Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gas spjäll placering kompressor installation
1524 besök totalt
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5866


Trådstartare
Gas spjäll placering kompressor installation

Vilka är fördelarna respektive nackdelarna:

Spjäll före kompressor:
+
+
+
_
_
_

Spjäll efter kompressor
+
+
+
_
_
_


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231



Vilken typ av kompressor?

_________________
David Lindblom
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5866


Trådstartare
David L skrev:
Vilken typ av kompressor?

Autorotor 3133/2.0

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Du måste ha spjället före en sån kompressor. Annars kommer den att spränga ev. intercooler och andra rör mellan kompressor och spjäll. Dessutom jobbar den ju då för fulla muggar hela tiden om spjället sitter efter, istället för att "jobba lätt" i ett undertryck.

Det är skillnad mot en Roots, som hade kunnat sitta före, av det enkla skälet att det är en fläkt, och har den bara fritt utblås, jobbar den ganska lätt, medans en skruvkompressor jobbar tungt även om den har fritt utblås eftersom den har intern kompression.

EDIT - du behöver dessutom en bypass ventil thumbs up som avaktiveras (dvs stänger) vid ett gärna inställbart tryck i insuget (typ strax under 0 gissar jag är bäst?)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Spjället före kompressorn:
+ Mycket enklare
+ lägre komplexitet och slitage på totallösningen (+driftsäkerhet)
- gasrespons - hela raddan efter kompressorn, tryckrör, ic, plenum, mm måste tömmas/fyllas vid förändringar i gaspådrag.

Spjället efter kompressorn:
+ Rappare gasrespons = klart märkbart. Med separata spjäll ovanpå det, så är det som natt och dag.
+ enklare för föraren att lära sig gaskontroll, med separata spjäll har man ett konstantare plenumtryck att jobba med vilket gör att skillnaderna i mos ut på hjulen vid en given spjällvinkel blir avsevärt mycket lägre = mer konsekvent drivpaket - vilket absolut gör skillnad = högre precition i gaskontrollen = enklare att köra med mer mos. Med singelspjäll monterat vid plenum så slipper man ha en "död" volym i tryckrör, ic mm.
- kräver likt en turbobil hållbara spjäll och en SNABB dump/avlastningsventillösning för att bli av med tryckpeakar.
- högre komplexitet på totallösningen (kan påverka driftsäkerhet om felbyggt, mer underhåll osv)
- dyrare

Har man byggt rätt så är det alltså inga problem att åka med spjället efter kompressorn oavsett kompressortyp.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5866


Trådstartare
..mer tankar och funderingar..

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002
Inlägg: 55



Skicka ett mail till Johan på tsr.nu, han har full koll på det.

/Martin

_________________
Martin Sandberg
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231



Bara rent ljudmässigt skulle jag välja (och har så själv) spjället innan kompressorn.

Med spjället efter sticker allt ljud ut genom luftfiltret, annars endast vid öppet spjäll. Riktigt irriterande ljud att ha på tomgång och vid normalkörning.

Sen kan man väl passa på att rekommendera alurör i möjligaste mån, minst 3mm tjocka och minimalt med slangar. Långa partier med slangar blir gärna platta och släpper samtidigt ut mycket ljud.

_________________
David Lindblom
Citera
Allmänt banåkaforum
Gas spjäll placering kompressor installation
1524 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande