Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälp/synpunkter på hjulvinklar BMW E30
1553 besök totalt
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2034


Trådstartare
Hjälp/synpunkter på hjulvinklar BMW E30

Som de flesta vet numera skall ju min 325:a ut på bana i år,
troligtvis första gången på Knutstorp den 26:e april. (Någon annan
som skall dit härifrån )

Har problem med att framvagnen är väldigt nervös och spårkänslig.
Ifs så är gatdäcken av modell bakelit, och skall bytas, men nu är
framvagnsinställning gjord, och när jag ser värdena på de vinklar
som inte går att justera blir jag lite osäker.

Någon som har lust att kolla nedanstående värden, och evt tro ngt
om påverkansgrad, evt åtgärd osv.
Första värdet är vänster, andra värdet höger sida.
--------------------------------------------------
Fälgar ET 22

Kurvtagningsvinkel: 22,50 / 23,50
Spindeltappslutning: 13,00 / 13,00
Camber: -1,00 / -1,00
Caster: 7,50 / 7,00
Toe: 2,50 / 2,50
---------------------------------------------------
Toe-in värdet är som det är för att försöka kompensera spårkänsligheten.
Det som jag reagerar på är caster-värde och kurvtagningsvinkel...
Fö går det enbart att justera toe på en standard E30, om någon undrar.

Är differenserna något att bry sig om?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Re: Hjälp/synpunkter på hjulvinklar BMW E30

Christian Jansson skrev:
Som de flesta vet numera skall ju min 325:a ut på bana i år,
troligtvis första gången på Knutstorp den 26:e april. (Någon annan
som skall dit härifrån )

Har problem med att framvagnen är väldigt nervös och spårkänslig.
Ifs så är gatdäcken av modell bakelit, och skall bytas, men nu är
framvagnsinställning gjord, och när jag ser värdena på de vinklar
som inte går att justera blir jag lite osäker.

Någon som har lust att kolla nedanstående värden, och evt tro ngt
om påverkansgrad, evt åtgärd osv.
Första värdet är vänster, andra värdet höger sida.
--------------------------------------------------
Fälgar ET 22

Kurvtagningsvinkel: 22,50 / 23,50
Spindeltappslutning: 13,00 / 13,00
Camber: -1,00 / -1,00
Caster: 7,50 / 7,00
Toe: 2,50 / 2,50
---------------------------------------------------
Toe-in värdet är som det är för att försöka kompensera spårkänsligheten.
Det som jag reagerar på är caster-värde och kurvtagningsvinkel...
Fö går det enbart att justera toe på en standard E30, om någon undrar.

Är differenserna något att bry sig om?


Jag ska troligen åxå till Knutan den 26:e

Vad har du för däck-dimension? Lågprofil påverkar ju spårkänsligheten en hel del..

Mina värden är (40mm sänkt 318iS -88):
Camber -2.00°/-1.51°
Caster 8.04°/8.18°
Toe 0.15°/0.15°
KPI 16.57°/15.09°

Som du ser så skiljer de sig rätt mycket från sida till sida. Tyvärr går det ju inte att göra nåt åt utan att köpa camberplates mm.

Du kan ju köpa excentriska "bumerangbussningar" det ökar caster och gör bilen stabilare i hög fart och vid bromsning.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Jag kommer nog att titta till er på Knutan . Men jag har ju fel bil för att köra (jämrarns åxå ).

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2034


Trådstartare
Med de värdena har du väl monterat M3:ans bumerang-bussningar,
Arne?

Sitter nya standardbussningar på min, så de får väl hänga med ett
tag till, men sen så...

Du har ju minst lika stora diffar som jag, så det skall väl förhoppnings-
vis gå att leva med då. Får väl se om nya "puckar" gör skillnad.
Ifs har ju lågprofil påverkan, men inte till den här utsträckningen.
Hade tidigare en 318 med 45 profils 16", den bilen var kanon att köra.
Just nu sitter 55-profil (orginaldimension) monterat på 325:an, så det är
inte orsaken. Nya däcken blir 50-profil snikmodell från en fabrik i
Anderstorp, ooopsss, nu svor jag visst

Börjat nedräkningen för den 26:e nu, hoppas det går i lås

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Joakim Svensson
Ängelholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 21



Det kommer 3 m3 e30, 2 m3 gt och en 02 från Ä-holm dit! Ska bli gott

_________________
M3 E30
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Jodå, det går ju inte att missa....fast det lär bara bli att titta på
tyvärr hinner jag aldrig att få ihop bilen på 26dagar
Men om man har tur så kanske det finns möjlighet att stjäla lite ide'r från andra

_________________
Pelle Persson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Hmm vad jag blir avundsjuk på er, själv ska man vara i strängnäs den helgen på rallycross... måntro vad våran pilot säger om jag råkar köra förbi strängnäs med bussen på natten så man är framme i knutstorp på morgonen då när han ser bilparken på banan kan han ju inte ångra sig

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2034


Trådstartare
När han har kört en repa och sett följande:



tycker han nog att det var värt det

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2034


Trådstartare
Gällande mina vinklar och spårkänslighet kan jag meddela
efter byte av gummi på framhjulen att det var orsaken.

Nu är det bortjustering av all toe som gäller

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälp/synpunkter på hjulvinklar BMW E30
1553 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande