Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur ofta byter ni bromsvätska?
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (14021 totalt)
johnjohn
Kalmar
Här sen Jun 2004

Trådstartare

Hej,

Behöver man byta bromsvätskan varje år? Min är bytt för ett år sedan vid förra servicen och nu är frågan om jag skall byta den igen inför denna sommar? Kommer bli några banmöten osv.

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag byter bromsvätska varje år. Är varken dyrt eller speciellt jobbigt och en ny vätska är alltid bättre än en gammal

Gävle
Här sen Aug 2003

Kristian Larsson: Då kan ju du komma och byta åt mig

330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Hur ofta byter ni bromsvätska?

johnjohn skrev:
Hej,

Behöver man byta bromsvätskan varje år? Min är bytt för ett år sedan vid förra servicen och nu är frågan om jag skall byta den igen inför denna sommar? Kommer bli några banmöten osv.

Ska man ut på en bana så SKA bromsvätskan bytas varje år. Från en ny och obruten förpackning vätska.
Alltså, ingen halvtom literflaska från i fjol. Köp små flaskor som tar slut och släng det som blir över. Man kan möjligen använda överbliven vätska till att skölja igenom systemet om gamla vätskan är ful.
Göran Malmberg

Kalmar
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Tack för svaren. Då blir det till att byta även i år.

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

johnjohn skrev:
Hej,

För vanlig gatbil minst 1 gång om året, för räjsfordon fler gånger.

Byter du vätska kommer du lossa alla luftnipplar och slipper problem med att de rostar fast också.

Undrar bara varför bromsvätska, kylarvätska och transmissionsolja anses som livstidshållbarhet av de flesta människor? Minst lika viktigt att byta dessa som motorolja om man vill ha en frisk bil. Antikorrisiva ämnena i glykolen har dött efter 2 år... etc

Järfälla
Här sen Sep 2004

Byter varje år, innan första banmötet, samt att jag tar ut lite vätska ur oken efter varje banmöte. Ett ganska bra sätt att kolla upp däck och bromsar efter ett banmöte.

Skåne
Här sen Okt 2003

Kristian Larsson skrev:
Jag byter bromsvätska varje år. Är varken dyrt eller speciellt jobbigt och en ny vätska är alltid bättre än en gammal

SRF kostar idag ca 770kr/l i handeln

Philip Lundh
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

MatroxMGA skrev:
Kristian Larsson skrev:

RBF kostar kring 120-130kr/l väl Så det beror på vad man väljer... För så stor prestanda skillnad är det inte iaf enligt spec. Jag har dock inte testat Castrols då jag inte gillar deras olja! OCh för att den är absurt dyr.

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Byter allting på våren och luftar/fyller på med jämna mellanrum under året.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

MatroxMGA skrev:
Kristian Larsson skrev:

Är ändå inte en speciellt dyr bromsuppgradering om du frågar mig. Att lägga 20k på nya bromsar är ganska onödigt om man inte kan utnyttja dem fullt ut.
Vad kostar följderna av kokande bromsvätska?

Stockholm
Här sen Jul 2004

Rolle Scirocco skrev:
johnjohn skrev:
Hej,

För vanlig gatbil minst 1 gång om året, för räjsfordon fler gånger.

Byter du vätska kommer du lossa alla luftnipplar och slipper problem med att de rostar fast också.

Undrar bara varför bromsvätska, kylarvätska och transmissionsolja anses som livstidshållbarhet av de flesta människor? Minst lika viktigt att byta dessa som motorolja om man vill ha en frisk bil. Antikorrisiva ämnena i glykolen har dött efter 2 år... etc

Kylarvätska? Varför det? Vad har man det till?

Porsche 964 RS 92
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003

johnjohn skrev:
Hej,

Byt minst en gång per år, det skadar inte att byta nån gång under säsongen också - en billig försäkring skulle jag vilja säga.
Själv byter jag minst två gånger varje säsong men det beror på hur mycket bantid det blir.

MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Kristian Larsson skrev:
MatroxMGA skrev:
Kristian Larsson skrev:

Är ändå inte en speciellt dyr bromsuppgradering om du frågar mig. Att lägga 20k på nya bromsar är ganska onödigt om man inte kan utnyttja dem fullt ut.
Vad kostar följderna av kokande bromsvätska?

Själv så köper jag alltid SRF Tidigare när du skrev så lät det som att bromsvätska var billigt vilket det inte är om man köper SRF. Men som sagt, det finns självklart bromsvätskor med bra spec för en klart billigare peng, men då är det inte SRF

Philip Lundh
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

770:- är mycket om man ser det som att man fått en flaska med giftigt innehåll för pengen.
770:- är billigt om man istället ser det som att man givit sina dyra fina bromsar förutsättning att fungera på bästa sätt.
Nu säger jag inte att alla ska köpa SRF eftersom den är billig. 770:- är dyrt, även för SRF. Men det är dumt att snåla in på kedjans billigaste länk när den är av stor betydelse.
Antar att du håller med eftersom du själv använder SRF

Vressel
Här sen Apr 2003

Jag tycker att om bromsarna kokar när man har en vätska med 280 graders kokpunkt men inte med Castrol som har 310 graders kokpunkt så har man något fel på bromsarna eller på sin bromsteknik. Dessutom har man för små marginaler.

Men visst kan det kännas fint att ha det bästa.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Kristian Larsson skrev:
770:- är mycket om man ser det som att man fått en flaska med giftigt innehåll för pengen.
770:- är billigt om man istället ser det som att man givit sina dyra fina bromsar förutsättning att fungera på bästa sätt.
Nu säger jag inte att alla ska köpa SRF eftersom den är billig. 770:- är dyrt, även för SRF. Men det är dumt att snåla in på kedjans billigaste länk när den är av stor betydelse.
Antar att du håller med eftersom du själv använder SRF

Hur är motuls (rb600?) mot SRF?
Jag har bara provat motuls faktiskt, och varit nöjd så inte funnit nån anledning att byta.

Finspång
Här sen Apr 2003

MatroxMGA skrev:
Kristian Larsson skrev:

405:- hos Malmquist & Edling i Norrköping..om man har vägarna förbi

Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

Daniel6xQ skrev:

Hur är motuls (rb600?) mot SRF?
Jag har bara provat motuls faktiskt, och varit nöjd så inte funnit nån anledning att byta.

Det är våtkokpunkten som skiljer mest på dessa vätskor. Byter man ofta så är blir skillnaden minimal. Tror faktiskt att RBF600 har lite högre torrkokpunkt än SRF vätskan.

Stockholm/Hässelby
Här sen Feb 2004

Vad är skillnaden med våt- och torrkokpunkt?

Citera
Jonas Petersson

Här sen Jun 2003

Loffe skrev:
Vad är skillnaden med våt- och torrkokpunkt?

När vätskan är "ny" så innehåller den inte så mycket vatten och har då en mycket hög kokpunkt.

När den sedan har använts ett tag och kommit i kontakt med luft så tar den upp vatten och får då en lägre kokpunkt, det är anledningen till att man ska byta vätskan.

200sx S13 '93
OGS #202 - Jonas200sx
Citera
Skruva banåkabil
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (14021 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande