Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1956 besök totalt |
Silentblock, bakbalk bmw..e28
Jag har vissa funderingar på att plocka bort silentblocken och köra 100% stumnt på e28an...och likaså att ersätta gummiklumpen som håller drivknutan på plats med en dito i alu. Lär det funka eller överhuvudtaget hålla? ![]() ![]() _________________ Pelle Persson |
Hade det så på banbilen och det funkar verkligen bra! Men jösses vad det vibrerar och låter...
![]() Skivan i gummi du beskriver kallas Hardyskiva. (Tror det är den du menar iaf.) Gör du den stum är det av absolut nödvändighet att du har HELA drivlinan i linje. Mao 0 graders avvikelse. Detta hade man på Super Touringbilarna och man line:ade in hela rasket med hjälp av styrstift i karossen med hjälp av laser... Mao, jag skulle inte rekomendera detta för ngn. Men stumma silentblock och stum diffklumpsbussning är helt ok, om du står ut med ljudet. Lycka till. |
Hade en liknande diskussion för ett tag sen här på forumet kring
min E30. Skulle visserligen inte ha stumt, men någonting styvare än orginalet. Vi kom väl fram till att en del kör stumt alt. delrin-bussningar, men då oftast i kombination med uppsvetsade karosser, hela burbågar etc. Risken för materialutmattning i fästpunkterna för balk och klump finns ju helt klart, men du kan ju stärka upp karossen där som kompensation. En helt annan femma är ju ljudnivå och vibrationer, men det spelar ju ingen roll på en bil som inte körs på gata. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
Bilen är ju till för banträffar och liknande övningar. Så ljudkravet i cupen spelar mindre roll då det inte finns någon ljudisolering när den bilen och hon har fullbur.
Nej AL hardy skivan får nog vara i std utförande....så länge iaf. Att få allt i linje är nog så knepigt :-( Min tanke var om man monterar bakvagnen stumnt så kan den inte röra sig i sidled ![]() _________________ Pelle Persson |
Du har rätt angående rörelserna i bakvagnen.
![]() Visst funkar det med rör och uniballs i framvagnen. Men det kräver kanske lite mer underhåll. |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1956 besök totalt |