| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga om amatörbygge?
|
2195 besök totalt |
|
Bygga om amatörbygge?
Anta att man har ett amatörbyggt fordon som man vill bygga om, t ex byta motor på. Hur ska man bära sig åt besiktningsmässigt för att få ändringen godkänd av Bilprovningen? Räcker det med en registreringsbesiktning eller ska man engagera SFRo för att få det nya utförandet godkänt? och i så fall, vad blir det för registreringsform och hur går man tillväga? |
||
|
Eller är det "amatörbyggt" för evigt och ingen bryr sig om vad man har för motor när man väl passerat nålsögat?
Samma fråga kan ju ställas om ombyggt fordon, hur gör man när man vill ändra ytterligare (men fortfarande inte till amatörbyggtnivå)? |
||
|
Jag är ganska säker på att SFRo måste "godkänna" ändringen först om den är så omfattande som tex motorbyte. När jag fick min bil besiktigad som ombyggt fordon sparade bilprovningen hela SFRo-protokollet och skrev bara in det viktigaste som tex motor, mått och viktuppgifter mm i regbeviset.
Bilen skall då stämma till punkt och pricka med intyget. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Det står ganska noggrannt i fordonshandlingen på en amatörbyggd bil vad den innehåller för motor-låda-bakaxel-styrsystem.
Vi eventuellt ombygge av ett amatörbygge registreras den som ombyggd & såvitt jag vet kopplas ej SFRo in. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
|
om man vill ändra väsentliga delar i ett amatörbygge (byta motor, bromsar eller hjulupphängningar till exempel) krävs ett intyg från SFRo, och därmed också en SFRo-besiktning. Beroende på hur mycket som ändras, är den besiktningen olika i omfattning och kostnad. "Bara" motorbyte brukar hamna på reducerad avgift (1500:- plus moms) men är mer bytt blir det full avgift och man kan säga att det blir ett "ombyggt amatörbyggt fordon".
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Va kul.
Då vet man vad som väntar när det är dags att få ut Volvon på vägarna igen, om en sisådär 27 år... enligt farsan om min tidsplan... Men jag hör av mig Gustaf.
_________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Hmmm, läste just om Stures Anglia i SFRo-boken. Jag fick inte samma uppfattning men jag har väl fattat fel som vanligt... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
|
Mja, Stures Anglia är ett rätt gammalt exempel. I förra upplagan av SFRos bygghandbok hade inte bestämmelserna kommit om att SFRo ska besikta även ombyggda bilar, och Anglian ändrades ännu längre tillbaka. Så det som står om den kan sägas vara rätt för just den tidpunkten, men nu stämmer det inte.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Ehh, jag har den senaste. Köpte just en ny för min gamla (som var av första upplagan) kändes passé... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga om amatörbygge?
|
2195 besök totalt |