Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Camber inställning bakhjul
2 besök senaste veckan (1380 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883


Trådstartare
Camber inställning bakhjul

Har sökt men inte hittat nån lämplig tråd
som tar upp den frågan.
Hur bör cambern vara på en Seven bil med delad axel?
0 eller lite negativ. i så fall hur mycket?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Det beror väl på hur du upplever däcksslitaget. Generellt sett bör man väl alltid ha lite negativ camber. Jag har sisådär 1,5° negativ camber bak och ungefär 1° negativ camber fram. På min bil är camberkompensationen helt ok, så den sliter däcken väldigt jämnt och fint med de värdena.

Däremot - på de bilder jag sett av din bil, ser den ut att vara väldigt hög fram och låg bak när du sitter i. Försök få bilen att vara i våg eller aningen luta framåt när du sitter i. Min bil är väldigt känslig för skillnader i toe och rideheight och man kan "leka" med balansen bara genom att höja och sänka fram relativt bak. Det var iofs inte din fråga...men bara en allmän fundering.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883


Trådstartare
Westfield skrev:
Däremot - på de bilder jag sett av din bil, ser den ut att vara väldigt hög fram och låg bak.
Jag vet men jag har gjort det så för att jag har så mycket bumpstear
Blir att lite i vinter, försöka hitta rätt ställe att skruva fast styrväxeln.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



super7 skrev:
Westfield skrev:
Däremot - på de bilder jag sett av din bil, ser den ut att vara väldigt hög fram och låg bak.
Jag vet men jag har gjort det så för att jag har så mycket bumpstear
Blir att lite i vinter, försöka hitta rätt ställe att skruva fast styrväxeln.


Bumpsteer är ju en kombination av styrstagslängd och placering av styrsnäckan samt styrarmarna på spindlarna. Kanske att allihopa måste ändras? Men hur kan det bli bättre av att ha den så hög? Fenomenet finns ju kvar oavsett?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883


Trådstartare
Westfield skrev:
super7 skrev:
Westfield skrev:
Däremot - på de bilder jag sett av din bil, ser den ut att vara väldigt hög fram och låg bak.
Jag vet men jag har gjort det så för att jag har så mycket bumpstear
Blir att lite i vinter, försöka hitta rätt ställe att skruva fast styrväxeln.


Men hur kan det bli bättre av att ha den så hög? Fenomenet finns ju kvar oavsett?


Har höjt den så att bärarmarna är i 90 graders vinkel mot ramen när den är i körläge...eller något högre.
Är minst toe ändring där

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



super7 skrev:
Westfield skrev:
super7 skrev:
Westfield skrev:
Däremot - på de bilder jag sett av din bil, ser den ut att vara väldigt hög fram och låg bak.
Jag vet men jag har gjort det så för att jag har så mycket bumpstear
Blir att lite i vinter, försöka hitta rätt ställe att skruva fast styrväxeln.


Men hur kan det bli bättre av att ha den så hög? Fenomenet finns ju kvar oavsett?


Har höjt den så att bärarmarna är i 90 graders vinkel mot ramen när den är i körläge...eller något högre.
Är minst toe ändring där


Du menar att bärarmarna är horisontella, jag kan lätt tolka det där som helt vertikala bärarmar och det har jag svårt att tänka mig du kör

PS. Jag har hittat klädseln till stolen om du vill malla av den. thumbs up Den låg i den flyttlådan där jag lagt den men problemet var ju att hitta rätt låda av 60st...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Skruva banåkabil
Camber inställning bakhjul
2 besök senaste veckan (1380 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande