Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fördel att byta från 13" till 15" på gammal racebil?
927 besök totalt
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940


Trådstartare
Fördel att byta från 13" till 15" på gammal race

Är det stor skilnad att byta ut hjulen 13" mot 15" ?? Bilen är en Histoprisk klass standard ny och är klassad med 13" s fälgar men nu har FIA bestämt (enligt rykten) att min bil får ha 15" fälgar, är det värt att byta ut fälgar och däck som vi har investerat ?? måste nog även ändra utväxlig oxå. OBS bromsar o dyligt får plats i nuvarede hjul. Någon som har erfarenhet på mitt problen ?? tacksam för svar !!

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fixade till en förstålig rubrik och flyttade den till ett lämpligare forum


svar på frågan:

inga fördelar att byta till 15" rent prestandamässigt.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940


Trådstartare
Tack !!

Tackar för det !! Jag tror inte heller att byte till 15" skulle ha någon större prestanda egenskaper men det tror några av mina "lekamrater" så man blir ju lite kyven.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Med tanke på att bytet från 18 - 19" gjorde bortemot 1sek per varv på Super Touringbilar, på vissa banor, skulle jag inte säga att det inte KAN göra skillnad.

Man måste ställa följdfrågor.

Betyder 15" ändrad profil på däcket?
Är 15"-däcket uppbyggt på ngt annat sätt gentemot 13"?
Kommer de i andra gummiblandningar?

Nu är ju detta ingen Super Tourer, men om du kan åka med ett lägre däck som viker sig mindre osv osv ser iaf jag potential till att det KAN finnas ngt att tjäna.

Sen får man nog ställa sig frågan ur perspektivet "Är det värt det extra böket i hobbyracing?".
Det blir mer relevant då.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940


Trådstartare
Däck

Däcken kommer ju att vara av samma typ det är ju bara Avon som kan användas till historisk racing pga att alla andra har komposit matrial i stommen som i sin tur är tråkit med den prisbilden men det gåt ju att köpa dom i England så slipper Emma sina påslag.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re: Däck

Per Fogelberg skrev:
Däcken kommer ju att vara av samma typ det är ju bara Avon som kan användas till historisk racing pga att alla andra har komposit matrial i stommen som i sin tur är tråkit med den prisbilden men det gåt ju att köpa dom i England så slipper Emma sina påslag.


Jo så mkt har jag hajjat, att det är AVon ni åker på.

Funderade bara på om 15" kanske fanns i fler utförande än 13"?

Hur blir det med profilen och rullomkrets?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
Fördel att byta från 13" till 15" på gammal racebil?
927 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande