Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp mig tyda mitt kompprov.
3288 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Hjälp mig tyda mitt kompprov.

Har för första gången gjort kompprov och konstaterat att min motor inte mår bra. Fick tag på en enkel kompprovare på Micro, och denna var graderad i psi. Omräknat hade jag mellan 9,6 och 6,2 bar i cylindertryck med kall motor.

Tycker att dessa siffror låter låga, men bar kanske inte är den mest använda enheten till cylindertryck?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Re: Hjälp mig tyda mitt kompprov.

Rikard Ahlin skrev:
Har för första gången gjort kompprov och konstaterat att min motor inte mår bra. Fick tag på en enkel kompprovare på Micro, och denna var graderad i psi. Omräknat hade jag mellan 9,6 och 6,2 bar i cylindertryck med kall motor.

Tycker att dessa siffror låter låga, men bar kanske inte är den mest använda enheten till cylindertryck?


Strunta i vilken enhet det är över huvud taget...
Använd kompmätaren till att jämföra cylindrarna istället!
Variation mellan 6,2 och 9,6 låter lite väl mycket.
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



precis, enheten är inte jätteviktig, det som är viktigt är att du har jämn kompression i alla cylindrar, vilket du tyvärr inte verkar ha har för mig att det får diffa på max 1 kg (= 1 bar) mellan högsta och lägsta resultat...

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Man gör väl komptest med varm motor!? Men det låter ändå oroväckande med det resutatet du fått där.

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004
Inlägg: 124



Kom ihåg att gasspjället ska vara fullt öppet

_________________
Henrik
Citera
UrbanRacer
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 7



häll lite olja i cylindrarna får du ett jämt resultat efter det så är det kolvringarna som börjar bli dåliga

ps att ta ett komptest på en bmw med varmmotor inebär 3 gradens brännskador

_________________
Andreas Claude
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Tack för era svar!

Har lyft toppen och det visade sig vara otäta ventiler på 2 cylindrar. Detta konstaterades genom att lägga locket upp och ner, rotera kammen så att ventilerna stänger och sen fylla med vätska och se om det läcker ut i insugs och avgasportarna. På de två ventilerna med sämre komp rann det igenom bra mycket snabbare.

Återstår att kontrollera att ventilerna är raka, ev byte, sen rengöring och inslipning av ventilerna före ihopmontering. Har jag glömt nåt?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Rikard Ahlin skrev:
Återstår att kontrollera att ventilerna är raka, ev byte, sen rengöring och inslipning av ventilerna före ihopmontering. Har jag glömt nåt?


Ventilstyrningarna. Det brukar finnas en bild i Haynes hur man mäter glappet. Indikatorklocka i sidled mot ventiltalriken och så kollar man hur mycket man kan röra ventilen.

_________________
Sten Isaksson
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Sten skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Återstår att kontrollera att ventilerna är raka, ev byte, sen rengöring och inslipning av ventilerna före ihopmontering. Har jag glömt nåt?


Ventilstyrningarna. Det brukar finnas en bild i Haynes hur man mäter glappet. Indikatorklocka i sidled mot ventiltalriken och så kollar man hur mycket man kan röra ventilen.


och fundera på ventiltätningarna ,finns 2 olika , en orginal typ , sen en för mod motorer , och kräver bearbetning av styrningarna

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Ett jättebra trick för att felsöka utan att demontera är att koppla tryckluft i tändstiftshålet. Sedan ställer man motorn så att bägge ventiler är stängda och spärrar svänghjulet.

Sedan är det bara att lyssna var det blåser och följande saker är lätta att identifiera

otäta avgasventiler
otäta insugsventiler
Kassa ventiltätningar (blåser uppe i kammhusen)
Kassa kolvringar (blåser i vevhusventilationen, här kan oljefyllningstricket användas för att utesluta topppackningen)
Kass toppapackning (blåser i vevhuset och/eller vattenkanalerna)

Det fina är att man kan kolla cylindrarna individuellt.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Det Christian beskriver kallas för Leak down test.
Biltema har en adapter för detta med tändstiftgängor i ena änden och anslutning för tryckluft i den andra.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp mig tyda mitt kompprov.
3288 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande