Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Marcos 1600 GT -68 - SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
13 besök senaste veckan (36075 totalt)
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Rikard L skrev:
Marcos är coola! Kan inte bestämma mig om jag vill ha en sådan eller en Piper GTT/P2 helst Får väl harva runt i Lotusen så länge


En god vän till mig hade en blå Piper P2 som han importerade samtidigt som jag tog hem min första TVR, allmänt känd som TyVäRen

Hans Piper blev helt otroligt stulen i Västerås. Måste ha varit ett beställningsjobb från England för då fanns det 2 ex i Sverige. Om jag hävdar att Marcos är vackra (på gränsen i alla fall...) tycker jag inte samma sak om Pipern. Men det är en mycket cool bil. Extremt trång, låg och olidligt varm en sommardag. Köp en P2:a och bli ensam i Sverige om att köra en på gatan!

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



7-11 skrev:
Galne skrev:
Sett den måååååånga gånger!!!


Jag tittade in på din sajt, och vad hittade jag väl där? En bild på min bil som jag tar mig friheten att lägga ut!

Att köra i samma heat som Pekka och familjen Berger gör dock att jag avvaktar ett år och lär mig ratta bilen riktigt innan jag kastar mig ut i hetluften.

Jag fegis...?! Javisst!



Bjuder på en bild till

Sedan har väl Pekkas bil sålts till Tyskland Bergers kör ju ändå där framme,, Klart du skall med i år annars har ju jag och min kompis ett års försprång Sedan kan vi ju hjälpa varandra alltid roligare om man är två lika bilar..


Johan
Rullar ut vår imorgon för att ta en bild på vår bil Hijackar denna tråd då

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Du får temporärt kidnappa min tråd. Sedan får du skaffa en egen

Igår kom 048:orna på och hjulinställningar gjorda. -2,6 gr camber och 1mm toe in per sida ska vi testa med. Det där med toe in blev lite flytande för det visade sig att jag har ett litet glapp i styrväxeln. Nåja, det får vara så i år...

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Så var banpremiären avklarad. Passade på när SVKG hade bankalas på Kinnekulle. Bilen fungerade över förväntan och det behövdes inte många varv innan jag kände mig konfident med den. Höll mig iofs väl innanför marginalerna hela dagen så det känns att det finns att ta av.

Tekniskt fungerade allt också, från temperaturer och tryck till däckslitage. Blir en tråkig tråd detta för det känns inte som om jag vill ändra på något på bilen som det funkar nu. Bara bantid, nöta spår och lite mera mod... Sedan blir det debut i RHK GT-N!

Bilderna tagna av: Christer Lundmark på Motorbilder



_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



oj vad den översta bilden såg lustig ut, ser ut som om ditt vänstra framdäck är på gång att ta en tur utan resten av bilen. Jag var där i fredags men hade tyvärr bara gammelkameran med mig men om det blir några hyfsade bilder så ska jag försöka scanna dom. thumbs up för en frän bil.
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
SciroccOMats skrev:
oj vad den översta bilden såg lustig ut, ser ut som om ditt vänstra framdäck är på gång att ta en tur utan resten av bilen. Jag var där i fredags men hade tyvärr bara gammelkameran med mig men om det blir några hyfsade bilder så ska jag försöka scanna dom. thumbs up för en frän bil.


Kanon! Hoppas någon blir bra. Du skulle förstå om du såg bilen framifrån. Har ganska mycket camber, samtidigt som jag har en "stop-wire" till undre bärarmen, och när det trycker ut i högerböjen blir det den där effekten.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



[quote="cat7even"]
Sedan har väl Pekkas bil sålts till Tyskland Bergers kör ju ändå där framme,, quote]

HAr Pekka sålt sin bil?! Trodde han skulle ner i år igenoch köra oldtimer på ringen då han var RUSKIGT snabb förra året, men hade lite haveri av mindre grad som satte stopp. Gick riktigt ruskigt fort har jag för mig jag hörde.. Synd om han sålt den, men då kanske han kastar ut sitt nya bygge snart...


Ruskigt läcker rejs vette i vilket fall som helst!!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Efter dagens övningar på Gelleråsen står en sådan här på önske- och inköpslistan.



Jag började höra ett missljud vid motorbroms efter någon timmes körning och det tilltog kurva för kurva. Rullade i depå på samma varv som ljudet uppstod bara för att få en liten obehaglig överraskning.

Felsymptom: Motor funkar helt OK, koppling likaså. När jag har driv på valfri växel så låter det normalt men när jag motorbromsar skramlar det loss ordentligt. Teori: Det sitter distanser mellan dreven i lådan och om en sådan gett upp kan det ju bli att dreven "spänner" OK när jag kör, men att hela paketet flyttar sig när motorbromseffekten slår till. Till på köpet så läcker den olja så förmodligen har något blivit krokigt och packboxen har gått åt skogen. Nåja, det måste ju isär i vilket fall som helst, så snart vet jag vad det är. Är ingen expert på växellådor ska gudarna veta.

Jag hann ju i alla med Kinnekulle, Mantorp och Gelleråsen innan första raset... Är jag snabb kanske jag får ut pjäsen innan sommaren är slut. Så sälj mig en billig Ford-låda nu!

EDIT: Så här glad var bilen innan lådan sade upp sig! Foto: Niklas Falk

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Nu har det hänt lite på Marcos-fronten efter att jag körde sönder lådan på Gelleråsen. Jag vill rikta ett stort tack till ett par personer här på Rejsa som lyckats hjälpa mig så att detta går så snabbt det bara kan.

SuperMog för lådan jag fick köpa av dig och bygga vidare på. Det blev helt rätt sort. thumbs up

Björn Larsson för tips och stöd och Martin för reservmotorn (bra att ha) som nu pryder garaget.

Cat7even för din hjälp med motorlyft och mickel idag. Super-juste! Verkligen uppskattat! thumbs up thumbs up

Här är orsaken till hela denna tråkiga historia. Såna här ska inte ligga lösa i lådan har jag läst (Inte pennor alltså, utan drevbitar). Att jag sedan hade en axial-spel på ett antal mm gjorde ju inte saken bättre. Den gamla lådan ska öppnas, undersökas och skickas tillbaka till den som byggde den i UK.



Lådan jag köpte av SuperMog ska få nytt innehåll. Rakskuret och utväxling Ultra Close (2,2/1,49/1,17/1,0). Här ligger godiset och väntar på uppackning.



Intressant konstaterande när vi fick ur lådan. Lättat bellhouse! Superswift, börja banta!



och när grejorna väl är ur kan man ju ägna sig åt lite puts och bling. Ska bara...





Målet är att ha lådan klar och bilen på alla fyra under augusti/september. Nu är semestern slut så vi får se hur det går med de planerna.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Johan G
Örebro
Här sen Aug 2005
Inlägg: 8



Hej Fredrik!

Efter att du snackade om det här forumet så kunde man ju inte låta bli att skaffa sig ett login. Så kom ihåg att det är ditt fel om jag får för mig att börja rejsa på allvar!

Hoppas att Marcosen snart är lika glad som på bilden ovan igen.

\\ Johan

_________________
Johan Gunnarsson
Kolla in www.tvrcc.org
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



7-11 skrev:
Lättat bellhouse! Superswift, börja banta!


-Får man inte byta till aluminium bellhouse på en sån här historisk kärra ....det borde ju även ha suttit i Marcosar på 60-talet? Blir många fina kilon trots lätt-hålen... (mitt alu väger ~3.3kg)

(Det allmäna rådet till Superswift blir att börja med ofjädrad vikt för att sen gå på drivlinan, men jag vet ju inte vilken klass han vill komma in i eller hur hårt trimmad han är? )

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
superMOG skrev:
7-11 skrev:
Lättat bellhouse! Superswift, börja banta!


-Får man inte byta till aluminium bellhouse på en sån här historisk kärra ....det borde ju även ha suttit i Marcosar på 60-talet? Blir många fina kilon trots lätt-hålen... (mitt alu väger ~3.3kg)


Jag får inte ha något i alu på motorn vad jag förstått. Ska ta det ett varv till med någon regelkunnig. Jag har sneglat på både bellhouse och alu-topp men förstått det som om det är no-no.

Just nu vill jag bara få ihop det jag har och brumma lite till innan vintern kommer.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2134



Men bellhouse & bakre "strut" på lådan körde de ju i alu på 60-talet. Alutopp till XF är däremot en annan historia...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Johan G skrev:
Hej Fredrik!
Efter att du snackade om det här forumet så kunde man ju inte låta bli att skaffa sig ett login. Så kom ihåg att det är ditt fel om jag får för mig att börja rejsa på allvar!


Välkommen! Du är ju en aspirant för BBDB. Det är jag och SuperMog som är kärntruppen i Be Brave Drive British...

Björn Larsson skrev:
Men bellhouse & bakre "strut" på lådan körde de ju i alu på 60-talet. Alutopp till XF är däremot en annan historia...


Hhmmm, detta måste undersökas. Men som sagt, det blir senare i så fall. Det jag har duger.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



om du behöver alu bellhuse så har jag en polare som har svensk gutna som är mycket snygga.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Per Fogelberg skrev:
om du behöver alu bellhuse så har jag en polare som har svensk gutna som är mycket snygga.


-Han har möjligen inte bak-klumpar i alu också?

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2134



Tommy Brorsson har tagit fram bellhouse mm.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 304



Grymt cool är bilen thumbs up

Fråga: vad är det i mitten?


thumbs up

_________________
Magnus Bengtsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863





oh fy katten vad cool bild!!!

Önskar att jag hade en sådan på pontiacen ockås!

Fast då måste man ju få ut den ur garaget också...

Dock finns det en liten nerförsbacke utanför, räcker det tro?
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



mbn skrev:
Grymt cool är bilen thumbs up

Fråga: vad är det i mitten?


thumbs up

Racing accident Trolig spinn stort vev med armarna så att kupelampan går i bitar...

Vanligt fel på Marcosar plasten utmattas för att sedan spricka i 1000 bitar. på våran är den hel.
(förra gången jag sa så sprack den på min förra efter 20 minuter.......)

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



7-11 skrev:
Nu har det hänt lite på Marcos-fronten efter att jag körde sönder lådan på Gelleråsen. Jag vill rikta ett stort tack till ett par personer här på Rejsa som lyckats hjälpa mig så att detta går så snabbt det bara kan.

SuperMog för lådan jag fick köpa av dig och bygga vidare på. Det blev helt rätt sort. thumbs up

Björn Larsson för tips och stöd och Martin för reservmotorn (bra att ha) som nu pryder garaget.

Cat7even för din hjälp med motorlyft och mickel idag. Super-juste! Verkligen uppskattat! thumbs up thumbs up

Här är orsaken till hela denna tråkiga historia. Såna här ska inte ligga lösa i lådan har jag läst (Inte pennor alltså, utan drevbitar). Att jag sedan hade en axial-spel på ett antal mm gjorde ju inte saken bättre. Den gamla lådan ska öppnas, undersökas och skickas tillbaka till den som byggde den i UK.


Lådan jag köpte av SuperMog ska få nytt innehåll. Rakskuret och utväxling Ultra Close (2,2/1,49/1,17/1,0). Här ligger godiset och väntar på uppackning.



Intressant konstaterande när vi fick ur lådan. Lättat bellhouse! Superswift, börja banta!



och när grejorna väl är ur kan man ju ägna sig åt lite puts och bling. Ska bara...




Målet är att ha lådan klar och bilen på alla fyra under augusti/september. Nu är semestern slut så vi får se hur det går med de planerna.


Var bara kul ( om mina fötter kunnat steppa på annat än fläkten. :bang2:hade det varit topp)
Klart vi har bilen ihop och rullandes i denna månad! om bara din vxllådelev fixar lådan.
BTW har hittat ett racebildragarobjekt med 2 extra motorer 1 vxlåda 2 bakaxlar. Plus det som redan sitter på bilen.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Marcos 1600 GT -68 - SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
13 besök senaste veckan (36075 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande