|
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Trådstartare

17 Jun 2005 16:05
En kvällstur...
Var ute och finåkte lite med frugan häromdagen och tog denna bild som jag tycker blev rätt bra.
Vad tycker ni?
_________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
|
Mattias_H
Här sen Apr 2004

17 Jun 2005 16:10
snygg bild
|
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

17 Jun 2005 18:30
Är det Landsjön nära Kaxholmen?
Fin bild. 1:a gen RX7 har fina linjer.
_________________ mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
|
Zyxx
Ängelholm
Här sen Jun 2004

17 Jun 2005 19:29
Bara så härligt.... mekade lite med din bild.. hoppas att det inte gorde något...
_________________ Mikael Göransson
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004

17 Jun 2005 20:02
Tycker du beskar för mycket himmel....
Magnus, riktigt fin bild, såg inte sjön först men det är ett imponerande ljusspel! Fin bil också
_________________ Henning Olsson
|
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

17 Jun 2005 20:34
Ser riktigt nice ut =)
_________________ Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
|
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Trådstartare

17 Jun 2005 22:24
| Westfield skrev: | Är det Landsjön nära Kaxholmen?
Fin bild. 1:a gen RX7 har fina linjer.  |
Japp, tagen ovanför Kaxholmen. Landsjön är det första och vättern nedanför.
Tog fem sex kort för det är så svårt att få rätt exponering.. man skulle vilja ha olika expo på bilen och himlen*s*
Har inte jobbat nåt med bilden men funderar på att beskära den och göra en tavla.. eller nåt..
// magnus
Wankel? Yes!
|
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Moderator
_________________ /Anton Lillsund
|
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Trådstartare

18 Jun 2005 09:42
Den är tagen med en Fujifilm S602 3 megapix så det går nog att få hyfsat bra storlek på den.
//Magnus
Wankel? Yes!
|
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

18 Jun 2005 09:44
| magnusrx7 skrev: |
Tog fem sex kort för det är så svårt att få rätt exponering.. man skulle vilja ha olika expo på bilen och himlen*s*
|
Det är i princip omöjligt när du har så ljust bakom. För att få det bättre måste man ha lampor+skärmar bakom kameran som lyser upp bilen. Jämför att ta bilder inomhus när solen skiner utomhus, det blir alltid kolmörkt på det som är inne, och den del av bilden som visar fönstret blir ok.
därför ska man gärna undvika ta bilder i motljus om man har ett objekt man vill få bra.
Bilden är dock bra för att vara med bakgrundsljus så du har fått ut maximalt av det tillgängliga. Jag fastnar alltid för små detaljer som är intressanta, t.ex. hur solskenet lyser genom molnen och kastar strålar igenom. Gillar även reflektionen av molnen i vattnet.
_________________ mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
|
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Trådstartare

18 Jun 2005 09:46
Det var nog egentilgen för solstrålarna jag stannade.. Och vyn över sjöarna.. men bilen är ju alltid kul att ha med.. *s*
//magnus
Wankel? Yes!
|
ToBE
Jönköping
Här sen Dec 2004

21 Jun 2005 13:37
Dendär bilden är tagen någonstanns vid vistakulle med utsikt över vättern?  right??
_________________ Tobias Holmgren
|
Joa...
Malmö
Här sen Okt 2004

21 Jun 2005 22:05
| Westfield skrev: | | magnusrx7 skrev: |
|
Det är i princip omöjligt när du har så ljust bakom. För att få det bättre måste man ha lampor+skärmar bakom kameran som lyser upp bilen. Jämför att ta bilder inomhus när solen skiner utomhus, det blir alltid kolmörkt på det som är inne, och den del av bilden som visar fönstret blir ok.
därför ska man gärna undvika ta bilder i motljus om man har ett objekt man vill få bra.
Bilden är dock bra för att vara med bakgrundsljus så du har fått ut maximalt av det tillgängliga. Jag fastnar alltid för små detaljer som är intressanta, t.ex. hur solskenet lyser genom molnen och kastar strålar igenom. Gillar även reflektionen av molnen i vattnet.  |
Man kan ju fuska lite i bildredigeringsprogram som använder lager.
Ett slarvigt och kanske lite dåligt exempel där jag gjort ett extra lager som jag ljusade upp
i botten för att sen sudda fram den lite ljusare bilen ur originallagret...typ:
Jag använde alltså ett justeringslager med "kurvor" för att försöka få fram bilen.
Tja..är ju ingen expert, men så brukar jag göra. Det finns säkert fiffigare knep.
Dessutom slarvade jag som sagt en del...ville bara berätta principen...liksom.
/joakim
_________________ - Joakim Lundberg -
|
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

21 Jun 2005 23:27
Japp det går att leka mycket med bildredigering, kul är det också. Kan dock bli lite tradigt om man har en sådär 200 foton att justera
_________________ Martin Öberg
|
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004

22 Jun 2005 13:32
| Joa... skrev: | | Westfield skrev: | | magnusrx7 skrev: |
|
Bilden är dock bra för att vara med bakgrundsljus så du har fått ut maximalt av det tillgängliga. Jag fastnar alltid för små detaljer som är intressanta, t.ex. hur solskenet lyser genom molnen och kastar strålar igenom. Gillar även reflektionen av molnen i vattnet.  |
Man kan ju fuska lite i bildredigeringsprogram som använder lager.
Ett slarvigt och kanske lite dåligt exempel där jag gjort ett extra lager som jag ljusade upp
i botten för att sen sudda fram den lite ljusare bilen ur originallagret...typ:
Jag använde alltså ett justeringslager med "kurvor" för att försöka få fram bilen.
Tja..är ju ingen expert, men så brukar jag göra. Det finns säkert fiffigare knep.
Dessutom slarvade jag som sagt en del...ville bara berätta principen...liksom.
/joakim |
Enklast tycker jag är att göra ett masklager för objektet o ett för bakgrunden. Sen redigerar man de var för sej, ljus, kontrast, kantskärpa, gaussisk oskärpa osv. /Bo
_________________ Bo Danerius
|
|