Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Gas (Kväve/Nitrogen) i däcken?
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (37309 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Jag fick någonstansifrån (vet inte var, biltidning, kompis, nätet?) höra att man i Tyskland/Japan eller USA körde med gas i däcken på banträffar för den expanderade inte av värmen. Vinsten är att man inte behöver hålla på och feppla med däcktrycket hela tiden.

Någon som hört det tidigare / känner igen det?

oavsett om detta finns (eller om jag som något slags geni nu kom på det), vilken gas skulle vara lämplig att använda med hänsyn till:
Användbarheten - vilka gaser är okänsliga för förändringar i temp. Området 10 till 90 grader?
Säkerheten (läs: inte korrodera fälgar eller vara brandfarlig)
Miljön
Priset



Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



BTG skrev:
Jag fick någonstansifrån (vet inte var, biltidning, kompis, nätet?) höra att man i Tyskland/Japan eller USA körde med gas i däcken på banträffar för den expanderade inte av värmen. Vinsten är att man inte behöver hålla på och feppla med däcktrycket hela tiden.

Användbarheten - vilka gaser är okänsliga för förändringar i temp. Området 10 till 90 grader?
Säkerheten (läs: inte korrodera fälgar eller vara brandfarlig)


Skeptisk!

Allmänna gaslagen (PV=nRT) är väl rimligen just allmän och därför tror jag alla gaser beter sig som luft (åtminstonde i det temperaturspannet)

_________________
Pär Hylander
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246



Gasen som man isåfall skulle använda är nitrogen.
Sådan gas har dom i stötdämpare för att den är mindre känslig för temperaturförändringar..

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Thullen skrev:
Gasen som man isåfall skulle använda är nitrogen.
Sådan gas har dom i stötdämpare för att den är mindre känslig för temperaturförändringar..


Nitrogen heter kvävgas på svenska. Luft består till ca 80% av kvävgas

Kan det vara så att en ev fördel jämfört med vanlig luft är att kvävgasen är torr, dvs innehåller ingen vattenånga. Kanske är det så att vatteninnehållet är det som gör vanlig luft lite mindre lämpad än något annat? Men isf skulle man kunna använda vilken gas somhelst, t.ex torkad luft.

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Pär Hylander skrev:
Thullen skrev:
Gasen som man isåfall skulle använda är nitrogen.
Sådan gas har dom i stötdämpare för att den är mindre känslig för temperaturförändringar..


Nitrogen heter kvävgas på svenska. Luft består till ca 80% av kvävgas

Kan det vara så att en ev fördel jämfört med vanlig luft är att kvävgasen är torr, dvs innehåller ingen vattenånga. Kanske är det så att vatteninnehållet är det som gör vanlig luft lite mindre lämpad än något annat? Men isf skulle man kunna använda vilken gas somhelst, t.ex torkad luft.


Kvävgasen är inert. Syret i luft ger ju oxidation.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



I Formel 1 garagen står det kvävgastuber, både här och där, undrar varför.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
ice skrev:
I Formel 1 garagen står det kvävgastuber, både här och där, undrar varför.


Kan det vara så att de kör med det då?
Det är väl både billigt (inte för att de bryr sig i F1) och ofarligt?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Daniel Bengtsson skrev:

Kvävgasen är inert. Syret i luft ger ju oxidation.


Jooo, men hur påverkar det (signifikant) trycket vid temp-förändringar?

_________________
Pär Hylander
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



De kanske kör muttermaskiner och domkrafterna med kvävgas?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Pär Hylander skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

Kvävgasen är inert. Syret i luft ger ju oxidation.


Jooo, men hur påverkar det (signifikant) trycket vid temp-förändringar?


Som du sa innan, allmäna gaslagen ger samma tempökning för samma tryckhöjning för både luft och kvävgas. Skillnaderna i verkligheten när hänsyn tas till värmeledning och värmekapacitet är mycket små och därför försumbara. Så tempökning blir den samma!

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



MaZ skrev:
De kanske kör muttermaskiner och domkrafterna med kvävgas?


Ja, kanske muttermaskinerna drivs med någon gas som har högre tryck än vanlig tryckluft, dom borde ju vara av "extra-super-heavy-duty-typ" för att kunna skapa dom moment som en centrummutter rimligen behöver spännas med.

Jag har iofs *för mig* (obs, stor osäkerhet) att jag läst någonstans att dom har just kvävgas i hjulen i F1, men jag vet inte varför.

_________________
Pär Hylander
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Läste lite i en bok jag har om f1 teknik för att reda att ta reda på det hela. Gjorde under 2002 så den bör ju vara rätt aktuell.

Technology of the F1 car skrev:
The air is processed through special equipment, linked to the compressors that inflate the tyres, wich converts it into a nitrogen-rich, moisture-free gas.


Står även att det kan vara tryckökningar på upp till 10 psi i däcken.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



om man fyller med helium eller nåt liknande så blir ju den ofjädrade vikten mycket mindre

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



I Formel 1 gäller väl att om det finns en enkel lösning och en krånglig, dyr lösning så tar man den dyra...

Det impar ju dessutom på alla motorgalna och teknikfixerade grabbar (oss på den här listan? ) att man släpar runt på tunga tuber med gas över halva jordklotet.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Hittat på den här sidan
http://www.vanadisgummi.se/pcorsa.htm


Kalla däck:
Vid kalla däck skall trycket ej understiga 1.8 bar.

Varma däck:
Trycket skall vara 2.6 - 2.8 bar. Ibland kan trycket stiga upp till 3.0 bar, detta kan innebära att
däcket kraftigt förslits eller förstörs. För att undvika detta kan torr luft eller nitrogen användas.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Pär Hylander skrev:
Ja, kanske muttermaskinerna drivs med någon gas som har högre tryck än vanlig tryckluft, dom borde ju vara av "extra-super-heavy-duty-typ" för att kunna skapa dom moment som en centrummutter rimligen behöver spännas med.


Nja...snarare så att man behöver "extra-super-heavy-duty-typ" av mutterdragare, dvs skitdyr

Annars går det hur fint som helst att driva både luftdomkrafter och mutterdragare med gastub laddad med så kallad "teknisk luft". Har inte 100% koll på vad som skiljer den från vanlig luft men jag gissar helt okvalificerat på lite lätt torkad luft. Är väl nödvändligt med ett fyllningstryck på 200 bar...Brandkåren brukar inofficiellt kunna hjälpa till med att fylla tuber mot lämplig mängd fikabröd

_________________
Karl Brag
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om det ska vara någon mening med "gas" i däcken måste man väl ha två ventiler i fälgen, så att man kan släppa ut sunkluften när man trycker in kvävgasen eller vad man nu väljer. Man kan ju inte gärna vakumsuga hjulet innan man häver i gasen.


_________________

Rice and shine
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Lars Falk skrev:

...Man kan ju inte gärna vakumsuga hjulet innan man häver i gasen...


Varför inte det?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ice skrev:
Varför inte det?


Klart man kan, men det verkar ju lite opraktiskt. Vet inte om däcket mår så bra/sitter kvar på fälgen?

Verkar liksom enklare med två ventiler.

Jag fortsätter nog med vanlig hederlig luft i däcken.

_________________

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Det här med olika gas i däcken verkar knasigt, finns ju en orsak till att det heter allmänna gaslagen...
För att slippa fukt är ju rimligt men det torkar man väl ändå bort om man har ett lite bättre tryckluftsystem?

Kan ju iof tycka att det vore bättre att ha en fullständigt inert gas (kväve) i tuberna än en med syre iblandat?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Den gas ni pratar om...är som sagt kvävgas......eller teknisk luft....det är samma sak.
Den används till maskiner och domkrafter i depån.....och i tryckluftsflaskor i bilen. tex. till tryckluftsväxling.
Detta är...som också sagts.....för att den inte påverkar brand.....och jag har för mej att den är mindre känslig för värme..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Däck för banåka
Gas (Kväve/Nitrogen) i däcken?
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (37309 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande