| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Vilka av dessa däck passar bäst för banåkning?
|
2788 besök totalt |
|
Hej på Er, Vilka av följande däck passar bäst för banåkning eller minst dåligt. - OBS Jag kan bara välja på dessa så föreslå inga andra. 225/40x18 och 265/35x18 fram resp bak på en 968CS däcken är -Continental SportContact N2 märkta -GoodYear Eagle F1 -Dunlop SP9000 -Uniroyal RainSport Kör så det ryker!!! /Bosse P _________________ Bosse Petersson |
||||
|
Jag körde årets NBR resa med Continental SPC 2 235/35/19 på en BMW M3 och är toknöjd.
Bra grepp, okej man vågar kanske inte stå på som med R-däck men ändå klart nöjd. Verkar rulla lätt och tyst och är inte särskilt spårkänsliga. Kommer nog att köpa en omgång till. Gillar personligen inte V mönstrade däck, sätter torr egenskaper före våtegenskaper. Uniroyal Rainsport tycker inte jag lirar i samma liga..... "rainsport" ? inget jag kan rekomendera. GY F1 och Dunlop är säker bra. men får inte min rekomendation - säkert någon annans! / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||
|
Jag har kört samtliga däck, fast inte i exakt de dimensionerna. Dock på Porsche 911 / 944 / 968.
Conti är den som kommer passa MINST DÅLIGT på bana. SP9000 och Uniroyal smälte undan rätt fort och Eagle F1 skulle jag inte kunna rekommendera ens till min mormors Micra. F1:orna jag körde (17" på 968 CS) var seriöst sladdriga och bilen kändes som om den gick på tvålat kakel. Själv skulle jag inte använda något av de fyra på bana, men har man inget annat val så... / Jonas Jarlmark |
||||
|
Jag hade två omgångar av SP9000 på banåkagolfen jag hade för några år sen. Däcken tål inte seriöst banåka utan storknar då. Men är man inte en sån som står på som attan så är de väldigt snälla att köra på bana med eftersom de släpper tidigt och snällt, man kan köra förbi däckets gräns och har massa kontroll kvar.
Snälla och lätta att köra med IMHo alltså. Men inget om man vill tuta på lite på banan
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
En sak som jag hade övervägt mycket noga är att inte köra med 225-fram överhuvudtaget!! Många i PCSR med 944/968 kör antingen samma dimension fram/bak eller sätter de 245/255 fram och åker 265/285 bak.
Jag hade satsat på 255 runt om!
Ursäkta OT i denna tråd
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Jag håller med Björn i princip, men man får nog ta lite hänsyn till vilka fälgbredder man har oxo. Men 225 vs 265 är kanske lite väl svansmotoraktig fördelning Vilka fälgbredder är det bilen har? _________________ Pär Hylander |
||||
|
Re: Fälgbredd
Jag har Dunlop Supersport Race 235:or fram på ett par 8" fälgar,sitter som en smäck. På 8½" borde du kunna gå upp till 255 utan problem. Observera dock att olika däcksfabrikat har olika bredd trots märkningen. Har några gånger sett att 235 varit bredare än 255 i verkligheten.. _________________ Anders Hansson |
||||
|
Jag har kört på Dunlop SP9000 och GY Eagle F1. SP9000 var bara bra på en sak, väldigt lättkörda när man passerat gränsen annars överhettade de jättesnabbt,allmänt hala och slets ut jättesnabbt. GY F1 av förra versionen är inte bra på något medans den nya GY Eagle F1 GS-D3 känns hittils mycket bättre när det gäller grepp men jag har inte testat på bana än så jag vet inte hur lätt de överhettas.
|
||||
N-märkningen är väl en speciell märkning för Porsche 911 då denna bilen är väldigt känslig för sido-ostadighet i däckena, därav stummare stomme.. En Porsche frälst som nämnde det idag för mig.. _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
|
N märkningen är inte bara för 911:an, den gäller för alla modeller. Det finns tydligen olika N märkningar och beroende på vilken bil man har så ska man välja det däcket med den märkningen som Porsche rekommenderar till sin bil.
_________________ Rehan Mirza |
||||
Näe men jag har för mig att de utvecklades först just för 911:an
Det har jag ingen aning om, undrar vad contis hemsida säger om saken? _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
|
N-märkningen spelar väl bara roll om man använder originaldimensioner?
245/45-16 finns väl tex. bara bak på 944 turbo? Så N-märkta däck i denna dimension kan ju inte vara utprovade för någon annan bil. Jag körde Bridgestone S02 N3 innan i originaldimension på min 944 (245/45-16 resp 225/50-16) och det skiljde mindre än 5 mm i faktiskt slitbanebredd på däcken. 245'orna var smala jämfört med toleranserna (som är väldigt generösa) men 225'orna var väldigt breda. Det stöder ju också Björns argument att köra samma dimensioner runt om. En dag ska jag ha 255 runt om men hittils har jag fått så bra pris på andra kombinationer av däck att det inte blivit av.
|
||||
Nä, 930 kunde ha den dimensionen oxo (tänk på 9x16" Fuchs ). Men det finns antligen ingen Porsche i produktion nu som har den, om det är det du menar? F ö så har jag inte sett ngt som tyder på att N-märkningen bara skulle vara för 911, på senare år har jag ivf sett Boxster med i Nmärkningslistorna.
Har oxo betämt för mig att siffran är en generations/versionssiffra endast. _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
2788 besök totalt |