Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Typ av motorfästen
1492 besök totalt
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883


Trådstartare
Typ av motorfästen

Håller ju på att byta motor på min Rush.
Har nu börjat fundera på hur motorfästena
skall vara utformade

Vilka för respektive nackdelar finns på nedstående fästen?




_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

"Bild två" varianten är nog vanligare... Jag har sett en massa sevens som har sådana, och det verkar ju funka bra. Den första typen är iofs trevligare utseendemässigt. Det är nog ingen nackdel att låte de tre rören "sitta ihop" på en platta mot blocket.
Det enkla är oftast att föredra...

Så här ser "original" Westfield motorfästen för Zetec ut. I nerkant lika som på bilden ovan.

_________________

Rice and shine
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Nackdelen med första fästet är ju att du måste till Robertsfors och få det gul-kromaterat

Det andra ser bra mycket enklare ut att tillverka, kör på det!
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3427



En sak du kan försöka tänka på är att flytta upp gummikuddarna så de inte ligger direkt på de undre ramrören. Fördelen med detta är att motorns tyngdpunkt hamnar närmre kuddarna och lixom hänger mer jämfört med om man har kuddarna direkt på ramrören då motorn mer står på kuddarna...




Hoppas du fattar...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Fördelen med detta är att motorns tyngdpunkt hamnar närmre kuddarna och lixom hänger mer jämfört med om man har kuddarna direkt på ramrören då motorn mer står på kuddarna...


Blir det mindre påfrestningar på kuddarna?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3427



super7 skrev:
Mats Friberg skrev:
Fördelen med detta är att motorns tyngdpunkt hamnar närmre kuddarna och lixom hänger mer jämfört med om man har kuddarna direkt på ramrören då motorn mer står på kuddarna...


Blir det mindre påfrestningar på kuddarna?


Så som jag förstått det så blir dels påfrestningarna i gummit mindre/av trevligare typ, dels rör sig motorn mindre eftersom motorns tyngdpunkt inte bidrar till vridkrafterna lika mycket.

Här är bilder på mina under tillverkningen - lyxade till det och fixade så de även lutade lite inåt för att ytterligare hålla motorn på plats. Kunde nog egentligen ha lutat lite mer men det får vara så här nu...


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Skruva banåkabil
Typ av motorfästen
1492 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande