Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Skada på R-däck, ok?
3 besök senaste veckan (2642 totalt)
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Skada på R-däck, ok?

Är det ofarligt att köra med däck som har "skador" av denna typ?
Kan det explodera vid hård körning?
Påverkar det däckets "hastighetsbegränsning"?
Märke: Pirelli Pzero Corsa



_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Jag kan inte kommentera just ditt däck, men vill ändå slänga in en liten varning utan att skrämma dig. Spontant skulle jag köpa ett annat däck, eller se till att betala otroligt lite. För det är väl fälgarna du vill åt? Eller så tar du ett par 19" RUF-fälgar

I det här fallet (nedan) berodde det dock nog mer på hård körning, värme och för högt tryck + att "load index" låg väldigt nära gränsen.

http://www.rs6.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3859&highl . . . .

Däckexplosionen skedde i sista kurvan på Ringen. Skadorna är från däcket enbart, bilen hölls på vägen utan större problem. quattro thumbs up

[img]http://www.rs6.com/forum/attachment.php?s=&postid=25231[/img]

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Men...en RS6:a måste väga minst 8 ton mer än vad en 996 Turbo gör..om inte ännu mer..

om jag förstår det rätt så var ert däck felfritt, men exploderade ändå..troligen beroende på för hög vikt.
I mitt fall skall väl vikten inte ställa till med sådana problem, frågan är om det ändå kan uppstå?


Ps
Kan du leverera dom fälgarna med r-däck??
Ds

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Ser det inte ut att ha blivit ordentligt överhettat i ytterkant det där?

om du ska köpa de där så ska priset vara lågt.... IMHo

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

mcburn4ever skrev:
Men...en RS6:a måste väga minst 8 ton mer än vad en 996 Turbo gör..om inte ännu mer..

om jag förstår det rätt så var ert däck felfritt, men exploderade ändå..troligen beroende på för hög vikt.
I mitt fall skall väl vikten inte ställa till med sådana problem, frågan är om det ändå kan uppstå?


Det R-däcket var helt nytt. Hade "bara" rullat några varv på Ringen.
RS6:an väger väl 2000 kg, plus passagerare.
Men Turbon är ju inte precis RS-lätt den heller

Du har pm

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Mina r-däck ligger och skräpar i garaget. Som sagt dom gick bara några varv på ringen. Nya är de 5mm, det är 4+mm kvar samt inga separationer. Samt att ett är helt nytt såklart

255 runt om.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Nähä...





En annan fråga då...


Pirelli Pzero Corsa
Vilket lufttryck är att rekommendera för vanlig väg, resp. bana?
(bilen är en 996 turbo)

Kan man gå efter det som är angivet i instruktionsboken,
i mitt fall 2.5 o 3.0, när det gäller vanlig väg..eller det är för mycket..


Vielen dank! thumbs up

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Lufttryck för en 964 RS är iaf 2,2-2,3 fram och 2,4 bak Varmtryck är detta!!!

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

mcburn4ever skrev:
Nähä...





En annan fråga då...


Pirelli Pzero Corsa
Vilket lufttryck är att rekommendera för vanlig väg, resp. bana?
(bilen är en 996 turbo)

Kan man gå efter det som är angivet i instruktionsboken,
i mitt fall 2.5 o 3.0, när det gäller vanlig väg..eller det är för mycket..


Vielen dank! thumbs up



Dra av några enstaka hekton IMHo. Och ha koll på att du inte får massa högre tryck när du kört motorväg eller kurvig väg eller så... Jag gissar att du aldrig bör vara över 3kg

På bana är sen en helt annan femma, då ska du ner längre

_________________
Magnus Thomé
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Skall jag ha ungefär samma skillnad fram som bak (0,5 bar) även vid lägre tryck, eller blir skillnade mindre då? Däcken bak är breda...315 mm...mot 235 fram..

När det gäller gata så tror jag att jag börjar testa runt 2 fram / 2,5 bak. Sen får det väl justeras efterhand..



Tack för hjälpen!
Alla råd mottages med glädje..

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Däck för banåka
Skada på R-däck, ok?
3 besök senaste veckan (2642 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande