Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Vilken kurva skulle du vilja bygga om?? | << 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (12555 totalt) |
Just den blinda ingången tycker jag är lite spännande, det gör att spårvalen skiljer sig betänkligt från varv till varv. Helt hopplöst att veta när man skall klämma till på bromsen. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Ingången till kvarnen skulle kunna byggas som Schwalbenschwanz/lilla karusellen! Pang in - pang ut i hög fart uppför backen _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jo, ingången är betydligt mer spännande än utgången... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Hehe just den gillar jag...av den anledningen att man kan köra om betydligt motorstarkare bilar mitt på rakan om man får en bra utgång. Sen hade det ju inte varit fel om man fått köra hela Mantorp nångång....skulle nog gå hyfsat snabbt från fullfartsvänstern ner mot romkuvan. _________________ Alfa Alfetta GT-SA -75 (Räserbilen) Alfa 155 V6 -93 (Bruksbilen) Alfa 75 TS -88 (Skrotfärdig) Alfa Giulia TI -64 (Finbilen) Alfa 75 TURBO (Vinterbilen) |
||||||
2002 hade jag svarat idioten men efter att ha kört med R-däck i fjol har jag inga problem längre. Då hade jag problem med snäva kurvor, nu är det långa svepande som är kruxet. Och jag som gillar dom bäst. Jag skulle vilja påstå att med rätt inställ bil funkar alla kurvor.
_________________ bmw bmwsson |
||||||
Torparen tävlar ju med chikanen om den bästa svängen på hela banan! Man ställer bilen på nosen med bromsarna på väg in sen gäller det att gå på gasen snabbt (framhjulsdrift) för att inte vända bilen! Speciellt i regn är den ju en riktig rysare! Kalaskurva! Däremot kan dom gott asfaltera om runt rondellen .. |
||||||
Jag gillar den kombinationen ganska mycket faktist. Jag brukar styra in ganska tidigt bromsar sent i ingången. Jag har ju inte fått upp så hög fart innan, det går ju uppför. Ibland måste man stötta med gasen för att det inte ska gå så brett. Sedan släpper man bromsen och lägger om till vänster så att man får ett fint fyrhjulssläpp innan det är dags att svänga höger igen och sikta mot utgången. Problemet är just att det är lätt att få hjulspinn, det får jag i samtliga kurvor på Midlanda. Men nu har jag skaffat diffbroms . _________________ //Mikael Jardstam |
||||||
Eller om man har dålig koll på sina bromsar att man lallar av när man försöker bromsa för chickanen. För den intresserade kan jag visa filmen där vederbörandes däcktjut ackompanjeras av leca.kulor som stdusar... Annars skulle jag bygga om halva Kullen. Helt omöjlig bana! Men det säger nog mer om mina okunskaper än fel på banan. Förhoppningsvis blir det annorlunda i sommar! Då skall den j-veln betvingas. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Med VR6 syncron var Torparn skoj men relativt odramatisk. Med M3'an är den både giftig och spännande och rondellen är ju SKITSKOJ o gå på fullt genom på tvåan med lätt ställ (kanske inte effektivast men fruktansvärt roligt ) Konstigt att det alltid går åt så mycket bakdäck på Sviestad ---- Visst är det intressant att den enes hatkurva alltid älskas av någon annan _________________ Magnus Thomé |
||||||
NGK på knutan (krönet), och då menar jag inte bansträckningen utan att byta ut muren mot en STOR lecagrop. Då hadde man vågat ligga fullt över med lite lätt bakhjulssläpp utan att behöva kolla hur mycket ens aktier är värda innan, för att täcka evntuella besök i muren.
_________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Eftersom jag är nybörjare och bara kört på Kinnekulle hittills så får jag nog oxo säga kvarnkurvan, tror aldrig jag på mina ca 50 varv hittat nåt sätt som känns bra.... Kanske borde dela upp den till två kurvor med en kortkort raksträcka emellan.... Jaja, till sommaren skall den nötas igen. Practice makes perfect...
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
om man ska ta med skyddszoner också så skulle det kännas trevligare med lite mer avstånd till räckena efter knäppen och vid TV-kurvan på kullen. Kanske bara jag som är lite "chicken"?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Det där håller jag med om!!! Tänk om man inte hade behövt vara smått galen för att våga åka fort där..... _________________ Pär Hylander |
||||||
Kanske också ta bort stora brOpelare i betong som står i farans riktning? Ensam om att tycka att Kullen är "speciell"? oh, nej. Avåkningszonerna är min stora invändning mot kullen. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Kan vara så att jag inte gillar rondellens asfalt för att den bilen jag kört med på Sviestad (DTL's Golf) är väldigt hård och då skakar man fram över den dåliga asfalten som en påse nötter .. |
||||||
Faan pojkar, ta nu inte bort den enda punkten på banan där jag brukar ha lite lugn och ro (med avseende på alla elaka Miator som brukar försöka köra om). Ingen broms innan NGK:n här inte _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Du har inte 300hk som hjäper till att få fart innan krönet, va??? _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Mmmm...om vi inte skaffar oss däck modell F1 med trackbite eller byter motorn mot en lämplig gummisnodd så kommer bilstackaren va väldigt lik en däcktrave på väl vald sida om man inte bromsar före krönet... _________________ Karl Brag |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Vilken kurva skulle du vilja bygga om?? | << 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (12555 totalt) |