Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -75
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (9883 totalt)
Robert Danielsson
Säffle
Här sen Mar 2004
Inlägg: 20


Trådstartare
Denna har jag ägt sen -99, den såg nästan sådanhär ut vid inköp, detta ändrades ganska snabbt efter en avåkning Men efter ett år var den rak igen.

Bilens nuvarande spec är följande:

Väghållning: Konidämpare med rallyelitfjädrar, övrigt orginal. Hårdare bromsbelägg har jag stoppat dit också.

Kaross: Lättad på allt som inte behövs, ex ljudisolering stereo och lite plåtbitar. Båge och rallystolar invändigt. Ett par peltorkåpor med radio brukar va mä om ja ska åka långt

Motor: B23 balanserad och strokad vev, block borrat till öd. 2480cc, portad topp med större ventiler, en väldigt snäll kam (h) som ger bra körbarhet, och weber 48or sköter bränsleförsörjningen.
Motorn lämnade 175drivhjulshästkrafter vid bromsning (193 i motorn)

Några bilder på bilen från kinnekulle i somras:








Framtidsplaner är att få på justerbara fjäderben fram med mindre och hårdare fjädrar, stoppa i 6-pkt bälten, få bort vikt och en bakaxel med lamelldiff skulle inte va dumt.
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Sugmotor det är grejer det. Tycker jag känner igen den där bilen från nån banträff. Rudskogen?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Robert Danielsson
Säffle
Här sen Mar 2004
Inlägg: 20


Trådstartare
Visst är det nåt speciellt med sugmotorer, ja gick ner ca 100hk när jag plockade ur turbomotorn som satt där vid inköp, men ljudet och gassvaret är så gött att ja inte ångrar mej det minsta!

Tyvärr va jag inte på rudskogen i somras, va 2 tillfällen som jag missade pga jobb. Den enda banåkningen 04 va på kinnekulle med TPC.

MVH Robert
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 923



Snygg! thumbs up
Precis perfekt utan att försöka se ut som något annat än just en Volvo 240.. Finns ju en del som försöker med diverse vingar, neon och sånt..
Tänk om man själv kunde få någonting ur vagnen och sätta igång själv med att renovera 242.. Någon som hyr ut garageplats billigt i Nacka?

Glömde ju fråga, hur är den besiktigad? Som "vanlig" gatbil?

_________________
Mvh / Daniel Ene
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Robert Danielsson skrev:
Visst är det nåt speciellt med sugmotorer, ja gick ner ca 100hk när jag plockade ur turbomotorn som satt där vid inköp, men ljudet och gassvaret är så gött att ja inte ångrar mej det minsta!

Tyvärr va jag inte på rudskogen i somras, va 2 tillfällen som jag missade pga jobb. Den enda banåkningen 04 va på kinnekulle med TPC.

MVH Robert


Jag var också på Kinnekulle med TPC så då var det nog där jag såg din bil

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



fin vollevoo thumbs up
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Den där minns jag från Kullen när jag var där med Kadetten!
Schysst effekt du hade i den, vad väger bilen i dagsläget?
(Råkar du veta vad du körde på för varvtider med den på Kullen förresten, tänkte bara om nån råkat ta tid på dig av misstag?)

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Robert Danielsson
Säffle
Här sen Mar 2004
Inlägg: 20


Trådstartare
Daniel:
Bilen är regbes med utbytt motor och skyddsbur, och den är reg som en vanlig bil.
Ang. styling så är näbbhuven utbytt mot en vanlig nu också.

Figgz:
När jag var på kullen vägde bilen ca. 1160 utan mej och lagomt med bensin, nu ä den nog ca 20kg lättare.
Jo ja minns din bil också, kolla nog för mycket på den så ja glömde svänga i nån kurva

Ang. tider så körde jag vanligtvis runt 1.08 -03, -04 va det ingen som tog tid på mej, men det gick inte fortare.
Satsar på att va nere på 1.06 på nåt sätt till sommaren.
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Min första bil var en Volvo 242 -75 .. Men den var nog rostigare än din
Fin bil! thumbs up

om du behöver en sidoruta nångång så har jag en liggande i garaget ..
Citera
Robin
Segmon
Här sen Dec 2004
Inlägg: 31



Härlig bil. Gillar den skarpt.. kanske kan få sig en tur nån gång i den...
får försöka åka på nåra mera åkningar te sömmern nu då...


Ska försöka köra efter dig med kadutten...


Kan säga till dom som inte har hört eller sett bilen.. den låter gööör gött...

_________________
Robin Karlsson

Opel Kadett GSi 16V -89
www.karlstadracing.nu
Citera
Robert Danielsson
Säffle
Här sen Mar 2004
Inlägg: 20


Trådstartare
Dan:
Det är ABSOLUT ingen pärla, men den duger åt mej. Jag började föresten min bilkarriär i en mycket nyare bil än dej (242 -76)

Robin:
Du får hojta till om du ska ha en åktur, och ljudet skulle bli mycket trevligare om jag kunde dra den 1000rmp till, men valet av kam gör det svårt. Men ja tror slitaget ökar ganska markant på motorn vid lite högre varv, så tillsvidare får H-kammen sitta kvar.

Hoppas vi kan ha lite fighter på nån banträff till sommaren, gärna med mer KDR folk

//Robert
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Robert Danielsson skrev:
Ang. styling så är näbbhuven utbytt mot en vanlig nu också.

den är snyggast thumbs up

Fan jag blir lite sugen på en tegelsten igen ...
Nu var ju min gamla 240 en original B21A som inte gick bra nån gång ...
Men det var en skön bil

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Robert Danielsson skrev:

Motor: B23 balanserad och strokad vev, block borrat till öd. 2480cc, portad topp med större ventiler, en väldigt snäll kam (h) som ger bra körbarhet, och weber 48or sköter bränsleförsörjningen.
Motorn lämnade 175drivhjulshästkrafter vid bromsning (193 i motorn)
.


Vad har du för kolvar i den?
Jag håller på med ett liknande motorbygge. dvs inte turbo.
bygger på en b23,med portad 531 topp och lite annat
Vi har letat länge med ljus och lyckta efter en marinvev (alt stokad vev)

/Lasse

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 157



lindgren skrev:
Robert Danielsson skrev:

Motor: B23 balanserad och strokad vev, block borrat till öd. 2480cc, portad topp med större ventiler, en väldigt snäll kam (h) som ger bra körbarhet, och weber 48or sköter bränsleförsörjningen.
Motorn lämnade 175drivhjulshästkrafter vid bromsning (193 i motorn)
.


Vad har du för kolvar i den?
Jag håller på med ett liknande motorbygge. dvs inte turbo.
bygger på en b23,med portad 531 topp och lite annat
Vi har letat länge med ljus och lyckta efter en marinvev (alt stokad vev)

/Lasse


Lasse det finns inga marinvevar till B23 dom gjordes enbart till B230.
Det du kan göra med din original smidda B23 vev är att exenterslipa den 5mm och sen köra med vevstakar från B230. Då får du en vev med 85mm slag istället för dina 80 original.
Vet att KG kan exenterslipa vevar och har för mig att dom tar ca 4500:- för det.
Jag har kolvar och stakar från en B230FT om det är av intresse.

_________________
Emil Rehnfors
Citera
Robert Danielsson
Säffle
Här sen Mar 2004
Inlägg: 20


Trådstartare
Hej Lasse,

Kan bara säga att det är som T08R skriver min motor är byggd, dock får man svarva av kolvarna något. Hade jag börjat från början hade jag modifierat B23 veven så den passat i nyare B230 samtidigt som strokning, men nu köpte ja veven färdig för B23. Det påstås att B23 veven ska va bättre än orginal marinvev till 230, och det handlar ju bara om 1mm extra i slag. Kan nog va vettigt att köpa en omgång SPM stakar om det ska varvas ordentligt också, tyvärr har jag orginal, annars hade det blivit en vassare kam.

Har lite bilder från motorbygget som jag kan ladda upp, men jag ligger ute och jobbar nu så det får bli när jag kommer hem.

MVH Robert
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



bilder på motorbyggen är alltid trevligt!

Jag är inte någon gedigen volvo expert, till b230 vet jag att det finns marinvevar steen parner (tror det stavas så) köpte väll upp alla och kränger dom. till b23 har jag hört att det finns, men ingen har visat mig någon. (dvs dom kan vara exenterslipade, och felaktigt kallats marinvev)
kollar man på kg så hittar man
Citat:
Marin B21/B23 AQ120B, 125A, 140A, 145A.

vet inte hur jag ska tolka det...
samma vev i b21 och b23?

Bygget kommer nu för mig att gå vidare med långsammare tempo, det bidde juh ingen is iår, så jag har på mig fram till hösten att skruva. Om ekonomin tillåter är jag intresserad av kolvar och stakar!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Får väl också lägga in ett ord här:
Som det nämnts tidigare så finns det inga "marinvevar" till b23, dock har jag för mig (är inte 100% säker) att volvo tillverkade ett antal långslagiga vevar till de 16 ventils b23:orna som gick i rallycross under 80-talet. Dessa vevar är väldigt sällsynta, Parner fick tydligen tag på någon/några för något år sedan, men dessa var borta innan man ens hann tänka flaska (en mindre säga det).

(P.S. Om någon hittar en långslagig R-sport vev så köper jag den gärna. )

_________________
Mikael Persson
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



lindgren skrev:
Citat:
Marin B21/B23 AQ120B, 125A, 140A, 145A.

vet inte hur jag ska tolka det...
samma vev i b21 och b23?


Jupp!
B23:an är ju en "borrad B21:a". Exempelvis 242 GT:orna, med 2.3 liters maskin, hade en b21:a borrad till 2.3 liter. (Nu känns det som om jag börjar svamla lite)

_________________
Mikael Persson
Citera
Briander
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 317



Men skillnaden mellan B21/B23-axlarna är väl att B23 har smidd Boforsvev, för det har väl inte B21?

Robert Danielsson: Måste ju säga att bilen är grym! Trimmad sugmotor, helst då B23 hehe, är ju så hett. Speciellt i en 242, du har rätt grejer i mina ögon
Är själv sugen på att göra nåt liknande av mina motorer som samlar damm i garaget...

_________________
Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/
Citera
Briander
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 317



Hittade denna bilden på datorn från ett av KDR-racen, svarta Polaris va det visst


_________________
Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/
Citera
DMC
Karlstad
Här sen Maj 2004
Inlägg: 9



Jo Briander det vet du väll, B23 och B21 har samma typ av vevaxel. Vevstakarna är av samma typ också

_________________
/Björn Bruhn
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -75
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (9883 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande