| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjärder för sjua
|
1 besök senaste veckan (1183 totalt) |
|
Fjärder för sjua
Har just börjat få färdig vår sjua men under första provkörningar känns fjädrar fram får hårda. Studsar och far. Jag har bytes rätt på fjädrar men vet inte riktigt hur jag skall bestämma hårdheten på dem. Är det till att prova sig fram eller kan jag räkna ut det ? Önskar en bra kompromiss melllan gat och ban-åka ( som vanligt )
Hård framfjäder:
Jag skall ta fram specen på fjäders hårdhet. Tråd om bilen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
|
Det går utmärkt att räkna ut det, och snart kommer säkert Fuling att skriva ett inlägg med formler
En sjua är ju rätt enkel att ta alla mått på eftersom det mesta sitter öppet
Titta här så kanske du reder ut det... Väghållning: https://rejsa.nu/im/_excel/vaghallni Fjäderkonstant https://rejsa.nu/im/_excel/fjaderkon _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
|
Sen stötighet/hopp kan bero på stötdämparn också.
citat: och snart kommer säkert Fuling att skriva ett inlägg med formler Hur kan du tro något sådant?? Inte jag inte
edit: Hmm tog bort en rad, pga att jag läste som en kratt _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Skall VI kunna räkan lite på fjädringen så behövs det lite mått, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php OBS hela tråden. _________________ Johan Sjölinder |
||
Då skall jag plocka fram det. Enligt leverantör av fjädrar är 250 lb fram och 180 lb bak. Jag tittade i boken "Build your own sport car" där har man rekomendation för gata och racing. Gata front: 200 - 220 lb, rear 180 - 200 lb Racing: front 300 lb, rear 160. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
|
He he - kul att se att du startade en tråd här angående detta! Utan att nedvärdera Locostforumet så tror jag att Rejsa är ett bättre ställe att få hjälp med dessa frågorna!
Generalla rekommendationer får våra hemmabyggen tror jag inte så mycket på eftersom det kan skilja väldigt mycket i lutning vid monteringen av stötdämpare/fjädrar på olika bilar... Och det är då det krävs Fulings matematiska formler!
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Fjärder för sjua
|
1 besök senaste veckan (1183 totalt) |

