| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Budget tips på hydraulisk handbroms?
|
1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (31571 totalt) |
|
Budget tips på hydraulisk handbroms?
Någon som vet om det finns någon lämplig donatorbil där man kan hitta en lämplig bromscylinder till en hydraulisk handbroms? Eller vart man kan köpa en billig cylinder. _________________ Per Wahlqvist |
||||||
|
biltema grejer är ju engentligen mer eller mindre banlysta att montera på bilen... men dom har ett par huvudcylindrar... Och dom är ju billiga...
http://www.biltema.se/carparts/carparts_c.asp?iSecId=1160 (deras verktyg funkar... men det är offtopic...) _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||||
"Reparationssats huvudcylinder" m.a.o. packningar och skit ... EDIT : jag är en idiot ... kollar noggrannare nästa gång det fanns ju t.ex. VW och Volvo nya cylindrar ...
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
|
Ta huvudcylindern(koppling) till gamla Saab 900.
Då har du en billig och stark lösning för handbromsen. Kostar ju ingt på skroten och känner du nån som har en gammal bil stående så får du den säkert gratis. Rep satserna kostar ca: 50 :-. Caper
_________________ Jörgen Bock |
||||||
|
Lånar tråden lite:
Hur ansluter man egentligen en hydraulisk handbroms för att det "skall bli bra", har sett bilder på diverse amatörlösningar som fungerat mer eller mindre bra, men har inte hittat något anslutningschema på en bra lösning. _________________ Mikael Persson |
||||||
Jag hatar Garagestädningar (Slängde nog i städningen)
Tänkte inte på det. Tack för tipset _________________ Per Wahlqvist |
||||||
Ingen fara, det finns fler
|
||||||
bromsröret från huvudbromscylindern som går till bakhjulen - detta delar du på innan bakaxeln - drar det upp till handbromscylindern & monterar röret dör "behållaren" egentligen skall sitta". sedan drar du ett nytt rör från utgången på handbromscylindern ner till den kvarvarande delen av bromsrören - rörigt - men så har jag gjort iaf K
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Nej, knappast, dels för att hydraulisk P-broms inte är godkänt på produktionsbilar i speciellt många länder, dels för att halva grejen med hydraulisk P-broms ofta är att man vill bara ha ett enda ok bak, som funkar både som färdbroms och P-broms. Man kan ju leta små smidiga ok på lätta bilar, kanske, om man vill ha separat ok för P-broms. Eller kika på MC-bromsar? Kan man bara bredda oket så det klarar en bilskivas bredd så... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Blir det inte svårt att lufta bakbromsarna ordentligt då? _________________ Mikael Persson |
||||||
nopes. Inga problem alls tar bara lite längre tid k _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Detta är då den icke godkända varianten. Ska man ha godkänd hydraulisk handbroms ska det vara en helt egen krets. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||
|
Hej
I en bil som reggas som ombyggt eller amatörbyggt fordon *måste* det faktiskt inte vara en helt separat krets, även om det förstås är det bästa. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Nyaste Audi A8 och A6 har elektrisk handbroms (sitter typ en ställmotor på dom bakre oken).
Sen så har även Porsche Carrera GT separata ok för handbromsen på bakskivorna. Det är Brembo som tillverkar dom oken men har inte uppskrivet vad det är för art.nr. på dom. Vet inte om dom är hydraliska eller mekaniska. Men dom har iaf brädd så dom når runt dom flästa skivor
_________________ Emil Rehnfors |
||||||
men då skall jag kolla på www.bildelsbasen.se o se om de har några sådan Porsche ok då
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Väcker en gammal tråd då det börjar bli läge för bromsar. Jag vill mig minnas att det är slanganslutning från behållaren till cylindern. Hur menar du att den ska kopplas in? Känns ju inte helt säkert att ha en slang i bromssystemet om bakbromsen ska gå via cylindern. Hur är det med kvalliten på tätningar kolv mm om man jämför med en "riktig" bromscylinder. Kan man använda dessa cylindrar som bromscylindrar? Eller är dom inte att lita på i ett bromssystem? Kolvdiametern borde bli ungefär den samma som i huvudbromscylindern. Dum fråga kanske och säkert livsfarligt men för att stilla min nyfikenhet måste man ju fråga
_________________ Per Wahlqvist |
||||||
Är det någon som har artikel nr till handbroms oken till carrera GT ??? tror att dom passat på mitt projekt som en hanske. Tacksam för tips och svar
Mvh Björn _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||||
kollade upp och det är samma matrial i koppling som i bromspackningarna, dom är uppbyggda på samma sätt också. Känner till flera som åker med sådana i sportvagnar och det fungerar bra. Just 900 kopplingen är mycket kraftig om man jämför med Dito Alu som kan köpas hos div firmor. Caper
_________________ Jörgen Bock |
||||||
Åker med sådana som broms eller handbroms cylinder? Har fixat några att labba med men hur menar du att den ska kopplas in som handbroms. Den har slanganslutning till vätskebehålaren. Kan man koppla in den via ett "T" till ordinarie bromssystem eller hur göra? Att lägge den i serie med ordinarie system som går bakåt känns lite vågat med en slang mitt i.
_________________ Per Wahlqvist |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Budget tips på hydraulisk handbroms?
|
1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (31571 totalt) |

