Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6808 totalt) |
Hur stöld/brand försäkrar man en bil som inte har ett regnr?
Har ringt runt till, läns, trygghansa,if,folksam,Opelförsäkringar.. ingen kan och ingen har nån aning hur jag ska göra.. "asså.. har inte bilen ett reggnummer kan ju inte vi veta vad det är för bil.. öö... så jag vet inte asså" Jag blir tokig! Är det nån här som vet hur man kan försäkra den? Finns det något litet bolag som sysslar med detta kanske? _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Re: Hur stöld/brand försäkrar man en bil som inte har ett re
om du inte "löser" ett regnr så kan det nog bli svårt för fyrkantiga svenska försäkringsbolag att ta det.... Men om något svensk bolag överhuvudtaget kan/vill hjälpa till så är det väl Bilsport/MC Specialförsäkringar... ring dit och prata med en kille som heter Rikard Andersson.... Men det finns ett försäkringsbolag i england som gör sådana garage (och riktiga tävlings) försäkringar... och det är Competition Car Insurances |
||||
Jag har entusiastförsäkring på min rörhög. Den har inte ens sett ett registreringsnummer på vykort.
Efter ganska mycket frågande fram och tillbaka och ett besök från en kontrollant så gick det. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
Ska den inte registreras alls? Tävlingsbil?
Får man inte regnummret tidigt i processen att importera bil? Kan man inte såfall avbryta den processen efter att man fått sitt nummer? Eller är det kanske mycket pengar innan man är där? _________________ Pär Hylander |
||||
Hej
Rätt person på Länsförsäkringar ska kunna greja en försäkring baserat på chassinummer. Jag vet att just LF varit en av de som varit lättast att handskas med för de som bygger amatörbyggen, åtminstone tidigare. Innan SFRo ordnade en flytande försäkring var ju byggaren tvungen att ordna en trafikförsäkring till slutbesiktningen, på en bil utan regnummer. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Problemet med LF är att de vill göra dig livegen på kuppen. För att få en sådan försäkring måste du styra om samtliga dina försäkringar till LF. Jag har varit igenom detta ett par gånger när jag importerat och det är ganska tröttsamt. T.o.m de anställda på LF tycker det är lite pinsamt men hävdar att det är "policy-drivet". _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||||
det kommer ta iaf 6 mån innan jag kan regga den i sverige pga skadorna på bilen..
.. Jag har redan alla försäkringar hos LF, men jag har ringt dom två gånger nu å dom säger bara att det inte går. Bitter är jag nu. > ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Jo, men såvida du inte är säker på att du inte får själva regnummret innan hela processen är klar så kan det ju vara värt att påbörja den, få nummret, försäkra bilen, meka i ett halvår och den göra klart med resten av registreringsprocessen därefter. Eller är det så att det inte räcker med identiteten som man brukar anse att själva regnummet innebär? Måste hela processen vara klar? _________________ Pär Hylander |
||||
Det är knepigt att försäkra...
Min hustru la ner hela sin själ i att försöka försäkra grabbens kartar. Det visade sig vara omöjligt. Bolagen skyllde på allt mellan himmel och jord, inget regnr, alldeles för stöldbegärligt etc, etc... Hur gör alla ni som har oreggade tävlingsbilar? Har man normalt ingen försäkring brand/stöld på en sådan? |
||||
[Önsketänknings mode on]
Attiraljer man har i garaget, t.ex räfsor, spadar (om man är lagd åt det hållet) samt verktyg etc täcks väl av hemsäkringen, som vilken egendom som helst. En icke registrerad bil eller annan maskin kanske oxo kan göra det då? [Önsketänknings mode off] Antagligen inte, friskrivning pga stöldbegärlig egendom kanske? [Kidnappning av tråd mode on] Hur är det med verktygen i garaget, svets, handmaskiner, handverktyg, diverser reservdelar till bilarna etc. Återanskaffningsvärdet på dom är ju rätt avservärd, har man vettigt försäkringsskydd för det via den villa/hemförsäkring man har? [Kidnappning av tråd mode off] _________________ Pär Hylander |
||||
Men det gör ju det...jag pratade senast i förra veckan med en byggare som hade sitt eget bygge försäkrat mot stöld etc. just i LF. Nu jobbar han visserligen själv som skadereglerare eller besiktningsman åt dem vilket kanske hjälper ;-) Men om de bara vill, ska de kunna föräkra på ett chassinummer. Be att få prata med nån högre upp kanske? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
[Egen erfarenhets mode on] om bilen blir stulen och du har din verktygslåda i bilen: Verktygslåda med verktyg går på hemförsäkring (självrisk måste betalas), bilen går på bilförsäkring (självrisk måste betalas). [Egen erfaranhets mode off] oregistrerad bil (i garaget) borde täckas av hemförsäkringen? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Enligt LF är en bil en bil oavsätt om den är registrerad eller inte alltså gäller inte hemförsäkringen. När dom sen sa att den inte gick att försäkra eftresom dom inte hade något registreringsummer så dunkade jag huvudet i deras skrivbord tills dom löste problemet. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Jag hade min amatörbyggda bil försäkrad hos dem innan jag hade regnummer på den. Försäkrad mot stöd och brand om jag inte minns fel. Det enda som krävdes var chassinr. Dock var ju det amatörbyggt och det kanske är lite annorlunda iofs. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Max ersättning i garage är tydligen 35 lax hos LF och då gäller inte bilen som helhet.. utan som "utrustning" ![]() Jävla bök är vad det är. Man får väl ringa igen å tvinga nån teckna försäkring på chassinummret. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6808 totalt) |