| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ställbara kamdrev, ett måste?
|
1718 besök totalt |
|
Jag ska bygga en motor för min Speedster och har chansen att köpa ställbara kamdrev lite billigare i en batch med prylar från USA. Är det ett måste, eller nåt man kan skippa?
Motorn är en Opel Z22se 2.2 l 16V med 11,5 komp och 267° kammar _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||||
|
om du ska bänka motorn och justera in allting till 100% kan det vara bra att även kunna justera kammarna. Annars är det inte helt lätt att veta hur de ska justeras och vad som ger effekt. De flesta kammarna är även gjorda för att funka med origina kamdrev.
Å andra sidan är det ingen nackdel med justerbara drev och visst är det även lite ballt
Får du dem billigt kan det vara idé att handla, har för mig att de är rätt dyra annars? En av de få dyra delarna till ecotecmotorn... _________________ Jonas Edling |
||||||
|
Re: Ställbara kamdrev, ett måste?
Har man jordens tur kan man få dit kammen optimalt med original kamdrev, som är justerbart en tand hit eller dit på remmen, ganska grovt m.a.o.... Jag skulle köpt justerbart om det var billigt _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
|
Köp. självklart ska du ha det..
även om du lyckas träffa rätt med inställningarna så kommer remmen töjja sig, du kommer byta kamrem, osv. allt sånt påverkar kaminställningarna.. kanske planar toppen ? men som sagt för att jsutera in detta till 100% så är kamdrev ett msåte. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
|
Liten trådkapning
Hur sitter original dreven fast? om vi tar min nya motor som håller på att byggas så
är kamdreven helt släta utan vare sig kryss spår eller dyligt. Med andra ord så är det momentet från bulten som håller fast läget på kammen eller hur man nu skall uttrycka sig. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
originaldreven sitter med momentet från bulten som drar fast dem fast det sitter även en liten styrklack på baksidan av drevet som går in i kammen. Är man lite modig skulle man kunna ta bort det och förlita sig på att man får dreven rätt och att momentet på bulten håller fast det... Jag är feg
_________________ Jonas Edling |
||||||
Känns lite som...
EN VENTILSALLAD BESTÄLLD!
_________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||||||
original
Därför mäter man upp hur kammarna står med skjutmått eller mikrometer innan man lossar drevet. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1718 besök totalt |