| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ventilsätes-utformning-Ventil
|
2 besök senaste veckan (5259 totalt) |
|
Då jag nu har fått tillbaka min ny portade topp. Så har ju tanken kommit till ventil sätet...hur mycket finns det att göra för att öka flödet. Eller är det bara onödigt jobb?
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Re: Ventilsätes-utformning-Ventil
Fixade inte han som portade toppen ventilerna o sätena? Han som portade mina toppar slipade även ventilerna o sätena. Enligt honom finns det lite effekt att hämta med rätt slipning. Man kan sätta in en storlek större insugsventil utan att byta sätet tex. Lycka till
_________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||||
|
|
||||
|
Pratade lite med Gunnar L idag.
Försökte få fram vilka sätesvinklar han tycker funkar bra.....men det är inte lätt att få ett enkelt svar av han.
Den korta versionen... Portat en topp kan vem som helst...men att få till ett bra flödande
ventil säte där ligger det många timmars provande
Så vad skall jag ha för vinklar
|
||||
|
Jag ska höra med dragracingkillarna som fräser mina säten och slipar mina ventiler..
Var förbi dem idag för att se hur det gick med kund topp (M5) och det frästes för fullt. Ska väl dit till helgen igen, när toppen är klar så då ska jag passa på att fråga angående vinklarna
|
||||
|
Har frågat runt lite bland trimmar kunnigt folk här i stan
Verkar vara ett ämne som är ganska outforskat
Finns sätesvinklar som flödar bättre vid höga lyft och vice versa etc... Trail and test...
|
||||
|
Hmmm, ett förslag som jag har fått av "min" motortrimmare. Han talade mer än 40min om detta....
om du tittar från förbränningdsrummet in i kanalen => Insugsventil. => radie => 15 deg top cut => 45 deg säte (0.8-1.5 mm bredd) => 60 deg bottom cut Avgasventil. => radie => 15 deg top cut => 45 deg säte (1.1-1.9 mm bredd) => 0.5 * radie för minsta diameter av venturi vilken skall vara ca 3.2mm mindre än sätesdiametern. Kan vara värt att veta att detta använder han på (2V) V8-motorer. _________________ Mvh Andreas Hillby |
||||
Ska hämta den där toppen i eftermiddag, så jag får svar idag
MVH |
||||
|
Bara några få inläggspunkter som inte har så mycket med den raffinerade delen av flödet att göra.
Efter gammalt så körde man ett säte och samma vinkel på ventilen, sen var det bra. Efter några timmars driftstid och fräsningar av säten så låg ventilen i en nedsänkining som innebar att det måste till ett lyft på några mm innan ventilen hade fri andningsväg. Sen kom miran, och det blev tre vinklar. Den uppenbara skillande var att nu fick luften fri väg på sidorna om själva ventil tätningsytan. Och det MÄRKTES ordenterlig effektmässigt. Sedan portade man in från den tredje vinkeln så det blev snyggt. Häri ligger en mycket stor skillnad i ventivinkelteorin. Sedan är det bra med smala säten, och dom kan dessutom bli bredare av slitage rätt snabbt. Man kan dock tänka på att sätesbredden bidrager till kylingen av ventilen, så den bör vara rimlig. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Nu har jag fått lite svar angående vinklarna, men det var inget revolutionerande på något sätt..
30, 45, 60 grader är det på Mira fräsarna han använder. 45 grader på ventilen, sen kan man fasa av den 15 grader upp mot skaftet för att få det lilla extra. MVH Krille |
||||
|
Det är tusan vad jämt din insug/avgasvärden ligger iaf.. har lyckats hitta min gamla portningspapper nu:
Blå är insug orginal Rosa är insug efter mira Gul avgas orginal och det som blir över är avgas efter portning och mira Mätt vid 10" vp _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (5259 totalt) |