Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4889 besök totalt |
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Patrick Head tycker att de skulle ändra reglerna för hjulen och införa mycket större hjul bak samt mindre fram. Det skulle tvinga stallen att lägga mer vikt bak. På det sättet skulle man enligt Head få en bredare körstil i kurvorna. Hmm, varför blir det så?
Lite lekmannafundering: Man vill förstås ha en kraftvektor ifrån däcken som pekar inåt för att se till så att bilen svänger och framåt för att övervinna motståndet och acca ut ur kurvan, så snett framåt m.a.o.. Om man då har all vikt och allt fäste bak får man inte mycket hjälp av framhjulen att hålla kvar bilen i kurvan. Efterrsom man inte kan svänga med bakhjulen kanske det helt enkelt skulle löna sig att vrida dem lite inåt i kurvan - alltså sladd. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
|
||||
Ickx Men egentligen skulle de kunna skriva x Som uttalas ix dvs ickx _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Det finns en historia (skröna?) om Gilles på Monza:
Vi träning stod en motorjournalist i Parabolica och hörde Gilles komma. Givetvis gick det brett och 12:an laddade fullt. I slutet av kurvan tar dock banan slut även för Gilles så han åker av och kraschar. Journalisten springer fram och hjälper Gilles ur. När dammet lagt sig frågar journalisten: - "Did you run out of track?" Gilles svarar... - "No no, I ran out of lock!" (Dvs rattutslag!) ![]() Ronnie var Gilles stora hjälte! Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Inte så tokigt som det låter. När jag körde en Formel Opel Lotus skulle jag naturligtvis testa med lite power oversteer när jag kom ut från depån på Anderstorp. Sväng och på gasen, uppställ, styra emot. Nu är ju styrutslaget, av nån anledning, begränsat på racerbilar, så det räckte inte till! Det blev att gå av gasen för att inte snurra. Hade styrustlaget räckt till hade jag inte behövt släppa gasen, hävdar jag. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Jag såg Berger köra tidsträning i Monaco för några år sedan. På TV
tyvärr.. Vid ingången till tunneln var han den ende som körde med ställ. :-) Såg jävligt läckert ut. Inte att jämföra med bilderna ovan, men ändå. Det var cirka en meter eller så till räcket.. _________________ /Jerry Svensson |
||||
Jag såg Gerhard på Hockenheim -94 (på plats). Varje varv kom han ut ur kurvan som leder in på stadiumområdet med ett litet och snabbt korrigerat uppställ. Det gjorde ingen annan! Vann gjorde han också. På den tiden vann inte Ferarri varenda tävling så då tyckte man att det var lite kul.
JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Jag har äntligen hittat en setup i FIA N-GT Ferrarin där rumpan kommer ut lite fint när man vill
![]() ![]() ![]() Så jag håller bara med!!! ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
AAAA Feta bilder
![]() Det var tider de ![]() ![]() Har du några fler godingar???? _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4889 besök totalt |