Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sökes: Råd & tips om väghållning...
4076 besök totalt
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Sökes: Råd & tips om väghållning...

Hej!

Jag har lite blandade frågor och funderingar kring ett par modifieringar/uppgraderingar som jag funderar på att göra. Eftersom jag är nybörjare på området så är jag tacksam för alla råd & tips jag kan få...

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19238


1. Bromskivor:

Idag:
 Fram: Brembo 4-kolvsok med 325 mm ventilerade Brembo skivor
 Bak: Lucas 2-kolvsok med 280 mm skivor (samma som på ST170)
 Bromsbelägg: EBC RedStuff Ceramic

Fråga/fundering:
 EBC's produkter verkar vara ett ganska så hett samtalsämne. Jag har använt mig av deras bromsbelägg under 600-700 mil och tycker att dessa fungerat väldigt bra. Ganska så nyligen så kom de med bromsskivor till RS:en. Hur är kvalitén på dessa? Jag står i valet och kvalet om jag ska investera i en uppsättning EBC eller om jag ska slitsa mina befintliga bromsskivor. Fördelar/nackdelar/erfarenheter?


2. Bussningar:

Idag:
 Bussningar: RS original
 Däck: Pirelli PZero Corsa 225/40/ZR18

Fråga/fundering:
 Jag funderar på att byta bussningar till Powerflex. Vad kan jag räkna med för skillnad? Jag antar att förutom (förhoppningsvis) bättre väghållning, även kan räkna med högre vägljud och en hel del blod, svett och tårar, eller? Rekommenderar Ni att en 4-hjuls inställning görs efter ett sådant byte?


3. Fjädrar:

Idag:
 Fram: McPherson fjäderben med modifierade undre länkarmar, samt Sachs racingdämpare
 Bak: Multilänkaxel med Sachs racingdämpare
 Däck: Pirelli PZero Corsa 225/40/ZR18

Fråga/fundering:
 H&R har en uppsättning fjädrar som sänker min bil med 25 mm. Vad händer egentligen med original dämparna om man sänker bilen? Man ändrar ju trots allt arbetsområdet på dessa? Hur blir det med camber vinkeln? Antar att en 4-hjuls inställning krävs efter ett byte...


4. Krängningshämmare:

Idag:
 Krängningshämmare: RS original
 Däck: Pirelli PZero Corsa 225/40/ZR18

Fråga/fundering:
 H&R har kommit med nya krängningshämmare till Focus RS. Vad har Ni för erfarenhet av deras produkter? Är det värt pengarna att byta krängningshämmare på en förhoppningsvis redan ganska så "avstämd" bil?



Tack på förhand!

/Mvh Per-Anders.

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Inte svar på dina frågor men är inte RS:en ganska "hård" som den är? Det har ju sagts att den är för hård för gatan, iaf engelska vägar. Fjädrar och dämpare borde duga för banåka om bilen även ska användas på gatan. Bussningar är aldrig fel att byta. Jag jobbar på fordlager så jag vet hur svindyra orginaldelar är PM:a om du vill ha några priser.

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3340



En viktig sak att tänka på är kanske om du behöver göra dessa modifieringar? Är det nåt på bilen som i dagsläget inte fungerar på bana?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Hej!

I grund och botten så är det ju definitivt inte bilen som sätter begränsningarna, utan helt klart jag själv. RS:en har fantastisk väghållning och är som en dröm på bana. Men om man ändå bara leker med tanken att jag är den "perfekta" chauffören, vad kan jag i så fall förbättra på bilen?

/Per-Anders.

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Re: Sökes: Råd & tips om väghållning...

Focus RS skrev:
2. Bussningar:

Idag:
 Bussningar: RS original
 Däck: Pirelli PZero Corsa 225/40/ZR18

Fråga/fundering:
 Jag funderar på att byta bussningar till Powerflex. Vad kan jag räkna med för skillnad? Jag antar att förutom (förhoppningsvis) bättre väghållning, även kan räkna med högre vägljud och en hel del blod, svett och tårar, eller? Rekommenderar Ni att en 4-hjuls inställning görs efter ett sådant byte?

När jag bytte till PowerFlex-bussningar i bakvagnen på min bil var det frågan om rätt små skillnader, och då var det inte mycket kvar av dom gamla bussningarna. Eftersom jag satte dit hela bussningar så slutade såklart bilen åla som en skadad orm, men utöver det märkte jag bara att den "kommunicerade" tydligare. I mitt tycke var det bara trevligare och inte alls okomfortabelt(fast då saknar iof bilen helt komfort redan från början så...).

Tyvär tror jag dock inte det här hjälper dig något. Jag läst dom som påstår att dom upplevt mycket större skillnader; mer buller och sämre komfort. Sånt kanske beror på hur hård bilen är annars och vilken hårdhet PowerFlex har på bussningarna till just din bil. Till min bil tyckte jag exempelvis att bakramsbussningarna verkade rätt mjuka, och det är väl vid kontakten mellan bakramen och karossen som ljudet fortplantas. Jag tror därför det bästa är om du försöker leta rätt på någon annan Focus-ägare som bytt till PowerFlex-bussningar, för att få en bra utvärdering.
Verkar det ge samma resultat som på min bil är mitt råd att inte byta förrän det verkligen behövs. Skillnaden var förvisso trevlig, men inte värt pengarna/arbetet.
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Alexi Törnqvist:

Tack för din kommentar!

Det lutar nog åt att lägga bussningarna på vinterns "to-do-list" istället för på den här säsongens...

Ha det bra!

/Per-Anders.

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Det tycker jag låter som en utmärkt idé! Låt bara dina gamla bussningar få smaka på all salt och skit under vintern, så ser du till att ha nya fräsha bussningar precis innan säsongen börjar.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



För min del så känns det som att man bör ta reda på vad man vill förbättra med bilen innan man köper saker..

Typ, oj, bilen överstyr en hel del... lösning - byta den och den delen...

Börjar man bara byta delar hur som helst så kan det nog bli "sämre" än man är van vid.

Ungefär som bruksbilen min, bakaxeln studsar vid kraftigt gaspådrag, lösnig - byta samtliga bussningar i bak till nya orginal. (dom som sitter där nu är tokslut)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag skulle nog lugna mig en smula med modifieringar av den där hårdvaran.
Den där bilen är ju från början jättebra till hobbybanåka.
om det är bankörning som hägrar (för det är det väl), börja med att förse bilen med färsk bromsvätska och vettiga bromsbelägg, t.ex. Performance Friction eller annat fabrikat med motsvarande prestanda. Lägg en bråkdel av pengarna som blir över på att åka på en massa banträffar (och slalom). När du inte längre är nybörjare och har en massa erfarenhet i bagaget har du nog koll på eventuella nödvändiga åtgärder.


_________________

Rice and shine
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Tack för alla förnuftiga svar!

Det är väl kanske lite sådant här jag behöver höra. Blir lätt att det skenar iväg när man få "blodad tand"...

Men hur är det egentligen med punkt 3? Vad händer då man sänker bilen med hjälp av andra fjädrar?



Ha det bra!

/Mvh Per-Anders.

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Som många andra motorstarka framhjulsdrivna (För det är den väl?) bilar så borde det gå att sätta ett kryss för diffbroms i beställningsformuläret. Dock har tillverkarna ofta glömt bort det..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Jonas Petersson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 83



Rikard Ahlin skrev:
Som många andra motorstarka framhjulsdrivna (För det är den väl?) bilar så borde det gå att sätta ett kryss för diffbroms i beställningsformuläret. Dock har tillverkarna ofta glömt bort det..


Just Ford Focus RS har en diffbroms från quaife original om jag inte missminner mig. Jag kommer ihåg att jag vart så imponerad av det när jag läste specsen.

_________________

200sx S13 '93
OGS #202 - Jonas200sx
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Ja, det stämmer bra det... RS:en har en ganska så avancerad Quaife-diff...

/Per-Anders.

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Focus RS skrev:
Ja, det stämmer bra det... RS:en har en ganska så avancerad Quaife-diff...

/Per-Anders.


Snyggt jobbat av Ford mao! thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



jag har bara en erfarenhet av H&R fjädrar och de sitter på lizzies CRX. för den bilen hade de aldeles för hårda på gata men på mantorp funkar de prima. kommer nogfungera ännu bättre på kullen om en månad då den banan verkar vilja ha lite mer fjädertryck. men som sagt. 980 Kg bil och H&R på gata med kälskott = studdsa av...

om jag vore dig p-a skulle jag vänta med det hela då du inte vinner så himmla mycket på sänkt viktcentrum i en RS. jag skulle lära mig köra denna sesången och sedan kanske sattsa på ett mer avancerat coiloverkitt om ett år eller två som man sedan väger in och får hjälp av de som kan att ställa in på bana. det enda jag tror du konner vinna med H&R är nog lite mer överstyrning faktiskt... Och den varan har du redan om du ligger och balanserar i din bil

bussningar på din RS är redan så hårda org + att de är frächa så jag tror du vinner noll på det innom ett år eller två... sedan kanske du märker skillnad.

vad gäller turbogrouve så har några problem med dessa, andra ink jag inga problem. de borde funka med red ceramic. dessa har inte fajdat för dig ännu gissar jag så fortsätt på det tills du märker att det inte håller måttet. gissar att du inte kommer dit då flera tycker de nya keramic är bra. slittase skivor är alltid bra att ha, men som sagt vet ej i frågan om org skivor eller turbogrouve...

krängare:
är de ställbara skulle jag köpa, annars inte. hårdare bak ger mer överstyrt och det behöver inte du. hårdare fram ger mer understyrt och det kanske du behöver?? ställbart bak som är lite hårdare och sedan en hårdare fram skulle vara önskvärt då du kan påverka över/understyrning då...

edit: fucus RS har en torsen diffbroms org. funkar prima ballerina!

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



om du är grön på bana - lägg lite stålar på racingböcker.
Det ger massivt mycket bättre resultat i början än att lägga pengarna på delar. thumbs up thumbs up
T.ex. "Go Faster" Skip Barber Racing School eller nån av Ross Bentleys "Speed Secrets" böcker.

Skriv ut banskisser enligt "metoderna" i böckerna och kör så mycket bana du kan. Åk med folk som kan och åk efter om du kan.

RS har fått kanonkritik för sin balans för banåka - tom av F1-förare - och du har riktiga däck på ser jag så den lär räcka ett tag även i originalutförande. thumbs up

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Kan du ge lite exempel på vad du lärt dig för viktiga saker genom att läsa böckerna? Jag är väldigt nyfiken på böckerna, men är lite rädd att det mest påpekas självklarheter och sånt som är lätt att räkna ut på egen hand.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20246



Alexi Törnqvist skrev:
Kan du ge lite exempel på vad du lärt dig för viktiga saker genom att läsa böckerna? Jag är väldigt nyfiken på böckerna, men är lite rädd att det mest påpekas självklarheter och sånt som är lätt att räkna ut på egen hand.
Många saker känns som självklarheter när man fått dem förklarade på ett bra sätt. Men om man har plöjt rejsa under ett par år så borde de flesta ideér flimmrat förbi i nån form. Problemet är bara att komma ihåg alla bra tips sammanhängande (bra böcker är bra på det).

om man dessutom hade fört journal över förändringar och upplevelser på banan så kanske man inte skulle börja från noll varje gång i depån .

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
Kan du ge lite exempel på vad du lärt dig för viktiga saker genom att läsa böckerna? Jag är väldigt nyfiken på böckerna, men är lite rädd att det mest påpekas självklarheter och sånt som är lätt att räkna ut på egen hand.


Jag skulle behöva skriva en bok för att få med det... Det förvånar mig varje gång jag läser (efter typ 10 års ban/slalomåka och några år som instruktör ) om böckerna och hittar saker jag glömt. Ibland kan det vara ett stycke på 5 rader som ger det som krävs för att lösa ett problem eller fila av de sista tiondelarna. Men ju fler böcker man köper desto mer omtugg krävs förstås.

Det vanligaste jag ser på bana och framförallt på slalom (och VERKLIGEN på gata) är oförmåga att sätta blicken på rätt ställe. Det finns mycket grejer om det. T.ex. att sätta tejp på vindrutan...vilket jag aldrig sett någon göra. En annan sak jag nästan aldrig sett nån annan göra ordentligt är att verkligen analysera en bana. Dvs sätta sig med banskissen och skriva detaljer. Det står i så gott som alla böckerna.
En tredje sak att är att köra häl-tå. Man kan argumentera massor om det behövs eller ej men jag anser att en "riktig" racerförare skall kunna det, sen får man använda det efter behov. Det finns massor!

osv....

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004
Inlägg: 207


Trådstartare
Tack än en gång för alla svar! Ni har nog fått mig att inse att pengarna istället bör läggas på banträffar & bensin (inkl. däck, bromsbelägg och bromsvätska)...

Ett första steg i rätt riktning blir Peugeot Sport Club's licenskurs på Kinnekulle nästa helg...

Ha det bra!

/Per-Anders.

_________________
Per-Anders Gustafsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Sökes: Råd & tips om väghållning...
4076 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande