Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Brickor till bultförband på avgasfläns
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3976 totalt)
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Brickor till bultförband på avgasfläns

Jag kämpar med mitt tvådelade WeaponR-grenrör på min mittmotorbil. Packningar går sönder och bultförbanden släpper. Det blir varmt.....jävligt varmt!

Nu har jag mekat isär flänsen igen. Packningen har brunnit upp och fjäderbrickorna har avspänningsglödgats i utplattad form.

Nya metallpackningar ska dit men hur gör jag med bultarna? Finns det speciella, varmhållfasta, fjäderbrickor?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4350



Hur gott om plats är det? På turbobilar kan man ibland se att man använder rörstumpar mellan fläns och mutter för att förlänga skruvförbandet. Ibland är har de även en axiell skåra utmed hela längden.

Kanske vore nått?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Ragnar skrev:
Hur gott om plats är det? På turbobilar kan man ibland se att man använder rörstumpar mellan fläns och mutter för att förlänga skruvförbandet. Ibland är har de även en axiell skåra utmed hela längden.

Kanske vore nått?


OK, så man får mer fjädrande längd? Tyvärr är det rätt trångt.... hmmmm.... kontramutter kanske

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kan ev. hjälpa till...vad är det för dimensioner? Tum/mm? Antal?
Trots allt så vibrerar inte muttrarna som håller fast motorutloppen på "jobbkärrorna" loss.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Kasta fjäderbrickorna och köp en drös "kaylock" muttrar...dyra som sprit men grymt bra... thumbs up

Kolla här: www.kvickmc.se han har massa balla (dyyyra) bultar o muttrar...

_________________
Karl Brag
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Kan ev. hjälpa till...vad är det för dimensioner? Tum/mm? Antal?
Trots allt så vibrerar inte muttrarna som håller fast motorutloppen på "jobbkärrorna" loss.


Kalas! thumbs up

Det är 4 st M10 som sitter där. Vad var det för nån lösning som du hade?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är det skruv och mutter eller är det gängat någonstans?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



"Nord-Lock" brickor? dom är ju inte beroende av fjäderkraft för att låsa.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Är det skruv och mutter eller är det gängat någonstans?


Skruv+mutter genom 2 flänsar, ca 30 mm lång skruv.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Är det ett förband som utsätts för höga temperaturer så brukar man använda varmhållfasta rostfria stål och superlegeringar. Vill man ha lite ökad fjädringsförmåga i förbandet kan man använda distanser som möjligör användandet av en längre bult.

Det finns självlåsande skruv och mutter som är avsedda för att användas vid höga temperaturer.

http://www.spstech.com/aero/prod_lit/tru-flex.pdf
Självlåsande skruv, tål temperaturer upp till ca 900 grader då materialet sätter stopp.

http://www.spstech.com/aero/prod_lit/flexloc_cat_sp1040.pdf
Självlåsande mutter.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Johan Edlund skrev:
Är det ett förband som utsätts för höga temperaturer så brukar man använda varmhållfasta rostfria stål och superlegeringar. Vill man ha lite ökad fjädringsförmåga i förbandet kan man använda distanser som möjligör användandet av en längre bult.

Det finns självlåsande skruv och mutter som är avsedda för att användas vid höga temperaturer.

http://www.spstech.com/aero/prod_lit/tru-flex.pdf
Självlåsande skruv, tål temperaturer upp till ca 900 grader då materialet sätter stopp.

http://www.spstech.com/aero/prod_lit/flexloc_cat_sp1040.pdf
Självlåsande mutter.


Smart! Var handlar man dylika? Min järnhandlare hade inte ens rostfria insex M10 ....

Wik&Wall

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



apex skrev:
Johan Edlund skrev:
Är det ett förband som utsätts för höga temperaturer så brukar man använda varmhållfasta rostfria stål och superlegeringar. Vill man ha lite ökad fjädringsförmåga i förbandet kan man använda distanser som möjligör användandet av en längre bult.

Det finns självlåsande skruv och mutter som är avsedda för att användas vid höga temperaturer.

http://www.spstech.com/aero/prod_lit/tru-flex.pdf
Självlåsande skruv, tål temperaturer upp till ca 900 grader då materialet sätter stopp.

http://www.spstech.com/aero/prod_lit/flexloc_cat_sp1040.pdf
Självlåsande mutter.


Smart! Var handlar man dylika? Min järnhandlare hade inte ens rostfria insex M10 ....

Wik&Wall


Att få tag på grejorna verkar tyvärr inte vara det lättaste. Dessa används ju främst i flygplan så frågan är om någon som sysslar med exempelvis service av flygplan kan tänkas ha? Har letat lite förut, men vet man vad man ska ha så kan man ju alltid slänga iväg ett email och fråga vart man ska vända sig.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är just den här typen av skruv o mutter som jag kikar efter
Vi har en hel del flygplan på jobbet... M10 är dock ingen standarddim.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



På mitt jobb (jobbar på SAAB ÅF) använder dom kopparmuttrar. Grenröret som blir väldigt varmt använder distanshylsor för att öka inspännningslängden och tillåta pinnbultar att "fjädra".

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Goran: Jag vet att just Saab har en uppsjö av stukade muttrar... M10 kanske är klurigt men M8 finns det ju miljarders av i olika varianter.
Större finns det nog iaf, kolla t ex bältesmuttrar, de har oval toppgänga (fast något stora då som sagt).

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Men en vanlig helmetallisk låsmutter borde väl vilken järnhandel som helst kunna ta hem, det finns i nästan alla större fästelementtillverkares sortiment..

Ska man köpa från "tuningfirma" så har t.ex. GIK några för 4:- st

http://www.gikturbo.se/turbOParts.asp

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Jag kör med mutter från GIK, funkar kalas, har aldrig ens behövt fundera på om de sitter.
Fast de är spöklikt lika de muttrar jag har från Saab...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



MaZ skrev:
Fast de är spöklikt lika de muttrar jag har från Saab...


DEt beror nog på att dom är från samma standardsortiment som "alla" har.. visserligen finns det ju några som har speciallösningar men men..

GIK's pris är inte så tokigt iofs såg jag sedan.. från bultfirmor kostar dom mellan 2-300:- (listpris) för 100st så 4:- st är ok för privatperson tycker jag

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Får nog bli GIK-mutter vid tillfälle. Kanske man får plats med distansrör oxå på 2 ställen iaf....

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Gammal tråd, men ändå. Helmetalliska låsmuttrar finns på Stockholms Skruvcentral i den eminenta byhålan Åkersberga. Där kostar dom 2:-/st !

Fast det ska vara kopparvarianten enligt den bilmek som min far språkade med (tydligen för att vanliga muttrar rostar direkt). Vi fick 4 st av honom, men det var tyvärr inte M8 utan M10 (eller nån tum-baserad sak) han hade letat fram ur gömmorna.

Ska kolla imorrn om muttrarna sitter kvar vid turbon - dom har lossnat ett par ggr tidigare när jag kört med vanliga muttrar

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



kopparlåsmuttrar har jag köpt på MECA .... (har för mej det var i M10 ..)
Citera
Skruva banåkabil
Brickor till bultförband på avgasfläns
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3976 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande