| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Torrsump eller låg våtsump?
|
1134 besök totalt |
|
Torrsump eller låg våtsump?
Jag behöver göra mitt oljetråg ca 40mm grundare eftersom tråget sitter väldigt utsatt nu. Frågan är om man ska satsa på torrsump eller en breddad våtsump med luckor och oljefällor. Tråget ser ut så här original:
om jag listar för- och nackdelar blir det så här enligt mig själv: (fyll gärna på) Fördelar torrsump: + Kan göras så låg att motorn kan sänkas ytterligare + Undertryck i vevhuset = mer effekt + Effektiv kontroll på oljan = lite olja på veven Nackdelar torrsump: - Dyrt med pump mm. - Mkt extra delar, troligen tyngre - Risk för skumbildning och andra problem Fördelar våtsump: + Billigt Nackdelar våtsump: - Sämre kontroll på oljan Hur gör man en väl fungerande våtsump? _________________ /Arne Lindgren |
|
Kan väl iaf bekräfta att det blir tyngre.
Mitt tråg väger ungefär lika mycket som det gamla (kunde iof gjort det ågot lättare om jag ansträngt mig). Pumpen, 4 stegs, väger ca 2 kg mer än originalpumpen och tanken väger väl ungefär 1,5 kg. Lägg därtill alla flashiga ANkopplingar och slangar så blir det iaf ca 5 kg mer. Däremot hade jag velat påstå att skumbildningen minskar med torrsump. Detta pga att oljan slungas längs med väggen i oljekärlet och på så sätt "avluftas" (kommer inte på rätta ordet nu, klockan är mycket...). Har man en redan dyr motor, borde ett torrsumpssystem vara den bästa försäkringen mot driftstörningar. förutsatt att tex inte rem går av eller liknande idiotfel...
|
![]() |
Skruva banåkabil
Torrsump eller låg våtsump?
|
1134 besök totalt |
