| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sekventiell insprutning, ignition outputs, CDI va ä dä?
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (8716 totalt) |
|
Vi håller på och tittar på ny ECU för Schwedenkreuz-bilen och i myllret av produkter försöker vi hitta de som uppfyller våra krav. Problemet är att vi inte riktigt vet vad vi behöver. Motorn är baserad på S54 (E46 M3), dvs en rak sexa på 3.2 l, den är sedan konverterad till knappa 3,4 l. Jag tror mig förstå att sekventiell insprutning är ngt vi bör ha då det verkar ge både mer effekt och lägre bränsleförbrukning, med andra ord så behöver i en ECU som stöder sekv. insprutning för minst 6 cyl. Vi använder separata tändspolar per cylinder, innebär det att vi behöver ha minst 6 "ignition outputs"? Slutligen verkar CDI vara bra, men vad är det och skulle det vara bra för oss? |
||||||
|
Det går även att köra semisekvensiellt då räcker det med tre spridar utgångar, det blir dock högre bensinförbrukning då. Jag kör med wasted spark (två cylindrar tänder samtidigt) och då räcker det med tre tändutgångar. Jag skulle behålla original tändspolarna (som faktiskt är riktigt bra på S54) istället för att köra med CDI.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
De flesta ECU:er som funkar med 6 cyl. verkar stödja 6 spridare så vi vill nog köra full sekventiellt då låg bensinförbrukning ger oss konkurrensfördelar i långlopp. I synnerhet gäller detta på Ringen där man alltid tankar ur vanliga pumpar som på macken.
Finns det ngn nackdel med Wasted spark i vårt fall? Har S54 CDI orginal? Vilken Motec kör ni med? |
||||||
|
Med separata tändspolar till varje cylinder så finns det inte direkt någon nackdel att köra wasted spark. S54 har "vanliga" tändspolar som styrs av en tändförstärkare. Vi kör med Motec M8 som är en gammal variant, M800 är dess motsvarighet idag.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
_________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
|
Den verkar ha tillräckligt vad gäller insprut och tädning. Har den flatshift, traction control och pit lane speed limiter? Vad kostar den? |
||||||
Han kan visst Pectel också.
|
||||||
|
"Flat shift" heter något annat i Pectel.
Hur som... Du väljer om du vill bryta tändning eller bränsle vid växling Pit lane limiter, off course
Traction control Detta är ett väldigt kompetent system, Ford hade det i sina WRC bilar runt 2000. Du kan i stort sett göra "allt" med detta. Begränsningen sitter nog mer i köttklumpen som skall mappa och sätta upp det
Plus att det har en väldigt bra loggfunktion. Pris, jag vet inte vad det ligger på just nu. Runt trettio kanske? _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
Verkar onekligen kunna det mesta som vi behöver och lite till men gränssnittet är ju verkligen trist. om de ligger på runt 30 så kostar det lika mycket (eller rättare sagt: lite mer) än vad vi får ge för MOTeC M600 med alla de options vi behöver. |
||||||
|
Färgerna blir inverterade när man tar "print screen".
På min skärm är det vackert ljusblått
Men visst, det är samma gränssnitt som de ryska kärnkraftverken använder sig av
Dock, Jag gillar det. "Rent" och basic. Det enda som stör mig är hur rullgardinsmenyerna är upplagda. De kommer i en radda nedåt. om man vecklar ut alla menyer blir listan 5km lång. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
Tror inte man hittar nått under 50-70:- Känner en som forskat lite i Pectel
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
Menar du 50-70 kSEK? |
||||||
50000-70000 var kanske lite i överkant...
Har pratat lite med Anders nu...
Citat:...men den kostar nog som en M800 motec och lite till för den som är likvärdig med den...Pectel är racing av högsta graden och det får man betala för... _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Pectelsystem går att hitta beggade, kolla med någon rallyåkare. Nytt borde det kunna köpas för dryga 40kkr inkl. kablage. Är iaf vad det kostar till en Cosworth.
|
||||||
Problemet då är att dom är "bara" till fyrcylindriga motorer. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Nu hänger jag inte med alls. Köper man beggat av någon med 4cyl bil så köper man givetvis bara databoxen.
|
||||||
Jo men dom brukar bara ha fyra utgångar för spridare och fyra för tändning och då går det ju inte att köra sekvensiellt med direct fire på en sexa. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
CDI är kapacitiv tändning, generellt så kan denna typ av tändning ha vissa fördelar på höga varvtal.
http://www.tagelectronics.co.uk/mes_ Sekventiell styrning ger främst fördelar i form av minskad bränsleförbrukning och emissioner. Med tanke på motorkonfiguration och användningsområde så skulle jag kika på Bosch MS 3.1 vilket används i bland annat Porsche 911 GT3 RSR. 6 st utgångar för spridare respektive tändning, sekventiell styrning, 2st ingångar för lambda, 2 st ingångar för knackgivare, CAN interface för bland annat extern loggning (exempelvis MOTeC display/logger). |
||||||
Emissioner bryr vi oss inte så mycket om.
om vi varvar uppåt 9000, är det nödvändigt och/eller bättre med CDI? Den Bosch-enheten verkar bra men såvitt jag förstår så saknar den traction control, pit lane speed limiter och en del annat bra att ha. Har du någon aning om prisläget? |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (8716 totalt) |