfarten på väg från verkstan..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Pär Hylander skrev:
porschedriver skrev:
NGK på knutan (krönet), och då menar jag inte bansträckningen utan att byta ut muren mot en STOR lecagrop. Då hadde man vågat ligga fullt över med lite lätt bakhjulssläpp utan att behöva kolla hur mycket ens aktier är värda innan, för att täcka evntuella besök i muren.


Det där håller jag med om!!! Tänk om man inte hade behövt vara smått galen för att våga åka fort där.....


Faan pojkar, ta nu inte bort den enda punkten på banan där jag brukar ha lite lugn och ro (med avseende på alla elaka Miator som brukar försöka köra om). Ingen broms innan NGK:n här inte

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



P.P. skrev:
Pär Hylander skrev:
porschedriver skrev:
NGK på knutan (krönet), och då menar jag inte bansträckningen utan att byta ut muren mot en STOR lecagrop. Då hadde man vågat ligga fullt över med lite lätt bakhjulssläpp utan att behöva kolla hur mycket ens aktier är värda innan, för att täcka evntuella besök i muren.


Det där håller jag med om!!! Tänk om man inte hade behövt vara smått galen för att våga åka fort där.....


Faan pojkar, ta nu inte bort den enda punkten på banan där jag brukar ha lite lugn och ro (med avseende på alla elaka Miator som brukar försöka köra om). Ingen broms innan NGK:n här inte


Du har inte 300hk som hjäper till att få fart innan krönet, va???

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



P.P. skrev:
Faan pojkar, ta nu inte bort den enda punkten på banan där jag brukar ha lite lugn och ro (med avseende på alla elaka Miator som brukar försöka köra om). Ingen broms innan NGK:n här inte


Mmmm...om vi inte skaffar oss däck modell F1 med trackbite eller byter motorn mot en lämplig gummisnodd så kommer bilstackaren va väldigt lik en däcktrave på väl vald sida om man inte bromsar före krönet...

_________________
Karl Brag
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vilken kurva skulle du vilja bygga om??
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (12555 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande