Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Om kopplingen är trög, större elr mindre cylinder P930?
1911 besök totalt
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Om kopplingen är trög, större elr mindre cylinder P930?

Kopplingen går knappt att trycka ner på en Porsche 930 pga kopplingsbyte (ska klara 1000 Nm), är en Sachs fyrpuckad sinterlamell och tryckplatta. Nu har jag fått tips från PowerHaus II i USA om att byta till en något mindre slavcylinder på växellådan, från en G50/52 till en G/50. Nu tänkte jag även byta inne på pedalstället, är det en mindre som gäller där oxå för att få en lättare pedal? Jag åker idag med original 964 C2 kopplingspedalställ inne i bilen. Och isf, vet någon vilken som skulle klara jobbet?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: om kopplingen är trög, större elr mindre cylinder P930?

Qvarnis skrev:
Kopplingen går knappt att trycka ner på en Porsche 930 pga kopplingsbyte (ska klara 1000 Nm), är en Sachs fyrpuckad sinterlamell och tryckplatta. Nu har jag fått tips från PowerHaus II i USA om att byta till en något mindre slavcylinder på växellådan, från en G50/52 till en G/50. Nu tänkte jag även byta inne på pedalstället, är det en mindre som gäller där oxå för att få en lättare pedal? Jag åker idag med original 964 C2 kopplingspedalställ inne i bilen. Och isf, vet någon vilken som skulle klara jobbet?


Det där är samma problem som jag jobbat med själv. Hur lång slavcylinder rörelse har du? Är den mer än tillräcklig så kan du gå ner i area på huvudcylindern. Men är marginalerna för små så kan en mekanisk utväxling vid pedalstället vara en lösning. Nu anför någon att mekanisk eller hydraulisk utväxling är samma sak, men det handlar om en progresiv utväxling som är 1:1 under själva ansättningsrörelsen för att bara under den tunga delen växla ner . Då blir det en marginell föändring av slaget men lättare pedal.
Det finns en bild på min site.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: om kopplingen är trög, större elr mindre cylinder P930?

Qvarnis skrev:
Nu har jag fått tips från PowerHaus II i USA om att byta till en något mindre slavcylinder på växellådan.............................


Men det blir väl fel...

För lättare pedal......så gäller STÖRRE slavcylinder
...........................och / eller MINDRE huvudcylinder.

och som sagt....du kommer att förlora slaglängd.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Re: om kopplingen är trög, större elr mindre cylinder P930?

Vi får hoppas att det är rätt för de har redan skickat den. De brukar veta vad de syslar med...

ButterflyRacing skrev:
Qvarnis skrev:
Nu har jag fått tips från PowerHaus II i USA om att byta till en något mindre slavcylinder på växellådan.............................


Men det blir väl fel...

För lättare pedal......så gäller STÖRRE slavcylinder
...........................och / eller MINDRE huvudcylinder.

och som sagt....du kommer att förlora slaglängd.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Mindre slavcylinder gör kopplingen trögare.

Samma mängd olja ska ju nu flytta kolven längre vid samma pedalväg, då går det altså trögare...
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Jag vet inte vad ni menar med "trögare" men en om man byter ut en slavcylinder (den som står vid kopplingen) mot en med mindre diameter så kommer kopplingspedalen att bli mer tungtrampad.

Vill man ha lätttryckt kopplingspedal (dock med längre slaglängd) så får man införskaffa slavcylinder med större diameter.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Skruva banåkabil
Om kopplingen är trög, större elr mindre cylinder P930?
1911 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande