| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Typ av motorfästen
|
1492 besök totalt |
|
"Bild två" varianten är nog vanligare... Jag har sett en massa sevens som har sådana, och det verkar ju funka bra. Den första typen är iofs trevligare utseendemässigt. Det är nog ingen nackdel att låte de tre rören "sitta ihop" på en platta mot blocket.
Det enkla är oftast att föredra...
Så här ser "original" Westfield motorfästen för Zetec ut. I nerkant lika som på bilden ovan.
|
||||
|
En sak du kan försöka tänka på är att flytta upp gummikuddarna så de inte ligger direkt på de undre ramrören. Fördelen med detta är att motorns tyngdpunkt hamnar närmre kuddarna och lixom hänger mer jämfört med om man har kuddarna direkt på ramrören då motorn mer står på kuddarna...
Hoppas du fattar...
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Blir det mindre påfrestningar på kuddarna? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
Så som jag förstått det så blir dels påfrestningarna i gummit mindre/av trevligare typ, dels rör sig motorn mindre eftersom motorns tyngdpunkt inte bidrar till vridkrafterna lika mycket. Här är bilder på mina under tillverkningen - lyxade till det och fixade så de även lutade lite inåt för att ytterligare hålla motorn på plats. Kunde nog egentligen ha lutat lite mer men det får vara så här nu... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Typ av motorfästen
|
1492 besök totalt |