| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däck/fälg vs Coilovers
|
1511 besök totalt |
|
Däck/fälg vs Coilovers
Fantastiskt bra med coilovers men förbaskat tråkigt att inte kunna utnyttja dem fullt. Problemet består i att muttern som reglerar höjden på coiloverdämparna tar i däcket Det innebär konkret att jag måste köra med coilovern i ett högt läge så att muttern sitter över själva däcket, vilket är värdelöst.
Jag är helt novis på fälgar men min fråga är om det är ET som styr hur långt ut i hjulhuset som fälg/däck hamnar eller är det ngt annat mått. Jag har ET 30 idag som jag har förstått det. Vartifrån räknas ET, och vilken ET skall jag ändra till för att slippa själva problemet. Dvs skall jag öka eller minska
Lite trist att inte kunna utnyttja höjdfunktionen _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
|
Att byta fjäder är självklart ett möjligt alternativ. Problemet är att de kostar sådär 3200 kr
Begagnade fälgar med annan ET kostar mindre Är det ET som är själva måttet eller är jag ute och cyklar? _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
|
ET är inpressningsdjupet på fäljen, allså skilanden mellan centrum på fäljbanan till anliggningen mot navet.
Hmm kass förkalring, skall se om jag hittar en bra länk/bild. Vad i hel... sitter det för fjädrad på ditt åka? Kan inte vara std racefjäder mått på dessa i alla fall. Jag gissar att det är fram problemet sitter. Kan du fota elendet? Vad skall du med höjd intällingen till? Hmm i min värd har jag den till att ställa in typ markfrigånen, hmm finns ett engelesk ord som jag inte kan stava till typ åkhöjd. Men den ställe man ju in gång för alla om man inte dribblar runt med fjädrar.
Nästa användingsområde är att ställa in hörn-vikterna. Nu vart det en massa svammel
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Det är H&R banracing fjädrar, vad de heter exakt vet jag inte men det är coiloverfjädrar som är rätt så stöddiga.
Att justera är inte så viktigt problemet är att den höjden som jag vill ha innebär att muttern tar i däcket, vilket innebär att jag måste justera upp muttern till en höjd där den ligger i en linje ovanför däcket och därför blir bilen hög istället för tänkt låg
Spacers är inte ett alerntativ då jag skall ha bilen i tävling nästa säsong. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
|
Hur mycket beföver du flytta ut fäljen/däcket är att det inte skall ta i?
Sen funkar det alldelses yppligt med spacer OM de är RÄTT gjorda, mao har styring både på nav och fälj. Jag far runt med 15mm per hjul, inget har hänt hitils i alla fall. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Behöver flytta ut hjulet ca: 0,5 - 0,7 cm för att det skall löpa fritt.
Tveksam om det är OK med spacers i tävlingssammanhang men skall kolla upp det då det är det lättaste sättet om man hittar seriöst gjorda spacers. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
|
Länk ET-mått, http://www.dackgrossisten.se/i5.aspx
(första träff på google, sökt på "ET-mått) citat: Behöver flytta ut hjulet ca: 0,5 - 0,7 cm för att det skall löpa fritt. Hmm 5-7mm inte mycket det inte, svårt med att få till en riktig spacer. Nu är jag med på VARFÖR du vill byta fälj. EDIT: Du borde väll då ha ett ET på ca 20mm och var ligger skrubbradien på idag? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
har aldrig hört talas om att spacers skulle var förbjudet i tävlings-sammanhang
förutom ngn obskyr serie vid namn fyndbörsen
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Appappapp... Spacers är ok om de är i ett stycke. Tvådelade är dock förbjudet. Mao, inga spacers bultade i navet och nya hål för hjulen...om jag hajjat rätt.
Ganska vanligt på E30 att justermuttern kan ta i. Iaf om man åker så lågt ET som 30. På en banbil skulle jag säga att ET10 inte är i farozonen... Så bygg du dina spacers. Ska man handla dyra fjädrar av HR så kostar de ca 850kr st. Men varför göra det när det finns betydligt mer humana? |
||
3200 kr var inkl hjälpfjädrar och mellanbrickan så det kan nog stämma med 850 kr st. Får fundera på vilket som blir billigast och bäst, spacers låter bäst då jag aldrig mer behöver tänka på fjäderlängd.
Vem säljer bra spacers, eller tillverkar bra spacers?
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
|
H&R tycker jag säljer bra spacers i speciallegerad aluminium som dessutom är Tuv godkända i tyskland. Kan köpas hos MH styling i göteborg men kan fås för nästan halva deras pris via nätet i tyskland. Jag fick hos MH styling ge 1430 kr för två st 20 mm spacers som skruvas fast i hjulcentrum
/Johan B
_________________ Johan B |
||
|
http://www.lesjoforsab.com/default.a
Dom säljer fjädrar från sitt standardsortiment till privatpersoner.. så hittar man någon med lämplig storlek och konstant så borde dom funka lika bra som "race"fjädrar.. Kanske inte alltid säljs som tillplattade i ändarna men det ska väl inte vara helt omöjligt med lite värme o våld. Misstänker att dom är billigare än racefjädrar iaf..
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Hittar du ngt där som passar rakt av är du inte dålig...
Gissa om jag frågat...
|
||
![]() |
Däck för banåka
Däck/fälg vs Coilovers
|
1511 besök totalt |

