Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Toyo Proxies TS1
1, 2   >>
2861 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Någon som har erfarenhet? Var precis och hämtade sådana till min Volvo. Har inte satt på dem ännu.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

På min Volvo har jag till dags dato testat Michelin MXM 205/55x16 (originalmonterat), GoodYear F1 215/45x17 (eu-tillverkade) och Toyo Proxes T1S 215/45x17.
Måste tyvärr meddela att Toyodäcken är de jag tycker sämst om. Sämre styrprecision än GoodYear. Växlar från under till överstyrning. Nästan lika bullriga som F1'orna. Verkar också slitas fortare. Michelindäcken ger nästan lika bra torrgrepp som F1'orna och går mycket tystare än de två övriga, dock markant sämre våtgrepp.

Michelin: +Tyst, slitstarkt -Sämst torrgrepp.
Goodyear: +Körkänsla, våtgrepp. -Buller.
Toyo: +Billigast. -Lynnigt "på gränsen", "styr in" sämst, spårkänsligast.

Det blir nog de nya F1'orna (GS3D?) nästa gång.

_________________

Rice and shine
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Det var som attan! Den egentliga anledningen varför jag köpte Toyo var att de ska vara överlägsna vid regn/blött underlag. Styrning etc bryr jag mig inte så mycket om (har ju en annan bil för det...). Tack i alla fall för infon!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Förtydligar lite: Våtgreppet på F1 och Toyo bedömmer jag som rätt lika. Jag tycker att F1'orna uppträder "ärligare". Bägge klart bättre än Michelin när det gället just våtgrepp.
(Min bil är rätt tung. 1800kg AWD. Kanhända att man skulle uppleva det annorlunda på en liten lätt eller bakhjulsdriven bil...)

_________________

Rice and shine
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
ok. Jag åker S40 T4.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag har också köpt en uppsättning Toyo T1S till bruks Golf IV GTI. Ska bli intressant att jämföra erfarenheterna sen när man kört in dem lite.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Jag har snart kört slut på mina proxesdäck. För gatåkning tycker jag att de funkat suveränt, vid blött underlag nästan bättre än torrt... Kanske överdrev litegrann där men jag var fruktansvärt överraskad av att det kunde hålla i så bra trots regnväder. Jag har testat att åka bana och slalom med däcken och där är de inte alls lika bra, känns för mjuka och som om de blir överhettade fort. Detta beror kanske på att det är väldigt lite gummi och mycket dräneringskanaler mellan. I en jämförelse med Eagle F1 skulle inte jag ens skänka good year en tanke... (Äldre f1, inte nyaste) Toyodäcken slits dock halvfort.

_________________
Jonas Edling
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Fattar ingenting av recensionerna om Proxies. Vissa säger att de är suveräna andra säger att de är helt värdelösa. Detta är en recension av Proxies på Lotus Elise (gjord av en Eliseracerförare):

TOYo PROXES T1-S
Not very highly rated in standard 205/50 size. On initial turn into bends it feels as though the rear tyres have gone flat, there is a distinct initial oversteer feeling. Once you are actually cornering the grip is very much lower and the breakaway very much more sudden. For example a particular corner I could get round a 70 mph on the limit, now I am having big moments at 60mph. High speed stability is much worse too. Can't recommend this tyre at all, the last thing you want on the rear end of an Elise is a tyre with a poor grip level that lets go suddenly.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag har kört i slc klass ett med toyo och tycker att det var ett över_medel_däck och godkänt för sitt pris. men den största skillnaden har enligt mitt tycke varit på vilken bil dom rullar.
har provat ett och samma däck på flera olika bilar och har fått helt andra upplevelser av däcket beroende på bilmodell och hjulvinklar.
tror inte att det är så lätt att säga si eller så om ett däck utan att ha kört det på den bil man har.
vi provade att åka s-02 för dom var kanonbra enl vissa team. till vår stora förvåning så gick dom 1.5 sekunder långsammare än våra falken på samma bil och dag.
min slutsats är att själv är bästa dräng och trial and error rules.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
har provat ett och samma däck på flera olika bilar och har fått helt andra upplevelser av däcket beroende på bilmodell och hjulvinklar


Detta är också mitt intryck från däckstester / användarerfarenheter. Det måste vara samma bil, annars stämmer inget. Tyvärr.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



och jag som funderar starkt på att handla på mig sådana i 205/50 15 till min E30 som brukshjul...och kanske ngn banträff. Hmmm...

Priset avgör tyvärr...är jag rädd.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



...och jag har redan handlat sådana till M3:an på inrådan av Martin, helt enkelt ett mycket prisvärt däck!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Jag är inne på mitt andra set på Imprezan - perfekt däck på Imprezan för gatbruk. Linjärt, och lagomt "hal".

Som redan sagts så överhettar det fort på bana.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Har precis monterat Proxies på 944:an och är väldigt nöjd än så länge...dom är i alla fall rejält mycket bättre än dom gamla torra Bridgestonen som satt där tidigare...priset var ju dessutom oslagbart bra. Ska testa dom på Mantorp i slutet av månaden och vad jag läst här så är det väl bara att förvänta sig att dom blir överhetade hyfsat snabbt...lite trist men å andra sidan så är dom främst tänkta för gata!

/patrik

_________________
/Patrik Rylander
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag köpte 4 st Proxies 205/50/16 för 4080 kr från dackonline.net
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu är beställningen lagd hos Martin G på nya Toyo.

Får hoppas man blir nöjd. Vilket jag tror...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
DjHypnoz
Falköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 102



Vad tror ni om dessa däck på en så liten bil som pegg 205 GTI (bruksbilen), körs hårt, lite bana, en del slalom? väger 950kg

Vill ha Dimensioner runt 195/55-15"



Ps .Ingen som har tillgång till beg r-däck/slicks från tävlingsbilar i denna storlek? pm:a gärna

_________________
Svante Gustavsson - Medlem Nr.62 @ 200sx OGS
http://200sx.kicks-ass.net/djhypnoz
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2471



Andreas Lidström skrev:
Nu är beställningen lagd hos Martin G på nya Toyo.

Får hoppas man blir nöjd. Vilket jag tror...


Hur funkade de Andreas?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ett bra gatdäck som som funkar "för den lilla Gti-bilen och föraren med sportiga ambitioner" typ.

Men att åka mer än 2 varv bana med dom var inte kul alls. Iofs med fullt mönster, men nja...

Bra gatdäck för pengarna men absolut inget bandäck. Kanske skulle funka om det varit betydligt mindre mönster.

Som sagt, det funkar bra för det det är tänkt för. thumbs up

Idag hade jag nog testat Khumo MX om jag skulle ha ngt mellanting mellan gata och lite banköra.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2471



Andreas Lidström skrev:
Ett bra gatdäck som som funkar "för den lilla Gti-bilen och föraren med sportiga ambitioner" typ.


På bana funkade de så länge man körde 85-90% - fortare än så sen blev de överhettade....

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
griml0ck
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 103



Körde slutet av sommaren på proxies. Hann inte testa bana med dom men hann prova en gång på konbana. Tyckte dom funkade hyffsat, var blött på banan i början men dom greppade bra ändå. När det blev tortt tyckte jag dock dom kunde tappa greppet rätt fort innan man riktigt hann känna det var påväg. Skulle nog säga att som vanliga gatdäck är dom helt klart godkända. Men för bana skulle jag köra på något annat om man är någolunda seriös i varje fall. Ska man köra en banträff på en sommar spelar det nog ingen roll. Ska sälja mina och handla Toyo trampio R1R istället .

_________________
Johan Vikström
Citera
Däck för banåka
Toyo Proxies TS1
1, 2   >>
2861 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande