Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Behöver jag hårdare belägg???
1361 besök totalt
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Behöver jag hårdare belägg???

Som sagt, har dessa Ferrodo DS2500 belägg bestraffats mer än dom bör
och är det dags å skaffa "riktiga" racingbelägg


notera den blå svedda kanten till vänster

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Fungerade dom bra?
Livslängd tilll nuvarande slitage?

Tycker det ser ut som du kan köra på dom någon/några banträff(ar) till beroende på hur många du kört för att komma dit dom är nu.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Fungerade dom bra?
Livslängd tilll nuvarande slitage?


100-150mil på bana.....ca 700mil totalt.
Jo dom funkar fint men jag blidde lite orolig när jag ser att ytterkanterna har blivit
porösa.... och att tydligen beläggen håller på att lösas upp i bitar

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Jovani skrev:
Eric Josefsson skrev:
Fungerade dom bra?
Livslängd tilll nuvarande slitage?


100-150mil på bana.....ca 700mil totalt.
Jo dom funkar fint men jag blidde lite orolig när jag ser att ytterkanterna har blivit
porösa.... och att tydligen beläggen håller på att lösas upp i bitar


Ser ut att ha fått käka lite för hårdtuggad mat mot vad de kan tugga. Inte alls ovanligt att hela beläggen släpper från plattan när de ser ut sådär.

_________________
Roland Johansson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Ser ut att ha fått käka lite för hårdtuggad mat mot vad de kan tugga. Inte alls ovanligt att hela beläggen släpper från plattan när de ser ut sådär.


Med andra ord så bör jag hoppa upp till DS3000 belägg isf?
Kanske rent utav att 4-kolvsoken som jag har liggandes åker på till våren

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Jovani skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Ser ut att ha fått käka lite för hårdtuggad mat mot vad de kan tugga. Inte alls ovanligt att hela beläggen släpper från plattan när de ser ut sådär.


Med andra ord så bör jag hoppa upp till DS3000 belägg isf?
Kanske rent utav att 4-kolvsoken som jag har liggandes åker på till våren


Jag har fått rekommendation av Stacke på PEAN att enligt hans erfarenhet håller Carbotech XP8 nästan dubbelt så länge som Ferodos belägg typ, DS3000 och har likvärdigt bett! Kolla med honom! Han kan bromsar!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5299



Jovani skrev:
Eric Josefsson skrev:
Fungerade dom bra?
Livslängd tilll nuvarande slitage?


100-150mil på bana.....ca 700mil totalt.
Jo dom funkar fint men jag blidde lite orolig när jag ser att ytterkanterna har blivit
porösa.... och att tydligen beläggen håller på att lösas upp i bitar


Ett "hett" tips är att byta lite tidigare än man kanske tror när beläggen börjar bli porösa och lösas upp, jag vet av egen erfarenhet att det går ganska fort att slita ner de sista 3-4 mm sen och när det plötsligt slutar stanna får man hoppas att man har mycket väg kvar eller väldigt låg fart

Från att ha haft ca 5mm kvar till detta:


Gick på en halv banträff, inget gnissel från slitagevarnaren i förväg...

Det var en väldigt intressant upplevelse som slutade utan några skador på något alls, ibland har man tur

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Pontus Fyhr skrev:
Jovani skrev:
Eric Josefsson skrev:
Fungerade dom bra?
Livslängd tilll nuvarande slitage?


100-150mil på bana.....ca 700mil totalt.
Jo dom funkar fint men jag blidde lite orolig när jag ser att ytterkanterna har blivit
porösa.... och att tydligen beläggen håller på att lösas upp i bitar


Ett "hett" tips är att byta lite tidigare än man kanske tror när beläggen börjar bli porösa och lösas upp, jag vet av egen erfarenhet att det går ganska fort att slita ner de sista 3-4 mm sen och när det plötsligt slutar stanna får man hoppas att man har mycket väg kvar eller väldigt låg fart

Från att ha haft ca 5mm kvar till detta:


Gick på en halv banträff, inget gnissel från slitagevarnaren i förväg...

Det var en väldigt intressant upplevelse som slutade utan några skador på något alls, ibland har man tur


Jag brände 5mm greenstuff på en banträff och förstörde skivorna på kuppen och fick köra hem i 50km/h... men eftersom det var greenstuff så tog jag inte den erfarenheten som något som stämmer in på andra märken.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5299



Eric Josefsson skrev:

Jag brände 5mm greenstuff på en banträff och förstörde skivorna på kuppen och fick köra hem i 50km/h... men eftersom det var greenstuff så tog jag inte den erfarenheten som något som stämmer in på andra märken.


Detta var pagid blå, de anses väl annars fungera ganska bra i förhållande till många andra?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
hellebjork
Sandviken
Här sen Jul 2004
Inlägg: 177



fel postat.

_________________
Matthias Hellebjörk
Citera
Skruva banåkabil
Behöver jag hårdare belägg???
1361 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande