Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formel1 Arrows A19 -99 replika
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25   >>
25 besök idag (232181 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Få cylindrar och en "trimmarpopulär" motortyp är bra för budgeten, ofta för effekten också när budgeten ändå är begränsad. Det går ju inte förneka.
Det är viktigare ett få bilen körbar än att strula motor i 10 år. Fast det går ju kanske anpassa så det finns utrymme för annat i framtiden?

Lycka till. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358




_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

sweanders skrev:
Jag ser inget fel att köra fyrcylindrigt, bara kolla på BMW's 1502-motorer under turboeran med tusen literhästar.


Hehe... även om vi har bättre grejjor idag så...

3:e varvet:
*POFF,KABONG, BRAK..FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN!*


_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Chris Ter

Här sen Jul 2004
Inlägg: 291

Namndispens
Namndispens

Mats Klinglöf skrev:
Flerskivig Wankel! thumbs up

http://www.youtube.com/watch?v=Go3Fgd1wgic


thumbs up

_________________
Chris Ter
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



16V Volvo thumbs down thumbs down thumbs down
4-skivig Wankel thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Ang. Volvo 16V turbo: En vitfyra isf kan du väl unna dig. Visserligen lite mindre motor (1,85liter) men väldigt nätt och många kg lättare än gjutjärnsbojsänkena. Litereffekt är ju F1 känt för så den mindre volymen är väl bara ett plus? =)

Mkt kul projekt!
Lycka till!

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Mycket med åsikter ang motorval!
Vi fick ganska många "bra" motoråsikter ang vår 7a men så här efteråt är vi supernöjda med att köra Volvo B230 8v! Extra kul när det går undan med en tung stenåldersmotor som dessutom är bland den mest driftsäkra motor jag kommit i närheten av!

Jag har förstått att alla hatar volvo!? men jag kanske är partisk, Kör B234 turbo också och tycker att det är en kul motor med fint register!

Jag tycker iaf att du ska skita i vad alla tycker och göra som du själv känner för!

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



Mattias Hahlin skrev:
Mycket med åsikter ang motorval!

Jag tycker iaf att du ska skita i vad alla tycker och göra som du själv känner för!


Instämmer till 100 %.

Även om jag liksom många andra hellre sett en mer exotisk motor i denna grymt coola bil.

Din bil, ditt bygge, ditt val !

Ser fram emot att få se fullföljandet av detta fantastiska projekt

_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



CARGASM skrev:
Mattias Hahlin skrev:
Mycket med åsikter ang motorval!

Jag tycker iaf att du ska skita i vad alla tycker och göra som du själv känner för!


Instämmer till 100 %.

Även om jag liksom många andra hellre sett en mer exotisk motor i denna grymt coola bil.

Din bil, ditt bygge, ditt val !

Ser fram emot att få se fullföljandet av detta fantastiska projekt


Håller helt med - anledningen till att jag föreslog en Wankel är för att jag tycker att den motortypen är kul och sedan frågade ju Peter efter förslag på motor...

peter schmidt skrev:
Inga tips vad för motor jag kan tänka mej att att använda ?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Mattias Hahlin skrev:
Jag har förstått att alla hatar volvo!? men jag kanske är partisk, Kör B234 turbo också och tycker att det är en kul motor med fint register!

Jag tycker iaf att du ska skita i vad alla tycker och göra som du själv känner för!


Det är du som påstår att folk hatar volvo, vilket jag tycker är att läsa in lite väl mycket i vad folk skriver, jag menar hur fritt får man tolka egentligen?

Ska man upp på 600 hk så är det ändå helt nya internals som gäller för en 16v topp matchad med nån av de stabliare rödblocksbottendelarna eller vad han tänkt använda och man måste in med en massa annat godis hur som helst, dvs det blir inget billigt projekt oavsett vad.

I det läget så är det ekonomiskt försvarbart att kika på ECOTEC som är en helalu 16v spis. Finns till och med en fabriksguide till hur man trimmar motorn i fråga till 1000 häst och alla delar är "one click away" till "V8 priser".

orsaken att gå på saab istället för volvo är också enkel, det är redan en färdig 16v motor med utmärkt hållbarhet så man slipper böka med att bygga en hybridmotor (mig veterligen har volvos 16v motors bottendel för klena lagerdimensioner för 600hk)

Så det handlar inte om något hat, det handlar om att förenkla ett projekt, så vänligen lämna märkeskepsen på hyllan...

Men självklart ska han gå efter sitt eget huvud, enda jag försöker förvissa mig om är att han inte förbisett enklare lösningar, that's it.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211


Trådstartare
Motorn behöver inte bli gratis så var det inte tänkt. Varför jag tänker ha volvo motor är för jag har
hela garaget fullt med trim delar som bara ligger där och man får inget för dom i stort sett om man skulle sälja dom. Visst motorn är lite tung men kollar vi tillbaks vad dom körde med i f1 under turbo eran så hadde en del team gjutjärnsblock typ bmw,renault osv.

Ska jag ut med den här bilen inom överskådlig tid så får allt bli en volvo 16v, dock ordentligt trimmad
och det gör jag själv så det kostar inte så mycket.Tackar för alla förslag thumbs up

Prestandan blir nog inte fel den heller kolla in Hahlins bil den kör ju ifrån allt

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Cobolt: Jag kanske tog i med att alla hatar volvo och jag hoppas att du inte tog illa vid!

Märkeskepsen var bra, haha
Jag själv tycker självklart att jag inte är volvokille men det kanske är så!? har 4 volvobilar nu.... Dock så grejer jag med en LS1 turbo också, annars är jag lite motorskraj i allmännhet även om det börjar släppa.

Jag har hört ett bra ordspråk som bla. ingenjörer använder sig av KISS: Keep It Simple Stupid!!
och med det menar jag att man inte ska göra saker mer komlicerat än vad det behöver vara, exotiska motorer i all ära men har man kunskap om en viss motorgrupp innebär det kanske merjobb att börja på ngt helt nytt.. Har själv funderat en del på Wankel men det känns fortfarande avlägset.

Peter: Kul att du verkar gilla vår 7a
Antar att du portar toppen själv!? Annars så finns ju savarturbo.se som du vet! Jag har också provat att slipa med rätt fina resultat, +270 CFM in och 255 CFM ut i Jens Gustavssons flödesbänk. hjälper gärna till om det skulle behövas!

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Kul att F1-bygget är på G igen thumbs up

Att sätta ihop en wankelmotor är inte rymdfysik, fastän många verkar tro det. Kan man sätta ihop en kolvmotor, kan man sätta ihop en wankel. Vad som skiljer är förmågan/viljan att tänka lite annorlunda i ihopmonteringen etc., alltså lite öppnare attityd till nya saker. Så resonerar de som satt ihop båda typer av maskiner. Priset hamnar så klart olika beroende på ambitionsnivå, men wankel är ett prisvärt alternativ. Det är inte gratis, men många tror det är dyrare än vad det egentligen är eller behöver bli. Och motorerna behöver inte renoveras varje vinter heller, också en gammal myt. Om nu ingen klåpare satt ihop maskinen eller att det slarvas med underhållet

Finns excenteraxlar att köpa för att bygga både 3- och 4-rotormaskiner, och då är ljudet & känslan så nära F1 du kan komma . Sök på "Mad Mike" på Youtube så hittar du en bra ambassadör för sådana motorer som håller för bilplågarsporten drifting. Du är ju grym att tillverka själv så förutsättningarna att komma billigare undan finns ju. Inte billigt att köpa, men prisvärt i relation till annat. Även t.ex. gamla V8:or kostar enormt mycket att trimma om man vill ha effekt, trots att väldigt många hävdar att det är sååå billigt.

Är väl en som hör till de som tycker en Volvo-motor känns lite "fel", men bygget är inte mindre ballt för det och vad vi andra tycker är egentligen obetydligt. Har du alla grejer på hyllan så är det ju givetvis synd att inte använda dom. Går ju att byta snurra om man så vill framöver. Vilken motor det än blir så är jag säker att alla längtar efter att se bilen på bana

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



peter schmidt skrev:
Inga tips vad för motor jag kan tänka mej att att använda ?


PRV sexa, med överladdning thumbs up

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



peter schmidt skrev:
Motorn behöver inte bli gratis så var det inte tänkt. Varför jag tänker ha volvo motor är för jag har
hela garaget fullt med trim delar som bara ligger där och man får inget för dom i stort sett om man skulle sälja dom. Visst motorn är lite tung men kollar vi tillbaks vad dom körde med i f1 under turbo eran så hadde en del team gjutjärnsblock typ bmw,renault osv.

Ska jag ut med den här bilen inom överskådlig tid så får allt bli en volvo 16v, dock ordentligt trimmad
och det gör jag själv så det kostar inte så mycket.Tackar för alla förslag thumbs up

Prestandan blir nog inte fel den heller kolla in Hahlins bil den kör ju ifrån allt


Heja på Peter: tycker du gör helt rätt och kan bara instämma i ditt tillvägagångs sätt Detta bygge inspererar mig att kämpa vidare med min två byggen. Tack !!!

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



vi kanske kan anta att bygget kommer ta fart igen snart när jag just hitta denna filmen (från i förrgår?) han har altså varit å tjuvåkt

http://www.youtube.com/watch?v=7zRFNzJithU

nu råkar jag känna peter sen en tid tilbaks å tyvär lägger han massa tid på annat onödigt typ åker på banträffar med bruksbilen å sånnna grejjor haha...

gelleråsen om ett par veckor, vore ju kul om han dök upp med nått annat än sin bäbisblåa 360 sleeper då, me...
men sist jag var där så stog FI bilen parkerad mot väggen å såg inte alls speciellt färdig ut

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211


Trådstartare
Man kanske skulle sätta fart på bygget, börjar faktiskt bli lite sugen

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359



peter schmidt skrev:
Man kanske skulle sätta fart på bygget, börjar faktiskt bli lite sugen


Härligt Peter.. Till och med jag är på G igen

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211


Trådstartare
Urban Granberg skrev:
peter schmidt skrev:
Man kanske skulle sätta fart på bygget, börjar faktiskt bli lite sugen


Härligt Peter.. Till och med jag är på G igen


Va kul nu måste jag fortsätta att bygga F1 igen

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Henrik B
Kumla
Här sen Sep 2005
Inlägg: 54



Kör hårt Peter!! Ska bli kul att se den färdig

_________________
Henrik Bergsten
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



En B230 på sug KAN låta bra. :-)

http://www.youtube.com/watch?v=vG1IkXzXhmU

(Den låter i alle fall bättre än et fordon uten motor als... :-))
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Formel1 Arrows A19 -99 replika
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25   >>
25 besök idag (232181 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande