| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Ferrari F1 engine
|
2298 besök totalt |
|
grymma bilder.
men varför sitter spridarna så "öppet" ? & e det så smart att ha röret till/från kylaren så jättenära grenröret som blir glödande väldigt lätt !. vet att allt detta är uträknat - men det ser inte så smart ut tycker jag själöv. Kristian
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
||||
bränslet sprutas bara rakt ner i cylindrarna så, ganska coolt. Tycker F1s tekniska detaljer är mer intressanta är själva sporten
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
|
||||
|
Jag tog lite bilder på "gammalt junk" när jag var på Ferrari muséet för några år sen, blider finns HÄR
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
den förklaringen för du gärna utveckla tack. K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Utveckling.
For performance at low RPM, economy and low emissions the injector needs to be close to the valve and firing at the back of the valve head. This is the favoured position for production vehicles. For higher RPM (very approximately 8,000+) the injector needs to be near the intake end of the induction tract to give adequate mixing time and opportunity. The higher the RPM, the further upstream the injector needs to be. As a result, use of speeds above approximately 11,000 RPM may give best results with the injector mounted outside the inlet tract altogether. It is common to fit both lower and upper injectors in such a system to cover starting and low RPM as well as high speeds. Where one injector is to be used per cylinder the best compromise position is immediately downstream of the butterfly. This gains maximum advantage from local turbulence and gives results surprisingly close to the optimum at both ends of the rev-range. This is the recommended position for most applications _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
Vet inte riktigt hur varvtalet kommer in. Det handlar väll snarare om hastighet på luften. Jag satt och räknade lite på det där innan och komm fram till att man faktiskt får mer effekt (alltså får lägre volym på luft/bännsle blandningen) om man inte förgasar (utan bara finfördelar) soppan när temperaturen är över c:a 40 grader. Dom häringa motorerna har säkert under 40 grader i insuget tillskilnad från en produktions motor... _________________ Martin Engström |
||||
![]() |
Bilder o videos
Ferrari F1 engine
|
2298 besök totalt |

