| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ny kopplingsfråga - samma bil dock /bild
|
1700 besök totalt |
|
har ett nytt kopplingsrelaterat problem - som i mina ögon enbart är mysko - eller ? Vad e detta som sitter mellan min huvudcylinder till kopplingen & slavcylinder som trycker på hävarmen ? Den har en egen luftnippel - det sitter dock även en luftnippel på slavcylinder 20cm efter denna grunka.
den är ca: 8x6x3cm en slang från kopplingscylindern i motorrummet går in i den & sedan en ny slang ut ur den till slavcylindern om jag skulle kunna ta bort denna "grej" så kan jag montera en enda stålomspunnen slang hela vägen = mkt bättre snabba svar uppskattas verkligen tillägg ! kan det kanske vara en utväxlingsgrej för oljetrycket i kopplingen ? den e gjuten i ett stycke dock. inga rörliga delar inne i den. den har endast en slang in, en slang ut & en luftnippel ! MVH/ ........Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
tjo killen -allt väl med dig ? hur menar du då? . högsta punkten sitter ju 50 cm högre upp på torpedväggen innan röret går ner till denna grunkan.. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
ok då var det inget.. hehe
Tänkte att röret kanske gjorde en krok över växellådan eller så, och på så vis fångade eventuella luftbubblor så de inte kunde bubbla ut vare sig via huvudcylindern eller luftas ut på nippeln nere vid slaven. Helt enkelt en luftningsnippel på röret bara. Men min kännedom om RWD corollor är inte lika stor som den om de framhjulsdrivna av någon anledning.. (titta i min signatur)
(OT: Jo det är bara fint med mig. Var och hämtade AE82:an i helgen så så fort jag fixat en liten avgasläcka på celican så ska AE82:an in i garaget och plockas isär "lite".. Tråd om bilen kommer här på rejsa så fort jag har lite bilder att berätta om.)
Edit: Tror att du precis fick svar på frågan i din biltråd.. _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||||
Slangen ut ur grunkan gör faktiskt en liten sväng uppåt inna den går in i slavcylindern.
Låter bra - Jag har en KOMPLETT AE92 motor & låda om du vill köpa ..... ingen koppling dock... _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Det där är säkert en sån där fånig "släppauppkopplingenmjuktgrunka" som jag skrev om i en annan tråd.
Det är en flödesregulator som gör att oljan från slavcylindern inte kan åka tillbaka så fort som man vill. Säkert bra för att undvika ryck och grejor, men absolut inget som man vill ha i en rejsbil! Bort med den och sätt dit en slang hela vägen så är nog många av dina problem lösta!
|
||||
och jag har en komplett nyservad ST182-motor med koppling och låda som står och väntar i garaget..
_________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||||
hahaha vi kan byta så lägger jag den i min AE _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Njaa... inte just den.. men jag (och Martin) har massor med Gen1 3SGE-delar som du kan få billigt. Går nog säkert bygga ihop två-tre motorer om man vill. Så visst kan du ha en SE86 om nåt år om du vill..
_________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||||
|
Jag bestämde mig för att ta bort hela GRUNKAN & monterade således en ståmomspunnen mc-bromsslang hela vägen mellan huvudkopplingscylindern & slavcylindern - UTAN skarvar - orginal var det 3 skarvar.
Så nu är v-lådan monterad, slavcylindern & slangen monterad & luftat - kan säga att det blev SKILLNAD ! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Bra val!
Härligt att höra att det funkar oxå! eller har du kört bilen nått sen bytet? |
||||
Skönt! Riv loss slangen igen och ersätt den med ett grovt kopplingsrör, det är en del flöde i den där slangen, betydligt mer än ett bromsrör, så det är inte fel alls att få lite dimension på det. Kan ju vara ett tips om du tycker det funkar dåligt när du kör.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Helt riktigt. Det behövs mer flöde...!!!! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1700 besök totalt |