Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 plast E30 -87
1 besök senaste veckan (5747 totalt)
Sergmo
Tyringe
Här sen Jun 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Tänkte här nedteckna några rader om min nya hyresgäst i garaget.

Har sökt ett tag efter ett lämpligt objekt att bygga rejs bil av och i slutet av förra veckan fick jag ett PM angående ett objekt som sökte ny ägare. Det hela lät intressant så jag nappade på direkten.
Efter jobbet i fredags styrde jag och min gode vän Ronny kosan mot en av Stockholms förorter, cirka sisådär 58 mil hemifrån Hässleholm i Norra Skåne. Pappas Volvo 940 av 97 års model och 57000 mil på mätaren agerade dragbil till en bilsläp som kanske sett sina bästa dagar.

8 timmar senare efter diverse vägbyggen och landfiskaler anlände hela ekipaget vid målet, klockan hade då blivit ungefar en halvtimme före midnatt. Bilen lastades och lite administartivt arbete avklarades.
Hemfärden tog sin början, bilen fylldes med koffeinhaltiga drycker och en glad sångstämma, ty fars bil saknar det som är självklart i alla andra bilar i Sverige, nämligen en radio .... Min sångröst e på topp just nu kan jag säga, Ronnys trumhinnor sjunger däremot på sista versen....
Klockan halv åtta på morgonen var vi åter i Hässleholm efter cirka 27 timmars "vakenhet" varav 15 timmar bilkörning.... men vad gör man inte för en BMW

Bilen är alltså en BMW e30 från 1987, troligen byggd på en 318 i, med tillhörande M3 plastkit, lexanrutor, ingen taklucka, full bur och vagnbok.

Chassit består av Bilsten fjäderben fram av coil-over typ, knivhämmare och en låååång styrväxel. Bromsar och ok vet jag inte riktigt var de kommer ifrån men tidigare ägare påstår de kommer från M3 e30. bakaxeln består av en rejält bromsad oljekyld diff av okänd utväxling, ventilerade skivor av okänd typ så okså oken.

Bilen såldes utan motor, men jag tänkte stoppa i en m20b25 så länge eftersom jag har en sådan ståendes i garaget. En s14 hade inte suttit helt fel men tyvärr säger pengarna stopp för det.

Målet med hela projektet är att försöka köra någon tävling och träning nästa sässong i BMW cup eller liknande. Göromålen nu i vinter består främst i att försöka fräscha upp hela bilen...

Här nedan kommer lite bilder. Och är det någon som har någon synpunkt på vad det är för grejor som sitter på bilen får ni gärna upplysa mig om detta även om ni kanske känner igen skapelsen sen innan, då den har gått lite långlopp på Linköpings moorstadion..... Skall försöka uppdatera så gott jag kan...

Med vänlig hälsning Patrick




_________________
Patrick Sergmo
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Nice Ska bli kul att se på bana... Konstigt att du köpte BMW, det finns ju ingen på P2 som kan meka med såna
Men har inte M3 E30 5-bult på hjulen? tänkte att då kan ju inte bromsarna vara från en sån...

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Trevligt med fler bilar av BMW fabrikat
Välkommen till BMW SC och BMW Cup

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



var bilen vit innan? misstänkte likt en bil jag kollade på men i fel ände av landet och fel färg men annars stämmer allt inkl färgerna på fjädrarna
bilen jag kollade på stod i ronnebytrakten.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



insomniac skrev:
Nice Ska bli kul att se på bana... Konstigt att du köpte BMW, det finns ju ingen på P2 som kan meka med såna
Men har inte M3 E30 5-bult på hjulen? tänkte att då kan ju inte bromsarna vara från en sån...


Jo det ska vara 5-bult på en M3:a...men nu är detta ju ingen sådan...och kollar man på bilderna så ser man att ngn varit framme med borret i skivan.

Menar du verkligen att styrväxeln var lååååååååååång (troligen original då för den har rätt många varv)...eller mende du egentligen att den var hyperdirekt = kort? Isf, vad sitter det för styrvxl på?

Bara fixa lite så är det Cupen nästa! thumbs up

Lycka till!

För att en E30 med M3-breddare ska bli snygg mååååste den ha rätt C-stolpe...bara byta serru...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Åkerqvist
Hässleholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 99



Trevligt patrick!
Börjar bli många roliga bilar på området! =)

_________________
Magnus Åkerqvist
Vobblo
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Ja, nu fick du ju upp lite bilder också, så även resten av rejsa kan beskåda skapelsen
Jäklar vad du rensat grejor sen sist
Ja, nu blir det väl lite bmw-skruvande på P2 i höst/vinter/vår


_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Kul! Då hoppas vi på racepremiär i BMW Cup under 2006...?
Blir det klass Modifierad?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Sergmo
Tyringe
Här sen Jun 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Tack alla för det trevliga bemötandet!

Citat:
Kul! Då hoppas vi på racepremiär i BMW Cup under 2006...?
Blir det klass Modifierad?


Jajemän Arne. Jag skall försöka köra någon tävling 2006, hur tidigt eller sent på sässongen det blir vet jag inte riktigt än. Och det lutar åt modifierad, måste läsa reglementet lite mer bara för att se vad jag och bilen e mest lämpad för.

Andreas Lidström skrev:
Citat:
Jo det ska vara 5-bult på en M3:a...men nu är detta ju ingen sådan...och kollar man på bilderna så ser man att ngn varit framme med borret i skivan.

Menar du verkligen att styrväxeln var lååååååååååång (troligen original då för den har rätt många varv)...eller mende du egentligen att den var hyperdirekt = kort? Isf, vad sitter det för styrvxl på?

Bara fixa lite så är det Cupen nästa!

Lycka till!

För att en E30 med M3-breddare ska bli snygg mååååste den ha rätt C-stolpe...bara byta serru...




Tack Andreas!

Visst e det fembultade nav som någon har varit och borrat i Svetsade muttrar som lossnade när jag plocka av hjulet. Angående styrväxeln så är den orginal, dvs jätte låååång, hade gärna haft den kortare varianten. C - stolpen och bakluckan e på g inom det närmsta, håller med dig den e inte speciellt fager utan dessa attiraljer.....



Karlsson skrev:
Citat:
var bilen vit innan? misstänkte likt en bil jag kollade på men i fel ände av landet och fel färg men annars stämmer allt inkl färgerna på fjädrarna
bilen jag kollade på stod i ronnebytrakten.


Visst va den vit innan. Och bilen såldes från Ronnebytrakten, var själv på gång att köpa den innan men den slank mig ur näven....

och till mina Hässleholms kollegor hälsar jag att höst/vinter/vår kommer ljuset ständigt sippra ur rutorna i ett av garagen på gamla regementet......

Ha det bäst på er alla!

_________________
Patrick Sergmo
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



En av karossdelarna är iaf från en riktig M3 E30

Lade märke till vid garagebesöket i söndags att det sitter en liten kylare till diffen baktill, men jag såg ingen pump/motor

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Sergmo
Tyringe
Här sen Jun 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Frazze: He he, jorå visst stämmer d att framskärmen kommer ifrån en RIKTIG M3a, väldans fin för övrigt.... Funderar faktiskt på riktiga plåtisar bak oxå, men det går väl knappast att uppbringa, nån som vet?

Har oxå undrat varför det inte sitter någon pump till kylningen av diffen, verkar lite B faktiskt. Kommer nog inte att använda kylen? Lär ju bli mest sprint lopp för min del.

För övrigt så är bilen länsad på allting så nu står där bara en tom kaross, som väntar på blästring och primer. Tänkte försöka snickra ihop egna coil overs bak för några att finna har jag inte då sett. Något tips på vad jag skall använda för dämpare, fjäderkonstanter?

Tacksam för svar

_________________
Patrick Sergmo
Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Läser att du blästrat eller fått den blästrad.
Fick du din blästrad på firma eller har du själv gjort det? Letar nämligen efter någon som kan blästra min kaross. Några tips?
Mvh Henrik Fredman
Citera
Sergmo
Tyringe
Här sen Jun 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Hej Henrik!

Racerbilen ligger lite på is just nu, pga ett husköp. En kompis till mig vet en som kan blästra, prova annars att höra med Krille HLM här på forumet han kan säkert hjälpa dig.

MVH patrick

_________________
Patrick Sergmo
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Du har PM!

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 plast E30 -87
1 besök senaste veckan (5747 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande