Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3303 besök totalt |
Säkerhet vid banträffar
Nu ska jag ställa några viktiga men kanske tråkiga frågor. Efter att ha sett olyckan på Knutstorp i tisdags så undrar jag hur folk ställer sig i frågan om hur säkerheten vid en banträff skall vara. Tex vid en privat banträff så är ju frågan om de som håller i den har tänkt till på vad som ska göras om det sker en olycka på banan. Finns det brandsläckare på varje postering, någon som kan förstahjälpen, ambulans på plats, om någon blir klämmd i bilen kan man göra något åt det?? osv!! Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Re: Säkerhet vid banträffar
Som du vet håller jag med dig på den frågan, fan det är såå jävla viktigt med säkerhet. Men ryktet sprider sig får man hoppas om att det inte bara är att hyra en bana o ut o flåsa järnet..... Som du vet kändes det inte så bra för mig i början, speciellt inte i närheten av det krönet. Så jag kommer i framtiden ifrågasätta dom som hyrt bana, om hur dom gjort med säkerheten... Inte för att jävlas, utan för att jag bryr mig om någon skulle ha ont..... Mvh Pelle _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||||
|
||||
Re: Säkerhet vid banträffar
Förstår att det tog extra på dig! ![]() Jag kommer helt enkelt inte åka på sådana träffar som inte har tänkt på säkerheten för deltagarna! Vad tycker Ni andra i denna mycket viktiga fråga?? Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Det som hände skrev jag i en annan tråd men det passar ju här med! En av formelbilarna körde av och smällde i muren, föraren hade väldigt ont och skrek mycket. Ambulansen var på plats inom 1-2 min och körde iväg till sjukstugan som finns på Knutan. När vi åkte hem, ca 40 min senare så hämtade en annan ambulans honom så det var ju inte livshotande skador. Men jag kan säga att man får sig en riktig tankeställare! /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Ambulans på plats känns som en bra nivå för en banträff. Allt eftersom banhyrorna skjuter i höjden så blir kostanden för ambulas+två personer mindre och mindre (procentuellt). Dessa två personer kan ju involveras i mer av säkerhetsarbetet än att bara agera när nåt har hänt.
Att ha två personer som inte deltar i körningen som bara kollar på säkerhetsaspekter tycker jag skulle kännas som ett stort plus. Att detta var en formelbil gör att det finns en risk att man viftar bort det med minskade risker i täckt bil men det kan gå åt skogen på många olika sätt. På Kinnekulle i förra veckan blev det utan förvarning läckage på en bromsslang vilket gjorde att det gick kulrakt i Kvarnen. Om sådant händer där det inte finns avåkningszoner (för att det normalt inte behövs) så kan det hända läskiga saker oavsett om man normalt sitter välskyddat. Lyckligtvis har jag stått i depån vid de incidenter jag sett på nära håll men två rejäla krasher på Kinnekulle under det senaste året talar för Ambulans på plats (även om det svider i plånboken till att börja med). |
||||
Har inte funderat på det tidigare, men har räddningsbilarna på t.ex Knutan motsvarande hydrauliska utrustning med att klippa och sprida ifall chaffisen blir fastklämd som Brandförsvaret/räddningstjänsten brukar ha? Kanske t o m behöver vara lite stöddigare grejor med tanke på burrör osv.
På samma vis som med kostnader, så väljer nog jag att delvis blunda för riskerna. Men jag kan märka på mig själv att jag jag inte tar ut det yttersta av ekipaget och mig själv när det är evenemang med lägre säkerhetsnivå. Inte för att det på ngt vid elliminerar riskerna, men det kanske förbättrar oddsen en smula. _________________ Pär Hylander |
||||
Det finns en till kategori också som man inte gärna smäller i och det är Sevens. Funderar allvarligt på att ordna påbultbar helbur för att förbättra oddsen något iallafall. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Jag lägger gärna några hundringar extra för att få en högre säkerhet! Men det är jag det ![]() Ska jag snåla så gör jag nog hellre det på något annat. /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Jag hade nog hellre gått in i muren i en formelbil än i en standardbil med 3-p bälte.
Smällen som var på knutan hade nog tagit riktigt illa på en standardbil utan sidobursträvor etc. Det var inte mycket kvar på formelbilen som fått rejäla smällar hela vägen runt om. Det var nog tur att det fanns mc-skydd framför armcot. När det gäller klippaloss utrustning så kan jag lova att brandkårens standardgrejor räcker även för burrör etc. Jag tror jag läste någonstans att hyllinge investerat i klippalossgrejor????? _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Kanske lite utanför ämnet, men jag har för mig att man på senare år har fått börja skruva upp specarna på sådan utrustninge pga att moderna bilars A-stolpar mm är såpass kraftiga att saxarna börjar få svårt att rå på dom. Ett burrör ligger nog väl i paritet med t.ex en V70 A-stolpe. Fast det har säkert HMS haft med i specen. Btw, är det HMS föresten som har säkerhetsbilarna etc eller är det banbolaget? _________________ Pär Hylander |
||||
Finns riktigt bra utrustade "säkerhetsbilar" att hyra hos förbundet
![]() En tävling är hårt uppstyrd men på en banträff där det är ovana förare, bilar med lägre säkerhet, lägre nivå på personlig osv...finns det några formella krav? Eller är det upp till deltagarna att bestämma om det är acceptabelt eller ej? _________________ /Kristian Elisson |
||||
Jag jobbar inom räddningstjänsten och det stämmer att de nya bilarna ex. V70, S80 etc. är svåra att klippa, delvis pga höghållfastighetsstål men framförallt alla krockkuddar och gardiner. Klipper man i en krutladdning kan det bli otrevligt. Vad är det för godstjocklek i på ett rör till en klassad bur? Tror inte att det är några problem att klippa dem. _________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||||
Jag har för mig att jag har 45x2,5 mm i huvudbågen på min bil men det finns de som har 42x3 mm också. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Så som jag fattat det så är det upp till deltagarna. Det tråkiga är att sådana här frågor ofta inte blir ställda innan det har hänt någon olycka! /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Säkerheten ska man inte pruta på. Ambulans är ett minimikrav anser jag. En ambulans med två utbildade sjuksköterskor kostar 4000:- en dag för oss bilklubbar på kinnekulle och ungefär lika på övriga banor. HAr haft få bekymmer med dem som jag ansett kört över sin förmåga men det gäller att stå på sig som "tävlingsledare" under dessa bandagar.
Har också märkt att ordentliga komradios är jättebra. Man måste kunna höra vad som ropas även när en bil far förbi och dånar. Skillnaden tycker jag har varit rätt stor när jag åkt på olika märkens banträffar. OSC och GTi-klubben försöker hålla en hög säkerhet och enligt vad jag hört anses vi vara hårda på dem säkerhetskrav som finns. Vi har tur nog sluppit incidenter med personskador i många år nu. Jag hoppas det är tackvare vårt säkerhetstänkade och inte bara tur. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Ambulans med sjukvårdare är helt klart att föredra, det är inte så självklart vad man bör och inte bör göra med en skadad person med tanke på nack/ryggskador. Eftersom de flesta bär relativt tunga integralhjälmar är risken för nackskador ganska stor om man dammar av. På de träffar där sjukvårdare inte finns på plats kan en enkel genomgång av vad man absolut inte ska göra med en skadad kanske hindra att någon får men för livet.. Svårt de här.
_________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||||
Att Opel/GTI klubben är den enda klubb (som jag känner till) som testar bromsvätskan på samtliga bilar tycker jag är lite märkligt.
Jag tycker det är skitbra men att det inte är vanligare är konstigt. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
För att man kan testa 100 grejor som kan gå fel. Lika illa är det med för tunna belägg, spruckna skivor, kärvande ok, kassa spindlar, dåliga slangar (poss kylvätska på bakvagnen tjohej). Porscheklubben testar blinkers och bromsljus..... ![]() Hade jag fått bestämma så hade man testat förarnas/ägarnas omdömme. PS. ...eller haft en ordentlig utbildning/licenskrav även vid banmöten. DS _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Säkerheten i racing har ju utvecklats i många årtionden. Om man ska lära sej igen "the hard way" genom att se olyckor på banträffar innan man ställer krav så kostar det nog mer än det smakar.
Ambulans och ordentligt med flaggvakter är ju ett måste. Om någon åker av och det inte finns flaggvakter som uppmärksammar andra så kan det ju snabbt bli dubbelt eller tredubbelt så illa. |
||||
Ett bra sätt är trådar som dessa tycker jag.
Det lyser på vad man bör tänka en extra gång på. Att peka på det med ambulanser och annan nödvändig säkerhet är en bra start, det visar att vi som kör på banan tänker på vad som kan hända och att vi vill ha ett räddningsteam i närheten. Nu ligger olika arrangerande klubbar olika långt fram men det verkar ju finnas en vilja bland samtliga inblandandade att alltid ha detta tillhands. Som så många andra gånger blir det en kostnadsfråga. Kan banägaren sätta upp krav för vad som skall finnas till hands vid brukandet av banan vid tex en klubbträff med gatbilar? _________________ /Anton Lillsund |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3303 besök totalt |