| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lättning av kaross
|
1, 2 >> 6354 besök totalt |
|
Lättning av kaross
Var kan man lämna tex bildörrar och få dom syra lättade ? Någon som har tips på det ? Helst i södra Sverige. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||
|
Jag vet tyvärr inget om syradroppning men det var väl sånt jänkarna sysslade med på 60-talet när de byggde racerbilar av Ford Falcon och dylikt. Syradroppning låter inte speciellt miljövänligt...
Det går ju också att skära bort originalplåten och sätta dit tunnare. (Ekonimiplåt burkar ju vara tunn.) En plåtslagare som jag känner knackade till en tunnare dörrplåt till en Ascona och det såg bättre ut än originaldörren. Han skar bort hela den gamla plåten utom just runt handtaget. Efter detta tog vi fram hålsågen och gjorde schweitzerost av resten av dörren. Det var rätt mycket jobb och gav kanske 1 kg per dörr (kommer inte ihåg hur mycket det blev men det var mindre än vi väntat oss)
På en E30 är inte dörren särskilt tung om man räknar bort backspegel, glas samt handtag och mekanism. Räkna lite på hur mycket lättare den blir om du tar bort några tiondelsmillimeter innan du skaffar ett syrabad. _________________ Sten Isaksson |
||||
|
Det är ju möjligt att dom som sysslar med kar-betning kan hjälpa er. Troligen vågar dom dock inte lova ngt resultat gissar jag.
Kolla med Nylanders rostfria i Tvååker t.ex, dom har en elpoleringsutrustning som kanske har ett syrasteg. Tomal i Vessigebro kanske har kar-betning. Sen om dom vill ha in kolstålsplåt i sina system vetetusan _________________ Pär Hylander |
||||
|
Jag vet att Volvo i olofström har haft det innan där doppades lite rally delar till Volvo.
Även Matter doppade BMW Motorsports karosser så att dom gick ner ganska mycke. En orginaldörr väger ca 14kg så jag tänkte att man kunde ta bort en 4kg. Ang plastdörrar är det någon som har eller vet var jag kan hitta sådana till rätt pris, en orginaldörr kostar 2950+m Bert du kanske kan göra ett par dörrar till mig? Det blir nya dörrar i plåt som skall doppas , en klant tryckte in H dörren åt mig så det är en försäkrings skada _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||
|
|
||||
|
AL:
hade inte du kontakt med team viking-grabbarna?? isåfall kanske deras formar finns kvar i grannskapet och jag har för mig att det såldes plastdelar till kreti o pleti
ett långskott är att ta kontakt genom fredrik-slc med uffe matsson från f.d viking. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
ETK visar 14,8kg men det är garanterat med det mesta innehåll, verkar inte som man kan köpa en plåtren dörr av BMW.
Kapa ur allt på insidan och sätt dit 0,5mm aluplåt, ta bort fönsterhiss och sätt i Lexanruta så kapar du lätt 4kg.. Sen kan man hålborra så här:
_________________ /Arne Lindgren |
||||
|
Jag har redan 2mm glas men man skulle kanske kasta ut elhissen och sätta i en handjagad hiss istället.
_________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||
|
Du kan ju ringa till Rpglasfiber och kolla vad han tar för att göra mallar till din bil. Borde inte va mycket då det säkert finns stor efterfrågan på delar till BMW.
http://home.swipnet.se/rpglasfiber/ _________________ Emil Rehnfors |
||||
han skulle ha lätta saker
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Han kanske inte har dom lättaste glasfiber grejerna men en dörr skulle alla gånger väga mindre än 14kg. Och efter som han räknade med att få bort ca 4kg så tror jag nog han gör en dörr lättare än 10kg också. Har man ekonomin så kan man ju kontakta Carlsson kompostit (eller vad dom heter, har själv inte den ekonomin) och beställa alla delar man vill till bilen i kolfiber. _________________ Emil Rehnfors |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Lättning av kaross
|
1, 2 >> 6354 besök totalt |