Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Förbättring av trumbromsar?
1883 besök totalt
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Förbättring av trumbromsar?

Hur göra med bilar som både har trumbromsar och raciga ambitioner? Är det originaldelar med ordning och reda som gäller, eller finns det "sportigare" belägg på bromsbackarna och så?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det går en hel del Saabar på bana och ännu fler i skogen så det finns både marknad och tips!

Vet att Stacke (pean) tagit hem lite värre belägg till trumbromsar. Dessutom finns det riktigt håriga racetrummor, att lite kylflänsar kan se så elakt ut

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



borde inte värmeavledning vara problem nr1?

(föv. har jag kylflänsar std. på mina cadillac-bromsar .... )
(föv. 2 så är jue buick's bromstrummor det som gäller när det ska byggas hot rod ... himla snygga polerade ... saab'en har väl 15" så det borde gå att få dit ... )
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Saabarnas framtrummor har faktiskt kylflänsar de också. Mina garagekamrater som är mer jänkeinfluerade brukar faktiskt nämna Buicktrummorna när de ser mina trummor. Då tycker de att Saab är fräänt

Annars tänkte jag mest på belägg som inte fadar så lätt men ändå fungerar som kalla. Jag ska nog kolla runt i Saabkretsar också (eller vänta på att Bosse L skriver några rader )

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hmm bak är jag inte direkt orolig. Min bakbromsar överlever. Iof har jag rätt överdimentionerade frambromsar. Men med ca 80% av bromsförmågan fram så spelar bak inte så stor roll.

2T är lättare och mer åt 50/50 i viktfördeling, borde ge ca 70% fram så även här är frambromsarna viktiagre.

Hur klara sig V4 skivoran fram?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Dan Johansson skrev:
borde inte värmeavledning vara problem nr1?

(föv. har jag kylflänsar std. på mina cadillac-bromsar .... )
(föv. 2 så är jue buick's bromstrummor det som gäller när det ska byggas hot rod ... himla snygga polerade ... saab'en har väl 15" så det borde gå att få dit ... )


Bara att göra luftintag också då.

_________________
Roland Johansson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
V4 bromsarna fram klarar sig rätt bra men det går inte att låsa hjulen med R-däck och så är det ganska dyrt med värmetåligare belägg. Nu begränsas dock inbromsningarna av att förgasarna flödar . Flödningsproblemet kommer dock att lösas och bromsarna kommer att ersättas med en uppsättning från en större bil för bättre hållbarhet. Men det gäller denna bilen.


Trumbromsfunderingarna gäller denna bil.

Jag hade tänkt mig som så att det jag ändrar på den här bilen ska passa in i appK reglementet så att när jag har skruvat klart så har jag en alldeles egen rallybil

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Skruva banåkabil
Förbättring av trumbromsar?
1883 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande