Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga nytt golv i SAABén
1038 besök totalt
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Bygga nytt golv i SAABén

Tänkte börja bygga nytt golv i min 4WD SAAB. Golvet är helt urkapat och ersatt med rör och jag tänkte gjuta ett nytt i glasfiber. Hur ska jag utforma golvet. Är det bäst att göra det helt plant eller ska man göra som Robert Uhr har gjort? JAg behöver inte tänka på kardantunnel osv då kardan blir ovan golv i en egen tunnel. Några förslag på lämpliga golv?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Lite foton?

Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Dåligt med foton

Jag tänkte mest rent allmänt vad som var bästa formen på ett golv. Jag har ganska fria möjligheter att utforma som jag vill, dock bör det vara plant fram till förarstolen.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

En ointelligent gissning från mig:
Kan du låta golvet vara plant så är det OK. Veckningen är väl för att få styrka i plåten samt kanske att minska vibrationer och oljud i kupén.

Idén med att få lite vindtunnlar/venturitunnlar i golvet är väl för att få lite mer sug mot backen i höga farter. Beror väl på användningsområdet för din bil?

Gör det plant fram till stolsfästet och höj golvet från marken i en kilform efter det?

Mvh
Mangan

Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
Kan du låta golvet vara plant så är det OK. Veckningen är väl för att få styrka i plåten samt kanske att minska vibrationer och oljud i kupén.

Idén med att få lite vindtunnlar/venturitunnlar i golvet är väl för att få lite mer sug mot backen i höga farter. Beror väl på användningsområdet för din bil?

Gör det plant fram till stolsfästet och höj golvet från marken i en kilform efter det?

Mvh
Mangan

Ungefär vad jag tänkte angående venturi. Hur brant vinkel ska det vara? Ska vinkeln vara linjär? Ska man ha en bred tunnel hela vägen eller ska man dela den i två?

Uppsala
Här sen Feb 2003

Per Wahlqvist skrev:
Magnus Karlsson skrev:

Mvh
Mangan

Ungefär vad jag tänkte angående venturi. Hur brant vinkel ska det vara? Ska vinkeln vara linjär? Ska man ha en bred tunnel hela vägen eller ska man dela den i två?

gör du den tvådelad så minskar risken för luftturbulens samt att bilen "släpper" helt när du kör över ojämn mark (eller brunnslock)

Vad jag har fattat så är vinkeln inte så kritisk utan man ska koncentrera sig på "sidokjolar" som ska blockera så mycket luft som möjligt samt längden på venturi-tunneln ska vara så lång som möjligt för bästa marktryck...om du ändå tänker köra med helt plan golv så kan du börja precis bakom framstolar och sluta lite efter kofångaren?? :-) Då slipper du Fast & Furious vingar och annat tjafs?

Komplettera kanske med "rullgardiner" på sidorna samt en extra snöskotermotor som driver en stor fläkt...? OK, det kanske är lite att ta i...

Bygga nytt golv i SAABén
1038 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande