Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Clover 7 - Suzuki Swift GTI 16V Turbo IC
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>
48 besök senaste veckan (79436 totalt)
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Det låter som att den har fått ett bra nytt hem

_________________
Martin Öberg
Citera
henrik__82
Gårdstånga
Här sen Aug 2008
Inlägg: 40



Var ett tag sedan det blev uppdaterat här så det är på tiden.

I alla fall, var och körde igen på Sturup för ett tag sedan, nu på Svedala MK:s kvälls träningar. Fick allt som allt kört 3 pass på 15 min. Senast jag var här hade jag stora problem med oljetrycket i höger svängar. Det resuletarade i att jag plockade ner olje tråget för att se om det skulle gå och förbättra, dock var det redan väll baffrat så det blev till att se hur hög oljenivå det gick att få utan att riskera att vevaxlen slår emot oljan. Det blev det betydligt bättre, men i och det andas fortfarande ut väldigt mycket olja ur ventilationen men så länge oljenivån e hög så e olje trycket inga problem.
Det märks att man börjar hitta runt betydligt bättre nu, träning ger färdighet eller vad det brukar kallas.
Tyvärr så i det sista passet tyckte jag att jag fick något svagt missljud från drivningen. Kunde inte lokalisera om det var från växellåda, kardan eller bak diff, låter bara på svag gas, inte på full gas och inte på släpt gas och bara över 50km/h. Efter en del undersökande så trode jag mig att det måste komma från diffen. Sagt och gjort, diffen revs och detta hittades:

och detta hade resulterat i:

perfekt tänkte jag....(det skall tillägas att alla de andra bultarna var nästan lösa oxå)
När jag ändå hade grejorna i sär så passade jag på att göra ett av de tilltänkta vinter projekten, dvs att byta alla lager i diffen och hjul lager samt att montera en sådan här:

förhoppnings vis så skall denna hjälpa till att motverka hjulspinn på inner hjulet på ettan, tvåan och treans växel...
grejorna monterades i hop, (tack för hjälpen Kennet med manualen) och provkörning skulle ske....
Men vad f.. e det som låter, samma skit fortfarande..... Men e possitiv sak e att det inte spann på inner hjulet längre, utan nu går det på tvären i stället....
Så det gäller att passa sig så man inte planterar bak ändan i ett räcke
Så nu står jag tillbaka i ruta ett, dock med nya lager och en ny quaife diff, men missljudet blir inte bättre om man säger så och semesten e snart slut och då det är mycket på jobb, så jag vet inte när jag skall hinna ta tag i det. thumbs down

_________________
Henrik Petersson
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Har du fått oljud mellan pinion och kronhjul så måste du byta för att få det tyst, kommer säkert hålla men inte tystna.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
henrik__82
Gårdstånga
Här sen Aug 2008
Inlägg: 40



Det är hög tid för en uppdatering vad som har skett och pågår, var ju ett tag sedan.

Kimmen: Jag tror inte det är missljud mellan pinjong och kronhjul, det ser väldigt bra ut i alla fall. Men skall ta grejorna till en som kan det bättre och få ett utlåtande.
Har dock hittat ett stort glapp i watt länken, det kanske kan ha något med det att göra? Det är en av grjorna som skall fixas nu i vinter.

Andra grejor som det jobbas på är:

Byte av växellåda.
Byte till en låda från suzuki samurai med allt som det innebär med kardan, kopplingvajer(sitter på andra sidan jämfört med den gamla lådan) växelförare mm. Då även stolen har flyttats fram 40mm och jag tyckte växelspaken satt för långt bak innan så har den flyttats fram 90mm.

Instrument panel
Ny instrument panel i kolfiber och delvis nya mätare. Allt som egentligen är kvar av de gamla grejorna är flashlighten och varv räknaren. Varvräknaren kommer dock bytas inom vis tid för att matcha de andra nya mätarna. Den gamla hastihets mätaren har bytats ut mot en digital från acwell med tankmätare. Var lite bökigt att mäta med sticka innan och inte ha någon trippmätare.

Motor
Här händer egentligen inte så mycket föruom att byta lite slangar och montera givare till de nya mätarna. Har hittat en stor spricka i ett gummi mellan pleniumet och en av insugskanalerna. Inte undra på att den bara ladda 0,6bar...

Framskärmar
Nya skärmar i kolfiber ligger och väntar på montering.

Bilder kommer när allt e klart.

_________________
Henrik Petersson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ja! Bilder! Det ser vi fram emot.

och sedan när allt är klart kan du sälja tillbaka bilen till mig.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Kraniel skrev:
Ja! Bilder! Det ser vi fram emot.

och sedan när allt är klart kan du sälja tillbaka bilen till mig.


Sen säljer du den till mig (billigare)

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
obizzz skrev:
Kraniel skrev:
Ja! Bilder! Det ser vi fram emot.

och sedan när allt är klart kan du sälja tillbaka bilen till mig.


Sen säljer du den till mig (billigare)


Eller till mig....

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
henrik__82
Gårdstånga
Här sen Aug 2008
Inlägg: 40



Ni kan kan ju vänta med att starta budgivningen till den e klar i alla fall....
Men får nog göra er besvikna, har tänkt behålla den ett tag till.

Men här e lite bilder på hur det ser ut i dags läget i alla fall.




Som synes är där en bit kvar.

Framskärmarna blir samma modell som siter där nu, bara att de nya e i kolfiber.

_________________
Henrik Petersson
Citera
henrik__82
Gårdstånga
Här sen Aug 2008
Inlägg: 40



oj då, här var det ett tag sedan man skrev...

Hur som helst e bilen ihop o första bankörningen avklarad för året.

Hade ett miss ljud från drivningen förra året som jag inte riktigt viste vart det kom i från. Nu e där byttat växellåda till en 5 växlad och bakdiffen blev i väg lämnad till Bengt på Competitions cars. Han kunde inte hitta några större fel utan jusera bara spelet mellan pinjong o kronhjul. Nu e problemet borta de 3 till 4 första milen. Verkar som det kommer tillbaka när oljan i växellådan/diffen blivit varm. Dock har jag lärt mig leva med det, blir inte värre och det e ju inte där när man gasar, utan bara vid glass körning... Får väll vänta på att det rasar eller blir värre.

Nya däck inhandlades oxå inför sesången, vilken skillnad på nytt gummi jämfört med 10 år gamla R-däck...

Somsagt, första bankörningen har blivit avklarad för i år. Det blev på Ring Knutstorp den 1/8 tillsammans med Tetra Pak gänget. Tog det lite lugnt i början då det var första gången på denna bana. Men byggde sedan upp mer o mer tempo. Detta syntes inte minst på tempmätarna..., som högst så låg vatten temp på nästan 120 och olje temp på 140.... Men inget verkar ha tagit skada som tur e, men får nog ta o fixa lite bättre kylning.... Framföralt med tanke på vad som skall stoppas i. Kommer mer om detta nedan.
Blev totalt 2,5 kör pass plus ett som en kompis körde. Anledningen till att det bara blev ett halvt pass i sista omgången var att vatten röret till kylningen på turbon sprack. Som tur var så hade en kollega med sig lite slang o slangklämmor så man kunde ta sig hem (Tack Morty).

Satt o ögla igenom sälj-tråden här på rejsa, o vad döck upp. Jo motorn som Magnus S (Förrförra ägaren till bilen) ägde vid ett tillfälle o hade tänkt stoppa i. Samma grund som den som sitter i, fast betydligt mer trimmad (bänkad till 286hk). Så det var inget att tveka på... Men detta får bli ett senare projekt, måste få rätt på temperaturerna först innan den läggs under huven.

_________________
Henrik Petersson
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359



Kul att se att det rullar, och att min gamla motor kan få ett liv igen

Bygger du kylningen rätt så ska det inte vara några problem med att hålla temperaturerna i schack.

Min nya motor håller 105 grader i oljan, och 90 i vattnet. 15 minuter fullgas typ....

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
henrik__82
Gårdstånga
Här sen Aug 2008
Inlägg: 40



Oj vad dåligt med uppdateringingar det har varit här då.... och ingen att skylla på heller....

Vinterns modifieringar har i alla fall i stora drag bestått av råda bot på värme beskymrena och nya broms ok fram.
Kyllaren fick bli en speciall då det e väldigt trångt. Det gick att öka cell paketet med 50mm både på höjden och på bredden men det som gjort mest skillnad vad att tjockleken ökades från 30mm till 65mm. Det verkar som det har gjort stor skillnad och har inte haft några problem än. Har dock bara kört 20min på bana än i år pga olika anledningar....

Tanken var att det skulle ökas vesentligt nu idag, då med Procedural Racing på Knutstorp. Tyvärr så kom där ett men i mellan....
Efter tvätt i går kväll så tänkte jag ta en liten vända. Väl ute tänkte jag fin justera broms vågen då nya bromsar var monterat sedan sist. Efter några kraftiga inbromsningar så rörde sig vänster framhjul 5cm framåt så fort man nudda bromspedalen.... Stannade och kollade och hitta att övre främre bärarms infästning i ramen såg mindre bra ut.... Det blev ingen körning idag.... thumbs down

_________________
Henrik Petersson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Verkar som Kraniel lämnar kvar delar av Murphy i alla bilar han ägt....

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Det där såg ju lite trist ut Men å andra sidan, håller det i evighet så är det överdimensionerat och överviktigt!

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Då var bilen tillbaka i Göteborgsregionen.
Kort uppstartsinformation, den såldes av Henrik 2018-06 till Stockholmsregionen.
Sen gick den via någon auktion till Eskilstuna 2018-11, där hämtade jag hem den 2019-07.

Ska ge mig på att skapa en ordentlig historik på bilen, har haft kontakt med t ex Magnus och Henrik.
Nu ska den köras för att känna på det mekaniska, sen blir det trackdays och glassrundor vid bra väder.


_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13279



thumbs up

_________________
Tord Ringenha11
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Är det någon i församlingen som har koll på...

- Var tog datorn med mjukvara för att koppla upp mot bilen vägen?
- Har någon kvar mjukvaran så jag kan försöka från början?

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Köpte bilen i Juli 2019 lite på vinst och förlust för att prova på livet med Super 7.
Har tre i min närhet som kör Super 7 i olika skepnader, så jag ville prova.

Ville ha en bil som har den "gamla" utstrålningen och "modern" motor.

Sökte direkt på bilen då annonsen dök upp och fann den här tråden, som jag nu tagit över.
Hur fan blev det så, nåväl jag kände att det var en väldokumenterad bil och att varje ägare gjort sitt för att alltid förbättra svagaste punkten.
Så det blev ett köp och den hämtades hem från Eskilstuna.

Nu tänker jag fortsätta att dokumentera bilen i den här tråden...


_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Fick du tag i mjukvaran?

_________________
Magnus Thomé
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Magnus Thomé skrev:
Fick du tag i mjukvaran?

Nej Magnus, det har jag inte lyckats med ännu.
Bilen hade två ägare under en väldigt kort tid efter Henrik sålde den.
Där tror jag dator, kablage och mjukvara försvann innan den sedan gick på auktion.
Försöker komma i kontakt med dem för att se om prylarna finns kvar.

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Har du kontaktuppgifter bakåt i listan av tidigare ägare? Om du betar av listan bakåt och fastnar på någon du inte har kontaktinfo på så skriv vem du söker här så dyker säkert kontaktinfo upp thumbs up


Edit: mitt svar blev lite goddag yxskaft, men som sagt, säg till om du behöver hjälp att få tag i någon tidigare ägare, någon här kanske har info thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Har haft förmånen att träffa Hans Enzinger som byggt "min" bil under slutet av 90-talet.
Jag har varit i kontakt med alla tidigare "ägare/brukare" av bilen sedan den lämnade Göteborg och Hans garage.
Det visade sig att Hans och jag har lite gemensamma vänner utan att vi från början förstod detta, så man kan säga att bilens cirkel är sluten.

Hans var förbi på en garagefika för ett tag sedan och då fanns även en av våra gemensamma vänner Hacke på plats.

Som kort historia kring bilen kan nämnas att den INTE är en av bilarna som byggdes av Volvofolket.
Den här bilen byggde Hans då han jobbade på Alfa Rosso i Göteborg, alltså innan han började jobba på Volvo.
Hans var ju Alfa-fantast och då blev namnet på bilen Clover för klöver som Alfa's logga och 7 för Super Seven.

Vi kommer att träffas igen då vi båda även håller på och bygger motorcyklar...


_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Clover 7 - Suzuki Swift GTI 16V Turbo IC
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>
48 besök senaste veckan (79436 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande