Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nån som har bild på Koppling SAAB 9000 2.3 tyyrbo mm
1318 besök totalt
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Är det nån här som har bild på svänghjul tryckplatta och lamell till en SAAB 9000 2.3 turbo?

Det skall vara den kopplingslamellen med 14 tänder. Jag vore grymmt tacksam om nån kunde svara på hur den ser ut. Tex diameter på tryckplatta, koppling, tjocklek på tryckplattan. Lamellens utformning, om fjädrarna ligger "i" lamellen eller är förskjutna till ena sidan osv.

Som sagt, nån som har massa skrot liggandes som kan hjälpa?!

Tack på förhand!

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

stockholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare
grymmt. Skulle man få besvära med lite mått också ? Vore kanon.

Jag funderar nämligen på om det går att köra med sån koppling till min pontiac fiero - bmw konstellation.

Vad bygger du adapterplatta till ? Kör du 5mm stål eller vad blir det för material å tjocklek ?

om du orkar så skulle jag va jätteglad om jag får veta förljande mått:

*tjockleken på tryckplattan. Alltså avståndet från svänghjulsplanet ut till fjäder-fingrarna.
*Diametern som skruvarna till adapterplattan ligger på
*kopplingens innerdiameter, friktionsytan.
*ytterdiametern på kuggkransen.

Samt även en bild eller om du förklarar hur fjäderpaketet till lamellen är gjort. Sticker det ner fjädrar på undersidan ? eller är hela paketet off-set:at ut från svänghjulsplanet ?

Tack än en gång för hjälpen beepbeep.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag är på tjänsteresa så jag kollar upp det när jag kommer tillbaka (någon gång på tisdag).

Adapterplatta är till för en Porsche-växellåda (transaxel). Kuggkransen är bara ditpressad ring som man kan kapa bort. Den använder 240mm koppling, precis som Porsche 911 Turbo...vi kapade bort kuggkransen och styrpinnar för tryckplattan samt svarvade ner svänghjulet för att lätta den. Porsche använder pull-koppling, SAAB använder push-koppling så det var bara svänhjulet som användes, själva kopplingen har vi ingen nytta av (du kan köpa den för några hundringar plus frakt).

Citat:

om du orkar så skulle jag va jätteglad om jag får veta förljande mått:

*tjockleken på tryckplattan. Alltså avståndet från svänghjulsplanet ut till fjäder-fingrarna.

Får kolla upp det sen.
Citat:

*Diametern som skruvarna till adapterplattan ligger på

Förstår inte riktigt. Dessa skruvar ska hålla i en Porsche-växellåda och är således totalt ointressanta för dig. Själva svänghjulet sitter bultat på en SAAB motor så där passar den rakt av.
Citat:

*kopplingens innerdiameter, friktionsytan.

240mm koppling, som sagt
Citat:

*ytterdiametern på kuggkransen.

Får kolla upp det sen.

Enda vi gjorde var att ta en SAAB svänghjul och svarva den så den kan ta emot 911 Turbo koppling på rätt avstånd från motorn. Kuggkransen är utbytbar och sitter på kopplingen så den var inget att bry sig om.

stockholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare
"*Diametern som skruvarna till adapterplattan ligger på "
Förlåt.. Jag menade såklart diametern på bultcirkeln som skruvarna till tryckplattan sitter på.

om det är som så att den passar vore det kanske bra att köpa den kopplingen. Den borde ju klara 400 Nm i vrid tycker man. SAABen har ju mycket vrid och vad jag hört går det ju att trimma orig motorn en del också utan att nå hårdvara ställer till med problem.

jag är jättetacksam för all hjälp ser fram emot tisdag.

Citera
Skruva banåkabil
1318 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande