| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
924 n/a k.jetronic går för fett
|
7 besök senaste veckan (2959 totalt) |
|
Hej hopp, har länge haft lite småproblem med att bilen min går för fett, ofta har det hänt att den surat ner sig vid start, samt att stiften alltd är svarta och sotiga. Inte nog med det så går den så fett att den startar utan chokespruta ända ner till kanske -8 grader, känns inte helt okej. Har provat shimsa för att ändra trycket men utan några märkbara resultat, skulle behöva få tag på mätinstrument, eller tips på vad man kan göra för att ställa bilen snålare.. Hjälp uppskattas ! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Fattade ingenting
WUR - vart kommer det ifrån? Dock så klarnade det lite när Per skrev "aka styrtrycksventil". Styrtrycksventilen hittar som sagt ofta på dumheter i dom här k-jet spruten, kolla den! Har du hittat nånstans vad du ska ha för systemtryck och styrtryck? Trycket går bra att mäta med vilken mätare som helst som klarar typ 6bar.. mekanisk mätare underlättar dock endel. |
||||
blir lite enklare än att kalla den uppstyrningsnertryckningssoppastyrmojäng Det är den där lilla grunkan som sänker styrtrycket. Ryck loss en från en skrotad SAAB med K-Jet och testa, kanske funkar? :-)
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Aha :idea: Ja uppvärmingsproceduren är ju en av dom saker som den ska styra upp! |
||||
|
Jag har det omvända problemet med min 924. Den går knappt alls när den är kall. Är det kallt ute så har man tur om man får upp den i varv första gången man startar den. Oftast tar det 2~3 försök, och den går taskigt som fan innan den fått upp lite värme.
Det kanske också är den samma pryl? Mekaniska sprut är fan magi .
_________________ Markus Ålind |
||||
Det kan vara fel på AAV:n (inget skämt). Auxilliary Air Valve, "slidventil" på svenska. När den går sönder får man antingen för hög tomgång eller svårigheter med kallstart beroende på vilket läge ventilen fastnar i. Har för mig att jag lagt upp en felsökningsguide för K-jet här på rejsa, ska kolla. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Eller tillsatsluftslid brukar den oxå heta. Den funkar typ som en tomgångsmotor och kan som sagt kärva ihop ibland. |
||||
Det vore nice om jag inte får ordning på det. Du har räknat ut att jag är en av Mats grabbar? _________________ Markus Ålind |
||||
|
najs med svar, men nu ska jag tyvärr ut i fält, kommer hem om 1.5 vekcka, så det vore riktigt schysst om jag kunde låna en tryckmätare då, är ju trots allt ledig en hel vecka fö en gåns skull....
Tack för hjälpen i.a.f... /Cédric Nyberg _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7 besök senaste veckan (2959 totalt) |