Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1474 besök totalt |
Välkommen hit!
![]() Finns en tråd om detta här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Inte så välfylld ännu, men det kommer väl... ![]() |
||
Tog racinglicensen där och har kört ~35varv.
Mycket kul bana! Den är inte besiktigad med långa nedförsrakan iår och det är den som brukar visa vilka bilar som är utrustade med riktigt bromssystem ![]() Det är svårt att tala om spårval osv så bäst är ju att gå banan ett varv och kolla. Annars så kan man ju åka med nån erfaren, brukar gå att lösa om man verkligen vill det. Man kan ju prova på banan varje onsdag och åka några varv och se banan och testa lite olika spår. Åk med runt banan i den här filmen! ftp://compello.kicks-ass.net/-=Movie Besök oss gärna på www.compello.se där dom flesta Mittsverigebana stammisarna hänger ![]() _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
ett tips att komma och köra med instruktör och själv
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||
Det är jag som har alla filmerna...det går inte att streama dom utan dom måste laddas ner ![]() Den här filmen visar ett varv på banan innifrån min Honda DelSol ftp://compello.kicks-ass.net/-=Movie _________________ Nicklas Åkerlund Admin @ Compello.se VW Squareback E Automatic -72 |
||
Banans raka ligger i rätt kraftig nedförsbacke samtidigt som det knappt är någon avåkningszon. Därför brukar många som arrangerar där använda en liten slinga på mitten på rakan som är riktigt knixig. Har bara kört med knixen men jag är rätt säker på att jag föredrar med knix. Annars är det kul med en kuperad bana. Kul också för alla mindre rakor är så pass långa att man hinner växla upp en gång och ibland även två nästa inbromsning. Tog ett tag innan jag hittade rätt ingångshastighet i högerkurvan "längst upp i hörnet". Den är kul för man ser inte riktigt hur banan fortsätter och man kan hålla klart högre fart än man tror
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Jo jag är åxå medveten om detta då jag åxå sett bilar åka av där.
Men det måste ju finnas nått uns av säkerhetstänkande för att få åka. Se till att bilarna är ok och förarna VET vad de gör och vad det handlar om så.... Men jag personligen föredrar iaf långa rakan. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Antar att det är nån som läst den här tråden och sitter nånstans i Kristianstadstraken och har BIKAB som internetleverantör och laddar från ftp:n...
Tänkte bara tala om att det går bara att ladda en film i taget...så det är ingen mening att försöka ladda en massa filmer samtidigt ![]() Fortsätter det så bannar jag ipnumret....för det drar grymt mycket kraft av datorn...för ftpprogrammet måste hela tiden blocka att DU försöker ansluta... _________________ Nicklas Åkerlund Admin @ Compello.se VW Squareback E Automatic -72 |
||
ok här kommer mina tafatta försökt till lite tips
Är relativt ny på bankörning men har hunnit med upp mot en 300 varv på Mittsverige. Mitt generella tips är att kolla bromsvätskan och beläggen så att de är i tipp topp... När du är klar med det så repeterar du proceduren en gång till ![]() Rakan Att köra banan med hela rakan är spännande. Med 928an kommer jag upp i ca 200 knutar innan det är dags för inbromsningen och då gäller det att hålla tungan rätt i mun och hoppas att man inte värmde bromsarna för mycket i förra kurvan... ![]() Domusparkeringen om banan är konfigurerad med knixxen på mitten av rakan, eller den sk "Domusparkeringen" så är tipset att förlora den första högersvängen. Dvs ta första svängen ganska sent så kommer man hyffsat i spår. Har du en lite tyngre bil (som jag) så är denna en riktig utmaning att få till då det kasar både lite här och där ![]() Kurvan innan depån, Har två apexar och kan kännas lite lurig. Tight in förbi däcken... driv ut en bit där apexen borde varit... sikta på apex nr2.. lägg på gas och driv mot turn out. "Reklamkurvan" (Kurvan efter målrakan) 1 apex... Gäller att gå ut lååångt ut mot kanten och lägga turn in ganska sent. Man kan köra en bra bit utanför heldragna linjen då det går en liten avtagsväg rakt fram. Detta gäller framför allt RWD-bilar. Denna kurva går att köra jättefort om man gör rätt. E4-kurvan (visst kallas den så...?) Är lurig som fasn... Jag har haft problem att hitta rätt turn in här. När man hittar denna så faller allt på plats och man får vid gaspådrag en nätt fyrhjulsdrift ut mot turn out. Knixxen (Eller var det denna som kallades E4-kurvan? ![]() Som sagts tidigare... går att köra fortare än man tror till en början. Det gäller att få ett rakt spår mellan turn in, apex och turn out och gena över kurbsen aningens. Var inte rädd för kurbsen utan använd dem. Shikanen... Har jag brottats med en massa och är fortfarande inte riktigt nöjd... Se denna tråden för råd om denna samt lite spårskisser: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kurvan direkt efter shikanen... Ta det varligt i denna då räcket ligger ganska nära här. I denna tråden, första inlägget så hittar du en film där det körs på Mittsverige i regn. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1474 besök totalt |