Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -85b
1, 2   >>
7520 besök totalt
Max A
Karlskrona
Här sen Jan 2005
Inlägg: 32


Trådstartare
Svarta faran!



Det lilla jag gjort för att den ska bli lite roligare:
- chip till motorn (varvstoppet framflyttat till 7000rpm )
- monterat 16" telefonfälgar med dunlop sp däck, 205 fram 225 bak.
- bytt till lite lättare stolar
- bytt fjädrar och dämpare


MVH Max

_________________
Max Aspelund
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



När jag tidigare idag kikade i tråden "Vilka äger 944:or" så noterade jag att du m.fl. ägde fina transaxelvagnar men jag saknade presentationer om era bilar här. Du greppade det direkt ser jag! thumbs up

Fin vagn! Den ser väldigt fräsch ut!
Ser fram emot fler bilder samt info!
Citera
Max A
Karlskrona
Här sen Jan 2005
Inlägg: 32


Trådstartare
Tackar!
Ganska fräsch är den, men en del skönhetsfläckar finns det oxå!

Var inne och kikade lite i din tråd (väldigt trevlig bil förresten) och såg att du hade monterat gula koni, vad tycker du om dem?
Vilka fjädrar kör du med?

Tänkte att jag skulle inhandla fjädrar och dämpare nu så att man kommer igång, alla tips är välkomna

_________________
Max Aspelund
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Konidämparna satt på bilen när jag köpte den och jag har bara kört den på gatan. Jag vet därför inte exakt hur de fungerar på bana men jag kan tänka mig att de är en bra kompromiss om man vill köra både gata och bana samt inte lägga ut en halv förmögenhet på dämparna/fjädrarna.
De är dock till salu eftersom min vagn ska rulla i princip enbart på bana så beställde jag en uppsättning dämpare/fjädrar från Leda som är mer anpassade för enbart bankörning.
Angående mina nuvarande dämpare/fjädrar som är till salu så är det i bak som det sitter konidämpare. I fram sitter något icke ställbart som jag inte vet vad det är för något. Ska försöka hinna demontera dämpare och fjädrar efter min tentaperiod och förhoppningsvis kan någon på 944sverige hjälpa mig att identifiera dem. Fjädrarna vet jag med andra ord inte heller vad det är för något.
Citera
Max A
Karlskrona
Här sen Jan 2005
Inlägg: 32


Trådstartare
okej! låter som en ganska bra lösning för mig, eftersom jag använder bilen som bruksbil på sommaren.
planen var från början att bara köpa sänkfjädrar och sedan känna lite på bilen för att sedan bestämma mig
för vilka dämpare jag skulle ha. men efter att ha läst lite vad andra skriver om sina 944 har jag nog ändrat mig och vill ha lite hårdare dämpare med en gång.
jag antar att dina fjädrar sänker lite grand?

man kan alltså justera hårdheten på dina bakdämpare? som du märker är jag inte så kunnig
om du ska sälja hela ditt paket är jag mycket intresserad av att köpa det!
får man fråga ungefär vilken prisnivå det ligger på?

_________________
Max Aspelund
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Max A skrev:
som du märker är jag inte så kunnig


Då är vi två! Jag har inte haft min 944:a så länge men jag försöker att lära mig så mycket som möjligt. Ibland blir jag kanske lite väl frågvis mot de som sitter på kunskapen men frågar man aldrig så lär man sig heller inte.

Det stämmer att det är hårdheten bak som är justerbar. Jag tror att det är den dämparen som ingår i det lite mer sportbetonade M030-chassit, som inte är helt ovanligt på nyare 944:or.
Angående fjädrarnas sänkning så sänker de som du säger lite grand jämfört med orginal. På bilderna med min 944:a så ser du hur det ser ut.
Dämparna och fjädrarna är till salu om ca 1-2 veckor. Eftersom jag inte är klar över hur vad det är för något som sitter i fram vill jag ta reda på det först innan jag börjar prata pris. Jag ska även kontrollera med föregående ägare hur långt de gått.
Jag hör av mig till dig såfort som jag demonterat och identifierat dem!
Citera
Max A
Karlskrona
Här sen Jan 2005
Inlägg: 32


Trådstartare
Ja, nu är det dax att byta ut stolarna!

Här är en bild på de nya


De väger ca 8 kg st, ska hämta de imorrn

_________________
Max Aspelund
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900



helrätt!! thumbs up men riv uthela inredningen o bygg bur!
sedan bör du byta däcken...

_________________
Johan Dahl
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Max A skrev:

- chip till motorn (varvstoppet framflyttat till 8000rpm )




Flera rutinerade rejsare jag snackat med har varnat för att varva porschemotorn högt. Så ta det försiktigt!

Får du verkligen någon kräm äver 7000rpm? Motorn är ju inte byggd för det varven.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Max A
Karlskrona
Här sen Jan 2005
Inlägg: 32


Trådstartare
borg skrev:
Max A skrev:

- chip till motorn (varvstoppet framflyttat till 8000rpm )




Flera rutinerade rejsare jag snackat med har varnat för att varva porschemotorn högt. Så ta det försiktigt!

Får du verkligen någon kräm äver 7000rpm? Motorn är ju inte byggd för det varven.


7000 rpm ska det ju vara ! hade för mig att det var 8000, men såg att det var fel när jag dubbelkollade nu har ju aldrig kört bilen med det nya chipet!

ska ändra så det står rätt

_________________
Max Aspelund
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



hur snygg som helst ska du sätta bur i eller det är länge tills dess?

_________________
Björn Hansson
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Klart snygga stolar thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Max A
Karlskrona
Här sen Jan 2005
Inlägg: 32


Trådstartare
Johan Dahl skrev:
helrätt!! thumbs up men riv uthela inredningen o bygg bur!
sedan bör du byta däcken...


OK
Du menar till R-däck eller är dunlop sp däcken kassa i allmänhet?

_________________
Max Aspelund
Citera
Max A
Karlskrona
Här sen Jan 2005
Inlägg: 32


Trådstartare
Zolektric skrev:
hur snygg som helst ska du sätta bur i eller det är länge tills dess?


Tackar!

Det dröjer nog ett tag innan buren åker i..det blir nog samtidigt som inredningen rycks ur
Än så länge smärtar det för mycket, men det är nog en fas som går över lagom tills nästa vinter

_________________
Max Aspelund
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Kan du inte skaffa en risigare bil att riva ut inredningen ur, och behålla denna till månskenskörning med kexen?
Synd på en så fin bil bara.
Alla ska bli rejsare och riva ur allt utan att ha kört en meter på bana eller känt på om det är rätt.
Det låter sunt att ta det piano innan du river för mycket...men glöm inte att ta några varv på bana i år.

Lycka till
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900



Max; r-däck är hur kul som helst.. Dunlop SP är ok för medelhård körning.. men hård körning på bana kräver lite mera... ett bra mellanting är Dunlop Super Sport Race ( ej att förväxla med SP)--

_________________
Johan Dahl
Citera
Max A
Karlskrona
Här sen Jan 2005
Inlägg: 32


Trådstartare
Kan tänka mig det! Eftersom däcken "följde med" fälgarna och är nya så kör jag slut dem först, sen återstår det att se om det blir r-däck. Får se hur mycket bandjävulen tar en i sommar

_________________
Max Aspelund
Citera
Max A
Karlskrona
Här sen Jan 2005
Inlägg: 32


Trådstartare
goc skrev:
Kan du inte skaffa en risigare bil att riva ut inredningen ur, och behålla denna till månskenskörning med kexen?
Synd på en så fin bil bara.
Alla ska bli rejsare och riva ur allt utan att ha kört en meter på bana eller känt på om det är rätt.
Det låter sunt att ta det piano innan du river för mycket...men glöm inte att ta några varv på bana i år.

Lycka till
Goran


Tack Goran
Men jag tror bilden på inredningen är lite missvisande, den är inte i något superskick precis.

Det kommer att bli många prova-på varv i sommar hoppas jag

_________________
Max Aspelund
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Max A skrev:

7000 rpm ska det ju vara !


Ett gott råd: Släng chipet. thumbs down

Du får ingen mer effekt med de extra varven, däremot riskerar du ett motorhaveri någonstans i trakten av hela bilens värde....

_________________
--
Citera
Max A
Karlskrona
Här sen Jan 2005
Inlägg: 32


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Max A skrev:

7000 rpm ska det ju vara !


Ett gott råd: Släng chipet. thumbs down

Du får ingen mer effekt med de extra varven, däremot riskerar du ett motorhaveri någonstans i trakten av hela bilens värde....


Det som man ev får lite mer hk av är väl isåfall att tändningen är lite uppställd med chipet? Varva 7000 rpm kommer jag nog aldrig att göra då, tack för tipset thumbs up !

_________________
Max Aspelund
Citera
Max A
Karlskrona
Här sen Jan 2005
Inlägg: 32


Trådstartare
Nu är stolarna monterade! Tyvärr var det inte riktigt lika dana stolar som bilden jag hade fått av säljaren
Men men nu är de på plats iaf!

så här ser det ut


och från andra hållet

_________________
Max Aspelund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -85b
1, 2   >>
7520 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande