Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
r-däck på gata
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8513 totalt)
ErikS
Kalmar
Här sen Jul 2004
Inlägg: 230


Trådstartare
r-däck på gata

hur funkar det? slits dom mycket snabbare än vanliga däck? antar att dom ger bättre bromsträcka och så..
Bridgestone RE540S 185/55 R14 och ska sitta på en lupo 1.4
är vanliga däck att föredra?

_________________
Erik
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2554



Re: r-däck på gata

ErikS skrev:
hur funkar det? slits dom mycket snabbare än vanliga däck? antar att dom ger bättre bromsträcka och så..
Bridgestone RE540S 185/55 R14 och ska sitta på en lupo 1.4
är vanliga däck att föredra?


Körde en del med Toyo R-däck på gata förra sommaren. Luriga när det är blött, vattenplanar MYCKET lättare. Blästrade framskärmar/dörrar, spårkänsligt osv osv... Men visst funkar det, belöningen kommer när man känner sig inspirerad

_________________
J0hanC@rlström

BMW i4 M50
Citera
ErikS
Kalmar
Här sen Jul 2004
Inlägg: 230


Trådstartare
priserna skiljer ju inte så mycket från vanliga däck.. man är helt klart sugen

_________________
Erik
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Största skillnaden mellan gatdäck och rdäck på gatan för min del har varit spårkänsligheten utan tvekan.
Mina re540s 205/50-15 spårar oerhört mycket.
om man nu av outgrundlig anledning skulle bli sömnig i min bil så hjälper spårigheten till att hålla mig vaken så att säga.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
ErikS
Kalmar
Här sen Jul 2004
Inlägg: 230


Trådstartare
kör du också med r-däck på vardagsbilen så att säga?

_________________
Erik
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Allt över 500 mil i livslängd får du räkna som stort plus på R-svålar (Pirelli och Michelin är lite bättre).

Men som sagt, karossen blästras, bilen vill slänga dig av vägen så fort du bara närmar dig riksväg 25, och när temperaturen kryper neråt omvandlas de mystiskt till reliefer i hårdplast med roterande kontorstolshjul inunder. Och det bullrar och lever fan i största allmänhet. Men visst går det. Allting går, åka Grålle eller Stiga gräsklippare jorden runt t.ex.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Det beror på hur man använder bilen. Om man använder bilen till vardags och mycket längre sträckor hade jag inte köpt r-däck.
Finns några mellanting som tex Dunlops Supersport Race som är en blandning av r-däck och gatdäck. Kan vara ett bra val om man vill köra lite bana då vanliga däck inte pallar med det särskillt bra.

R-däck funkar sämre på våren och hösten också då de inte kommer upp i temp lika fort som på sommaren.
Körde enbart r-däck i somras på min bil men nu har jag köpt en uppsättning fälgar till med vanliga däck på. Är nog det bästa alternativet och nog billigast i det långa loppet.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ErikS skrev:
kör du också med r-däck på vardagsbilen så att säga?


Nej, men innan jag köpte min briuksbil så fick den bil du ser i min signatur agera bruksbil.
Det blev ofta en del mil med r-däcken.
Precis som P.P säger så är det inte så kul när temperaturen sjunker en bit. Det behöver inte innebära minusgrader utan räcker bra med cirka 10 grader. Det är verkligen inte någon höjdare.
Slitaget är säkerligen inte speciellt bra när man kör på gatan.
Se till att ha ett tryck i däcken som är tillräckligt på gatan. Inget däck mår bra av för lågt tryck och på ett r-däck är det nog ofta så att man har för lågt tryck på gatan.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5891



Jag körde en sommar med RE540 på min evo6:a, och dom slets inte mer än andra däck.

Bilen användes till/från jobbet och mellan sthlm - eskilstuna på helgerna, samt flitigt lekande emellanåt.

Dom fungerade bra i regn, men sämre när temperaturen ute kröp ner mot nollan.

Dom var något mer bullriga än S03(?):orna som satt på orginal, men inte så det störde.

Dom spårade inte mer än vanliga däck heller, iofs hade jag 215 på RE540 och 225 på orginaldäcken. Bilen gick som ett strykjärn på vägen, och under 90 så orkade bromsarna inte låsa hjulen - brutalt härliga inbromsningar!


Jag säger: Gör't!

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
ErikS
Kalmar
Här sen Jul 2004
Inlägg: 230


Trådstartare
de bästa kanske vore å ha vinter, vår/höst och sommardäck
har aldrig kört på bana tidigare så vet inte om ja har behov av r-däck men när ja såg att de va rea blev man ju lite sugen på att fynda

_________________
Erik
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



dstr skrev:

Dom spårade inte mer än vanliga däck heller, iofs hade jag 215 på RE540 och 225 på orginaldäcken. Bilen gick som ett strykjärn på vägen, och under 90 så orkade bromsarna inte låsa hjulen - brutalt härliga inbromsningar!


Du måste ha ngt problem med bromsarna..... Man har tillgängligt bromsmoment som är mkt högre än dom bästa däck orkar prestera om bromsarna är friska

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ErikS skrev:
de bästa kanske vore å ha vinter, vår/höst och sommardäck
har aldrig kört på bana tidigare så vet inte om ja har behov av r-däck men när ja såg att de va rea blev man ju lite sugen på att fynda


Nä, då har du faktiskt inget behov, köp dom isf och lagra dom bra och lägg på dom till säsongen 06. INHo bättre att köra bana på gatdäck dom första 5-6 gångerna.

_________________
Pär Hylander
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Pär Hylander skrev:
dstr skrev:

Dom spårade inte mer än vanliga däck heller, iofs hade jag 215 på RE540 och 225 på orginaldäcken. Bilen gick som ett strykjärn på vägen, och under 90 så orkade bromsarna inte låsa hjulen - brutalt härliga inbromsningar!


Du måste ha ngt problem med bromsarna..... Man har tillgängligt bromsmoment som är mkt högre än dom bästa däck orkar prestera om bromsarna är friska


Hmm jag tycker dom bromsarna var i klass med en kompis PorscheCarrera RS, sjukt sug i båda bilarna när föraren står på hejdarna . Det roligaste är när man får stickningar i armarna efter säkerhetsbältet

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
ErikS skrev:
de bästa kanske vore å ha vinter, vår/höst och sommardäck
har aldrig kört på bana tidigare så vet inte om ja har behov av r-däck men när ja såg att de va rea blev man ju lite sugen på att fynda


Nä, då har du faktiskt inget behov, köp dom isf och lagra dom bra och lägg på dom till säsongen 06. INHo bättre att köra bana på gatdäck dom första 5-6 gångerna.


Tycker jag också. Gatdäck (iaf dom jag har provat) har tydligare temperaturberoende; altså man känner lättare om däcken är kalla, lagom eller för varma (hård-hala, bra eller seg-hala). Dessutom blir det mycket lättare för varmt, så när man fått upp tempot lite så får man känna på det också. R-däck kan vara svåra att överhetta på samma sätt.

En värdefull erfarenhet tycker jag ..
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Erik S: Se till att i första hand börja ta ut bilen på banträffarna & konbanegrejer för att få lite kläm på hur saker och ting fungerar, kör så mycket du bara kan... thumbs up Gatdäck är ju på nåt sätt lättare att 'lära sig' på känner jag. När det gäller slitage på däcken vid gatåka så märkte jag att det var viktigt att hålla koll på däckstrycket, mina höll väl en säsong och det fanns väl lite mönster kvar t.o.m. när jag sålde bilen i höstas. Jag vet inte riktigt hur många mil det blev men jag körde väl i.a.f. på runt 15(eller fler?) banträffar och konbanearrangemang på däcken plus en del 'åkatilljobbetkörning'. Ganska komfortabla på gatan med hög 55profil på däcken, men i kupen fick man känslan av att sitta i ett blästerskåp.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Pär Hylander skrev:
dstr skrev:

Dom spårade inte mer än vanliga däck heller, iofs hade jag 215 på RE540 och 225 på orginaldäcken. Bilen gick som ett strykjärn på vägen, och under 90 så orkade bromsarna inte låsa hjulen - brutalt härliga inbromsningar!


Du måste ha ngt problem med bromsarna..... Man har tillgängligt bromsmoment som är mkt högre än dom bästa däck orkar prestera om bromsarna är friska


Håller med Pär, med min BMW E36 kunde man låsa hjulen runt om med standard bromsar (RE540 i 235). Sedan tyckte jag RE540 spårade mycket mer än dom Dunlop Direzza som jag har nu, märks iofs inte om vägen är slät.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1723

Namndispens
Namndispens

Niklas Sandström skrev:
Pär Hylander skrev:
dstr skrev:

Dom spårade inte mer än vanliga däck heller, iofs hade jag 215 på RE540 och 225 på orginaldäcken. Bilen gick som ett strykjärn på vägen, och under 90 så orkade bromsarna inte låsa hjulen - brutalt härliga inbromsningar!


Du måste ha ngt problem med bromsarna..... Man har tillgängligt bromsmoment som är mkt högre än dom bästa däck orkar prestera om bromsarna är friska


Håller med Pär, med min BMW E36 kunde man låsa hjulen runt om med standard bromsar (RE540 i 235). Sedan tyckte jag RE540 spårade mycket mer än dom Dunlop Direzza som jag har nu, märks iofs inte om vägen är slät.


Ber om ursäkt, nu kapar jag tråden lite, hur tycker du direzza är i jämförelse med bridgestone förutom att de spårar mindre?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Niklas Sandström skrev:
Pär Hylander skrev:
dstr skrev:

Dom spårade inte mer än vanliga däck heller, iofs hade jag 215 på RE540 och 225 på orginaldäcken. Bilen gick som ett strykjärn på vägen, och under 90 så orkade bromsarna inte låsa hjulen - brutalt härliga inbromsningar!


Du måste ha ngt problem med bromsarna..... Man har tillgängligt bromsmoment som är mkt högre än dom bästa däck orkar prestera om bromsarna är friska


Håller med Pär, med min BMW E36 kunde man låsa hjulen runt om med standard bromsar (RE540 i 235). Sedan tyckte jag RE540 spårade mycket mer än dom Dunlop Direzza som jag har nu, märks iofs inte om vägen är slät.


oj nu läste jag en gång till jag tror daniel menar att det inte gick att låsa bromsarna över 90 inte under.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Gustav Uhlander skrev:
Niklas Sandström skrev:
Pär Hylander skrev:
dstr skrev:

Dom spårade inte mer än vanliga däck heller, iofs hade jag 215 på RE540 och 225 på orginaldäcken. Bilen gick som ett strykjärn på vägen, och under 90 så orkade bromsarna inte låsa hjulen - brutalt härliga inbromsningar!


Du måste ha ngt problem med bromsarna..... Man har tillgängligt bromsmoment som är mkt högre än dom bästa däck orkar prestera om bromsarna är friska


Håller med Pär, med min BMW E36 kunde man låsa hjulen runt om med standard bromsar (RE540 i 235). Sedan tyckte jag RE540 spårade mycket mer än dom Dunlop Direzza som jag har nu, märks iofs inte om vägen är slät.


oj nu läste jag en gång till jag tror daniel menar att det inte gick att låsa bromsarna över 90 inte under.


Det gick att få ABS'en att gå in även över 90 för mig.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



blixten skrev:
Ber om ursäkt, nu kapar jag tråden lite, hur tycker du direzza är i jämförelse med bridgestone förutom att de spårar mindre?

/Johan B


Dom fungerar rätt så bra, det är inte samma grepp som i BS och dom kräver lite mer temp innan dom fungerar bra. Nu var nog gummiblandningen lite mjukare i dom BS jag hade så där är ju en liten skillnad.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
emilhobroh
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 4



oj nu läste jag en gång till jag tror daniel menar att det inte gick att låsa bromsarna över 90 inte under.


mitt första inlägg....jippii... spekulerar bara lite här men är det inte så att; de flesta bilar har lift-off och inte downforce och alltså borde hjulen lättare låsa sig destu fortare man kör? å andra sidan är det väl svårare o bromsa ngt som roterar fortare....frågan är vad som har störst påverkan....

_________________
Emil Hobroh
Citera
Däck för banåka
r-däck på gata
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8513 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande