Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Passande lamelldiff till M3 E30
1354 besök totalt
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Passande lamelldiff till M3 E30

Är det någon som vet om en lamelldiff från en 535 E34 passar i
en slutväxel från en 325 E30 ?



Thord

Röd M3 E30-90

_________________
Thord Johnsson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



535:ans klump är tyvärr för stor, så nej.

Men får du tag i en från en 528 E28 tex så ska det gå att flytta över.

Hoppas jag minns helt rätt nu...det finns för många olika klumpar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312


Trådstartare
Tack för upplysningen



Thord

Röd M3 E30-90

_________________
Thord Johnsson
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Har hört annorlunda, men kan ha fel. Det jag hörde var att innehållet i alla klumpar som är större än lilla diffen (E30/E21, m.fl.) ska passa. Dock inte husen som sådana, men dock innehållet. Men som sagt så kan det vara fel.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Claes Haglund skrev:
Har hört annorlunda, men kan ha fel. Det jag hörde var att innehållet i alla klumpar som är större än lilla diffen (E30/E21, m.fl.) ska passa. Dock inte husen som sådana, men dock innehållet. Men som sagt så kan det vara fel.


Detdär vågar jag inte säga emot...men vill minnas att Peder sa till mig att en gammal "stoooor 5-seriediff eller en från en M5:a" inte kunde användas på ngt sätt i en E30. Läs: Flytta över innehållet.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314



e34 (m5) innehållet kan flyttas över till en e28 klump och därefter meckas på en e30. M5 klump passar inte på e30.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ossie k skrev:
e34 (m5) innehållet kan flyttas över till en e28 klump och därefter meckas på en e30. M5 klump passar inte på e30.


När du skriver "mekas på en e30", hur menar du då?
Man kan "meka på en Ford 9" oxå...

Vilken E28-klump menar du?
Är det den lilla är den ju samma som den stora på E30...så skulle man kunna flytta direkt till E30-klumpen...vilket jag vet inte går...
och är det den stora E28-klumpen är den väl samma som den på E34 M5...och vinsten är...ingen???

Varför låter jag så avig? Jo, för 99,99% av alla så är det enbart intressant med en lösning som är helt bolt on...och inte kräver svets osv.

Kan inte ngn skriva en korrekt guide över vad som flyttas var så slipper vi alla dessa spekulationer.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314



Den stora e28 klumpen kombinerat med m5 innehåll används "flitigt" i raktfram orienterade BMWs. Jag har inte sagt att det är bolt on. Bland annat så behöver man "nya" medbringare. Nån sorts vinst måste det finns med e28 klumpen eftersom den används.

"original är inte bra, allt går att modifiera..."

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ja vinsten måste ju vara att man får ett kraftigare innehåll iom M5-grejjerna.

Byta medbringare osv är ju en smal sak då detta går att plocka med på en bänk.
Det avgörande för många tror jag är om hålen passar mot balken så man bara kan hänga dit den...ihopa med en ny bakkåpa.

Men det är väl samma bultdelning där vad jag minns så...

om du nu vet hur man gör kanske du kunde skriva ut hela receptet så vi kan lära oss ngt.
Blir så fel annars.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om man kikar på Limmet.se så figurerar det en E30 som används flitigt till dragracing.
Den är ombyggd för att husera den stora E28 klumpen(?) Tror det är den klumpen iaf. Stor ser den ut att vara iaf.

Den här länken innehåller några bilder på en installation som ser ut att vara lite värre än "bolt-on".
http://www.limmet.se/htm/galleri/limmet/mars04.htm

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bra Anton!

Då är nästa fråga om dom har borrat nya hål tvärbalken?
om inte öppnar ju sig marknaden ganska mkt...hitta diffbroms till en E30 är inte så enkelt alltid.
Blir dock lite tungt men det får man leva med.

Hmm, är kronhjul och pinjong i denna monsterstora klump så att man kan välja från den lite mindre E28-klumpen elelr stora E30 tros... Troligen inte.
Kan bli svårt att hitta kul utväxlingar då...fast M5 har ju 3.90...vilke kunde duga för en del...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
Passande lamelldiff till M3 E30
1354 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande