Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp mig tyda mitt kompprov.
3288 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Har för första gången gjort kompprov och konstaterat att min motor inte mår bra. Fick tag på en enkel kompprovare på Micro, och denna var graderad i psi. Omräknat hade jag mellan 9,6 och 6,2 bar i cylindertryck med kall motor.

Tycker att dessa siffror låter låga, men bar kanske inte är den mest använda enheten till cylindertryck?

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Re: Hjälp mig tyda mitt kompprov.

Rikard Ahlin skrev:
Har för första gången gjort kompprov och konstaterat att min motor inte mår bra. Fick tag på en enkel kompprovare på Micro, och denna var graderad i psi. Omräknat hade jag mellan 9,6 och 6,2 bar i cylindertryck med kall motor.

Tycker att dessa siffror låter låga, men bar kanske inte är den mest använda enheten till cylindertryck?

Strunta i vilken enhet det är över huvud taget...
Använd kompmätaren till att jämföra cylindrarna istället!
Variation mellan 6,2 och 9,6 låter lite väl mycket.
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

precis, enheten är inte jätteviktig, det som är viktigt är att du har jämn kompression i alla cylindrar, vilket du tyvärr inte verkar ha har för mig att det får diffa på max 1 kg (= 1 bar) mellan högsta och lägsta resultat...

BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004

Man gör väl komptest med varm motor!? Men det låter ändå oroväckande med det resutatet du fått där.

Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004

Kom ihåg att gasspjället ska vara fullt öppet

Avesta
Här sen Mar 2005

häll lite olja i cylindrarna får du ett jämt resultat efter det så är det kolvringarna som börjar bli dåliga

ps att ta ett komptest på en bmw med varmmotor inebär 3 gradens brännskador

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tack för era svar!

Har lyft toppen och det visade sig vara otäta ventiler på 2 cylindrar. Detta konstaterades genom att lägga locket upp och ner, rotera kammen så att ventilerna stänger och sen fylla med vätska och se om det läcker ut i insugs och avgasportarna. På de två ventilerna med sämre komp rann det igenom bra mycket snabbare.

Återstår att kontrollera att ventilerna är raka, ev byte, sen rengöring och inslipning av ventilerna före ihopmontering. Har jag glömt nåt?

Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Rikard Ahlin skrev:
Återstår att kontrollera att ventilerna är raka, ev byte, sen rengöring och inslipning av ventilerna före ihopmontering. Har jag glömt nåt?

Ventilstyrningarna. Det brukar finnas en bild i Haynes hur man mäter glappet. Indikatorklocka i sidled mot ventiltalriken och så kollar man hur mycket man kan röra ventilen.

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Sten skrev:
Rikard Ahlin skrev:

Ventilstyrningarna. Det brukar finnas en bild i Haynes hur man mäter glappet. Indikatorklocka i sidled mot ventiltalriken och så kollar man hur mycket man kan röra ventilen.

och fundera på ventiltätningarna ,finns 2 olika , en orginal typ , sen en för mod motorer , och kräver bearbetning av styrningarna

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Ett jättebra trick för att felsöka utan att demontera är att koppla tryckluft i tändstiftshålet. Sedan ställer man motorn så att bägge ventiler är stängda och spärrar svänghjulet.

Sedan är det bara att lyssna var det blåser och följande saker är lätta att identifiera

otäta avgasventiler
otäta insugsventiler
Kassa ventiltätningar (blåser uppe i kammhusen)
Kassa kolvringar (blåser i vevhusventilationen, här kan oljefyllningstricket användas för att utesluta topppackningen)
Kass toppapackning (blåser i vevhuset och/eller vattenkanalerna)

Det fina är att man kan kolla cylindrarna individuellt.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Det Christian beskriver kallas för Leak down test.
Biltema har en adapter för detta med tändstiftgängor i ena änden och anslutning för tryckluft i den andra.

Citera
Skruva banåkabil
3288 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande