Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 CS 93 ***såld***
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11593 totalt)
Bozo
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
Efter ett par år med 944 så fick det bli en 968CS i november 2004. Kördes från Stockholm till Dalsland en kall och isig söndag på slitna sommardäck. Det gick bra trots allt.
Huvudsaklig användning kommer att bli banmöten i PCS regi

Bilen, en Grand Prix white Porsche 968CS är en tyskimport år 2000 och har gått 13500 mil. Är utrustad med M030 sportchassi och M220 diffbroms
Tyvärr så valdes skalstolarna bort av första ägaren och taklucka blev monterad, i övrigt är det bara larm som skiljer från en renrakad CS.

Har besökt några möten i sommar i klassen or och försöker köra upp mig till R1. R-däck kommer på nästa säsong.

Ps Finns det någon mer VIT 968 i landet?



_________________
Bo Japlin



968CS M030 Grand Prix white
Citera
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004
Inlägg: 234



Grattis till en kanonbil. Du kommer inte att bli besviken, jag är efter tre år fortfarande jättenöjd med min. Kul att du fick bakvingen från turbon. Den är det många som vill ha. Är det orginal?

_________________
Mattias Österberg

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



riktigt snygg vinge det där. Och bil såklart. har du planer på några modifikationer?

_________________
Björn Hansson
Citera
Bozo
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
Vingen låg i källaren sedan tidigare och var avsedd för 944an.
Men nu blev den omlackad till GP-vit i stället. Splittern kommer från Fredrik.
Speedline fälgarna är ett begagnat köp som bör renoveras snart då klarlacken släpper och blir ful.

Mattias! Din blå CS ser ut att vara mycket fin.
Är det den bilen som Jonas "Area951" inporterade för ca 3 år sedan?

Jag är avunsjuk på din huv med luftintag.

Har också modifierat luftburken på amerikanskt vis.


_________________
Bo Japlin



968CS M030 Grand Prix white
Citera
Bozo
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
Tänkte berätta lite om vad som hänt med bilen sedan våren.
Uttagen, i stort set direkt till PCS OR möte på Gelleråsen i slutet av maj.
or mötet startade med en rejäl sladd med avåkning i första sektionskörningen.
Inga skador på bilen som tur var.
Vid fria körningen så fick jag en sladd som jag inte kunde behärska returen på, så nu blev jag stående i gruset.
Förra ägaren sa vid köpet att han tyckte däcken var hala. Bridgestone däcken på cupfälgarna var nog riktigt gamla och uttorkade.
Hur som hälst bilen klarade sig utan skador nu med.
På hemvägen tyckte jag motorn vibrerade mer än tidigare och när sedan staget till servopumpen gick av så kändes det lite surt.
Mästare Sandén trodde det var balansaxlarna som stod fel.
Jag kollade upp det hela och konstaterade att nedre balansaxeln stod 90 grader fel.
Stockholmsfirman som 500 mil tidigare bytt kam och balansrem slarvade nog en del vid bytet då remmen var mycket slak och tomgångsrullen stod fastdragen i helt fel position. Troligen kuggade balansremmen över vid avåkningen.
När jag ändå höll på med meckandet så inspekterade jag också kamkedja och drev. Detta såg fint ut.

Inköpte en uppsättning18tum Speedline RS fälgar med fälgskydd i form av slitna Pirelli däck.
Fälgarna är i behov av en uppsnyggning men var tekniskt i god kondition. Däcken "fälgskydden" visade sig fungera bra och nu hade jag betydligt bättre grepp i bakvagnen.

En lördag eftermiddag lägger laddningen av och jag kommer precis hem på batteriet.
Besiktning på måndag morron och därefter iväg på semester! Vad göra?
Hjälp att reda ut vilken regulator jag behövde genom forumet på 944sverige.com .
Biltema som var öppet på söndag hade en passande regulator (Golf Audi 100).
Besiktning utan anmärkning.

Deltog i PCD banmöte på Andestorp i och PCS OR banmöte på Gälleråsen.
Inga avåkningar nu som tur var.

Kaminspection

_________________
Bo Japlin



968CS M030 Grand Prix white
Citera
Bozo
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
Alla bromsskivor och belägg blev också utbytta under sommaren.

Bromsvarning kom på efter PCD banmöte på Anderstorp!

Det var lite knivigt att förstå vilka skivor som passade till min bil som har M030 bromsar.

Så här är det: 968 M030 bromsar och spindlar är exakt lika som på 944 Turbo S. Men 968 M030 har hålborrade skivor.
(bromsskivorna har inte samma partnummer pga. hålborrningen)
Hittade hålborrade Sebro skivor fram och Zimmerman skivor bak genom Utzon.

Jag fixade mig också en liten CS logga framför bakhjulet, mest på kul.

_________________
Bo Japlin



968CS M030 Grand Prix white
Citera
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004
Inlägg: 234



Då har du haft din beskärda del av strul nu.
Min bil var jag nere och hämtade i södra Tyskland 2002. En resa som jag sent kommer glömma, jag hade lite liknande upplevelser med min när jag precis köpt den men har nu åkt över 2000 mil helt felfritt. Bara hälla i bensin, toppa upp lite med olja ibland och åka!

_________________
Mattias Österberg

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Bozo skrev:

Ps Finns det någon mer VIT 968 i landet?


Våra konkurrenter/kollegor Citius Motorsport har en vit 968 CS med exakt rätt utrustning. thumbs up
http://citius.se/002.php?id=25

Har själv letat efter en sådan ett tag men ännu inte hittat något objekt.
Krav är bur, M030 och skalstolar.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Bozo
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
mattias 968cs skrev:
Då har du haft din beskärda del av strul nu.
Min bil var jag nere och hämtade i södra Tyskland 2002. En resa som jag sent kommer glömma, jag hade lite liknande upplevelser med min när jag precis köpt den men har nu åkt över 2000 mil helt felfritt. Bara hälla i bensin, toppa upp lite med olja ibland och åka!


Det kanske ger sig själv: 13000 mil = massor att fixa, det är ju hög tid! 16000 = allt fixat?

Jag klagar dock inte, men budgeten för året är väll förbrukad med råge.

Mattias! Din motorhuv med naca intag. Vet du något om den?

_________________
Bo Japlin



968CS M030 Grand Prix white
Citera
Bozo
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
TPR skrev:
Bozo skrev:

Ps Finns det någon mer VIT 968 i landet?


Våra konkurrenter/kollegor Citius Motorsport har en vit 968 CS med exakt rätt utrustning. thumbs up
http://citius.se/002.php?id=25

Har själv letat efter en sådan ett tag men ännu inte hittat något objekt.
Krav är bur, M030 och skalstolar.


Tackar för det! Det var ju kul med en vit till!

Förstår din kravlista, men mig passade det bra med taklucka då bilen ibland används till landet med fru och hund. Skalstol på högersidan vet jag inte om frun skulle uppskatta.
Vi får se. Kanske kommer skalstolar i min bil om jag har tur.

"När jag körde MGA i slutet på 60talet så fick jag ofta köra fruns mor till olika ställen. Hon satt med benen i kors och for sida till sida vid minsta sväng och hon påpekade hela tiden att jag inte skulle svänga så mycke." Kanske skulle ha varit bra med skalstolar då.

Mmmmmm.... Nu komer jag ihåg. MGA på fina grusvägar!!!!! Det var riktigt kul!!! Man satt ju i stort set på bakhjulen och kände precis hur bakvagnen betede sig.

optionlista på min bil:

_________________
Bo Japlin



968CS M030 Grand Prix white
Citera
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004
Inlägg: 234



Bozo skrev:
mattias 968cs skrev:
Då har du haft din beskärda del av strul nu.
Min bil var jag nere och hämtade i södra Tyskland 2002. En resa som jag sent kommer glömma, jag hade lite liknande upplevelser med min när jag precis köpt den men har nu åkt över 2000 mil helt felfritt. Bara hälla i bensin, toppa upp lite med olja ibland och åka!


Det kanske ger sig själv: 13000 mil = massor att fixa, det är ju hög tid! 16000 = allt fixat?

Jag klagar dock inte, men budgeten för året är väll förbrukad med råge.

Mattias! Din motorhuv med naca intag. Vet du något om den?


Både huv och bakspoiler är faktiskt Porsche orginal från 968 Turbo. Tyvärr väger huven bly och lite till då allt ät i plåt. Naca intagen är ditpunktade underifrån och skall styra luften på något sätt. Höger tror jag skall gå till intercoolern och vänster till insuget tror jag.

Har du dekodat utrustningslistan på din bil??
Här kommer den iallafall:
030: sport type running gear
220: locking differential 40%
333: radio paris rcr 41
341: central locking system
381: series seat, left, manually adjustable
382: series seat, rigth, manually adjustable
451: reduce radiopreparation
455: ?? står inte med i min PET6 iallafall. 454 är automatic speed control. Någon variant??
533: anti-theft device
650: detachable roof, electrical

_________________
Mattias Österberg

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
Bozo
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
mattias 968cs skrev:
Bozo skrev:
mattias 968cs skrev:
Då har du haft din beskärda del av strul nu.
Min bil var jag nere och hämtade i södra Tyskland 2002. En resa som jag sent kommer glömma, jag hade lite liknande upplevelser med min när jag precis köpt den men har nu åkt över 2000 mil helt felfritt. Bara hälla i bensin, toppa upp lite med olja ibland och åka!


Det kanske ger sig själv: 13000 mil = massor att fixa, det är ju hög tid! 16000 = allt fixat?

Jag klagar dock inte, men budgeten för året är väll förbrukad med råge.

Mattias! Din motorhuv med naca intag. Vet du något om den?


Både huv och bakspoiler är faktiskt Porsche orginal från 968 Turbo. Tyvärr väger huven bly och lite till då allt ät i plåt. Naca intagen är ditpunktade underifrån och skall styra luften på något sätt. Höger tror jag skall gå till intercoolern och vänster till insuget tror jag.

Har du dekodat utrustningslistan på din bil??
Här kommer den iallafall:
030: sport type running gear
220: locking differential 40%
333: radio paris rcr 41
341: central locking system
381: series seat, left, manually adjustable
382: series seat, rigth, manually adjustable
451: reduce radiopreparation
455: ?? står inte med i min PET6 iallafall. 454 är automatic speed control. Någon variant??
533: anti-theft device
650: detachable roof, electrical


Jo jag har kollat.
455: Wheel locks

_________________
Bo Japlin



968CS M030 Grand Prix white
Citera
Bozo
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
mattias 968cs skrev:
Då har du haft din beskärda del av strul nu.
Min bil var jag nere och hämtade i södra Tyskland 2002. En resa som jag sent kommer glömma, jag hade lite liknande upplevelser med min när jag precis köpt den men har nu åkt över 2000 mil helt felfritt. Bara hälla i bensin, toppa upp lite med olja ibland och åka!


Det är inte helt slut med problem än.
En morgon så ville inte en ventillyftare tystna.
Så nu finns bilen hos Sandéns för åtgärd.
Lekbilskontot ordentligt överskridit, där gick försäkringspengarna!!!!
Det är bara att hoppas på ett smärtfritt nästa år.

_________________
Bo Japlin



968CS M030 Grand Prix white
Citera
Bozo
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
Jag undrade i ett tidigare inlägg om det finns fler VITA 968CS i landet.
Jag har nu hittat två till. Så minst tre vita 968CS finns det.

Har också börjat räkna hur många 968CS det finns i Sverige. Är uppe i 41 stycken.
6 stycken är svensksålda och resten direktinporterade.

Nu är mitt ex åtgärdat av Sandén i GBG. Alla ventillyftare utbytta, kamkedja och slitskenor bytta.
Rapporteras att det fungerar bra.

Bosse

_________________
Bo Japlin



968CS M030 Grand Prix white
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



otroligt vad vacker 968:an var i vitt!
Synd att skalstolarna var bortvalda, men som sagt, ur ett hobby/"bruks"bilsperspektiv så kan man leva utan faktiskt ibland!

Hoppas nästa säsong går mer smärtfritt än denna och än en gång, grattis till en snygg 968... måste säga att jag är svag för den i vitt med den vingen som sitter på!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Bozo
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
Kan inte låta bli Porschen trots att den är in/avställd nu!
Beställde ett Promax chip för installation till våren.
Ca 1400 sek och rakt in i brevlådan inkl. en bra installationsbeskrivning.
Allt ser proffsigt och genomtänkt ut.
Skall bli kul att se om man märker någon skillnad i prestanda.

Bosse

_________________
Bo Japlin



968CS M030 Grand Prix white
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Härlig kärra thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Måste säga att bilen är mycket snygg!!

Sen att jag gillar den extra pga att den är vit har inget med att jag har en vit kärra själv.. ...nää, inte alls!

Mvh

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Bozo
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
Figgz skrev:
otroligt vad vacker 968:an var i vitt!
Synd att skalstolarna var bortvalda, men som sagt, ur ett hobby/"bruks"bilsperspektiv så kan man leva utan faktiskt ibland!

Hoppas nästa säsong går mer smärtfritt än denna och än en gång, grattis till en snygg 968... måste säga att jag är svag för den i vitt med den vingen som sitter på!


orginal skalstolar är på gång nu. Till och med färdiga i GP-vitt skal. Hur bra blir det!!!!
Lite fattigare men lycklig.
Bosse

_________________
Bo Japlin



968CS M030 Grand Prix white
Citera
Bozo
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 63


Trådstartare
Här en bild på stolarna i en 911. Stolarna kommer från en 968CS.
Bosse

_________________
Bo Japlin



968CS M030 Grand Prix white
Citera
Mattias B
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 234



Helrätt att skaffa "tillbaka" skalstolar som bör sitta i en CS.
Vit bil med vita stolar är verkligen sportigt. Bra Porsche!
Skaffa snygga röda 4 punkts bälten också:)

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lotus Elise -97
Lådbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 CS 93 ***såld***
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11593 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande