| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Zetec kamaxlar ??
|
2 besök senaste veckan (2134 totalt) |
|
Zetec kamaxlar ??
Är det någon som är bra på att tyda betäckningar på standard Zetec kamaxlar ?? 105 hk, 130 hk, 2,0 L motorn _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Zetec kam
Ja det vore bra om du kan hjälpa mig. Jag har en 105hk motor som skall konventeras till 130hk och det skall bara vara kamaxlarna enligt uppgift. Motorn skall vara till en Recesport 1800 och uppfylla deras regler. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Re: Zetec kam
Spjällhuset är större på 130 hästar motorn. Den har även andra ventilfjädrar och kylning för kolvarna, dette spelar dock mindre roll. Kör ni med insprutning? Är det original EEC-IV så försök hitta en box från en 130 hästars motor, annars blir resultatet inte så bra. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
Detta är reservdelsnummer som ska finnas stämplade på kammen någonstans:
Insug 1.8 105 hästars: 928M 6A266 GG 130 hästars: 958M 6A266 CA Avgas 1.8 105 hästars: 938M 6A269 AA 130 hästars: 938M 6A269 CB Insug 2.0 Insug: 938M 6A266 CB Avgas: 938M 6A269 CB _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
Tackar !!
Tack för hjälpen ! Vi måste ha Weber DCOE 40 och Dunel box med varv stopp 7200rpm Vet du vilka kamar dom kör med i Formel Ford Zetec 1800 ?? _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Re: Tackar !!
130 hästars kammarna, ska dom köra med. Har reglementet i Pdf format, kan lägga upp det om du vill. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
Bra !!
Vad bra då har jag det mästa: Dunell tändbox och insug, Pace torrsump. Men saknar ett bra grenrör. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Han ska ha Dunells grenrör, det säger reglementet
Per: Jag behöver ett nytt grenrör, hittar du någon bra lösning hör av dig. RS1800: Enligt någon, minns inte vem, ska 130 hästarskammar till 1,8 och 2-literskammar vara identiska. Det finns flera i Clubman som kör med 2-literskammar, det gjorde jag själv tills för ett år sedan. om man lägger en 130-hästarskam bredvid en 2-literskam ser dom identiska ut. Du säger att de är
_________________ Per Lundmark |
||
|
Regler
Enligt regelboken så är det ok med 2.0 kamarna.och angånde grenröret så skall det vara orginal Ford eller ett SCR cetificerat 4:1 system med mått. SCR reglerna är väldigt smarta men när det gäller grenröret så tycker jag att Ford grenröret skulle duga, man skulle spara ca 8-10 pengar. Det plockar till: motor, torrsump. tändmodul, insug, webrar och renovering _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Zetec kamaxlar ??
|
2 besök senaste veckan (2134 totalt) |