Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Söker mycket info om Volvo 240-bakvagn/bakaxlar.
3 besök senaste veckan (24402 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Söker mycket info om Volvo 240-bakvagn/bakaxlar.

Som rubriken lyder.

Söker först och främst sprängskiss/ritningar foton på Volvo 240 bakvagnar. Både original och modifierade, hemmabyggda eller fabriksbyggt grp A, ALLT av intresse.

Söker också info om olika axlar, vilka utväxlingar som finns och vilka bilar de satt på. Har förstått att det finns lite olika axlar (t ex 1031) men vet inte vilka som finns och vad som är skillnaden på dem.

Wattlänk, har det suttit på någon 240 original, eller det är bara eftermarknadsprylar som gäller?

Tacksam för all info då Volvodjungeln är nåt heeeelt nytt för mig!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800




_________________

--VVTS--
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Skillnaden mellan 1030 och 1031 är att 1030 har 7" kronhjul, 1031 har 7,75" diffhuset är därmed också något större på 1031 för att rymma det större kronhjulet.
Pinjongen+pinjonglager är också kraftigare på 1031.
Volvos bakaxlar är egentligen jänkegrejor och ska ursprungligen vara Dana 30 respektive Dana 31-axlar.

Fr.om -86 gick man över till elektrisk hastighetsmätare i 240, tidigare gick den via en vajer kopplad till växellådan. Med den elektriska hastighetsmätaren sitter det en annan bakaxekåpa med uttag för den induktiva givaren och på differentialen sitter ett tandhjul ditpressat (sen min nedersta bild). På de allra sista årsmodellerna är bakaxelkåpan i aluminium.
Rykten gör gällande att alla bakaxlar med elektrisk hastighetsmätare skulle vara av 1031-typ. Manuella 5vxl bilar fr.o.m 86- har 3,54:1 i utväxling, 4+OD och Aut har jag inte koll på.
Högsta utväxlingen, 3,15:1, satt endast i 240 GL -84 med B21A och M45-låda (4vxl) och är således ganska ovanlig.
Huruvida det ska sitta 1030 eller 1031 i en bil är det ingen som har koll på, Volvo har blandat friskt. Vad man dock kan säga är att alla Turbo. GLT6 och 260 alltid ska ha 1031, samt då troligtvis alla 240 86-93.
I en äldre DL eller GL, osv kan det lika gärna sitta 1031 som 1030.
Det finns fler utväxlingar att köpa på eftermarknaden, främst lägre (numeriskt högre).

Det fanns även bakaxlar i aluminium med bultade drivaxelrör. 1030 fanns ute på marknaden i vissa bilar i början av 80-talet och den är inte speciellt vanlig. Ännu ovanligare är dock 1031-bakaxlar i aluminium som i princip var en ren Grupp A-produkt. Dessa schimsade man i bultningen till drivaxel rören för att erhålla negativ cambervinkel bak. Vanliga standardbakaxlar kan man m.h.a värme skränka till negativ camber. Detta kan Maciek berätta mer om.

Wattlänk har mig veterligt endast funnits som en ren eftermarknadsprodukt. Den speciella bakaxelkåpan med fäste för wattlänkens prOpeller har inget uttag för elektrisk hastighetsmätargivare och omöjliggör därmed bruket av en sådan.


original är spårvidden bak på en 240 1350mm (med 25mm ET på fälgarna), 240 har dispans för ökad spårvidd utöver de generella reglerna och maximal tillåten spårvidd bak är 1400mm på 242 och 244 men endast 1370mm på 245.
(original är spårvidden 1420mm fram och får ökas till 1465mm)


Här är lite artikelnummer (står på en klisterlapp som ska sitta på ena axelröret, denna är dock som regel antingen dränkt i underredsmassa eller borta). Det finns fler utväxlingar och varianter än dessa.

TPC som Maciek länkade till har ett forum med folk som säkert kan räta ut en del frågetecken åt dig och även de väldigt trevliga människorna på Svenska 200-Klubben svarar säkert på dina frågor.

MVH Patrik

1030 3,91:1
1216094
1216104

1031 3,91:1
1216162

1030 3,73:1
1216096

1031 3,54:1
1216151

1030 3,54:1
1216119
1216127
1216128
1216136

1031 3,15:1
1216159
1216166


OLJA:
1030 rymma 1,3 liter, 1031 ska rymma 1,6liter


Följande är 1031:
1216097, 1216098, 1216111, 1216123, 1216129, 1216138,
1216151, 1216155, 1216159, 1216160, 1216162

Här är lite bilder på min skränkta 1031-bakaxel, alldeles rentvättad inuti. som jag köpte av Maciek.
http://www.snortfroken.net/~copycat/upload/files/fbcf06db0914402c52e565a07be60fb9.JPG
http://www.snortfroken.net/~copycat/upload/files/d3bea03acc51faa9d1a659e38416f9ce.JPG

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Här kommer lite fler siffror:

3.31
1216190, 332, 397 1031
1216210 1031
1216336 1031
1216398 1031
1216395 1031 abs+diff
1216391 1031 abs


3.54
1216119, 136 1030
1216127 1030
1216135 1030
1216138, 111 1031
1216151 1031
1216155, 098 1031
1216098 1031
1216341 1031
1216172 1030
1216206 1030
1216213 1031
1216161 1031
1216213, 341 1031
1216161 1031
1216209 1031
1216211 1031
1216337 1031
1216342 1031
1216394 1031 abs+diff
1216390 1031 abs

3.73
1216096, 118 1030
1216106, 105 1030
1216108 1030
1216097, 123 1031
1216214 1031
1216343 1031
1216205, 173 1030
1216163 1031
1216343 1031
1216334 1031
1216344 1031
1216338 1031
1216393 1031 abs+diff
1216389 1031 abs

3.91
1216131, 104 1030
1216094, 095 1030
1216104 1030
1216162, 186 1031
1216345 1031
1216174 1030
1216204 1030
1216335 1031
1216339 1031
1216346 1031
1216392 1031 abs+diff
1216388 1031 abs

4.56
1216103, 1216104 1030

Men det är inte helt att lita på.......
En axel som i textbeskrivningen kallas förstärkt kan enl listan vara en 1030....
och en axel som är 1030 kan som reservdel ersättas med en som visar sig vara 1031. Ingen direkt ordning!
det går inte ens att lita på reservdelskatalogerna!!!!

1216094 heter 1216099 med diff
1216096 - 1216100
1216097 - 1216101
1216098 - 1216102
1216111 - 1216112
1216095 - 1216117
1216123 - 1216120
1216127 - 1216128
1216129 - 1216130
1216136 - 1216137

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Stort TACK för all info! thumbs up

Då är axlarna avhandlade (med råge) så nu söker jag bilder på hur dessa hängts upp i diverse banbilar. Finns ju ett antal bilar i detta land som använder Volvobakaxlar även i andra karosser! Speciellt Opel Manta B av intresse..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vad håller du på med nu då???

Lika långa, parallella stag.
Thats it...om jag fattat rätt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Vad håller du på med nu då???

Lika långa, parallella stag.
Thats it...om jag fattat rätt.


Pular lite..

Bilen är försedd med fyrlänk och alla 4 stagen är ungefär (kanske exakt) lika långa, halvmetern eller längre och försedda med uniballs i alla ändar. Har inte hunnit måtta allting ännu men det kommer.
Alla 4 stagen är justerbara i höjd i framkant och parallella sett ovanifrån. Vet ej hur parallella de är från sidan, men som sagt, mått skall tas. Axeln lokaliseras i sidled av panhadstag uppfäst i karossen på vänster sida och lutar något ner på höger sida där det är infäst i karossen..

Problemet är att bilen är överstyrd, framförallt i utgången av vänsterkurvor.

En teori som poppat upp i min skalle (som normalt inte processar stela bakaxlar) är att panhardstaget är boven genom att RC och CGH blir olika i höger och vänstersvängar. Om jag tänker rätt blir rc högre i vänstersväng då karossen trycker upp staget och därmed både RC och GCH. Detta borde innebära en större last på ytterhjulet och därmed överstyrning.

Kan det ligga nåt i detta?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Har du diffbroms? Utan det blir bilen mycket mer överstyrd i vänstersvängar än i högersvängar.

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
volvofanatiker skrev:
Har du diffbroms? Utan det blir bilen mycket mer överstyrd i vänstersvängar än i högersvängar.


Japp, axeln är diffad.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Skruva banåkabil
Söker mycket info om Volvo 240-bakvagn/bakaxlar.
3 besök senaste veckan (24402 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande